Nerre skrev:
Strömmar man information till flera stycken 4k TV-apparater är det väl inte så svårt?
Netflix rekommenderar 25 mbps för deras UHD tjänst.

En titt i HEVC https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Video_Coding ger en bra indikation vad vi har att vänta.

Vi vet att ett skifte från 8 bit->10 bit färgdjup är på gång. 2160p120 10 bit kräver ca 240 Mbps.
 
arneri68 skrev:
Netflix rekommenderar 25 mbps för deras UHD tjänst.

En titt i HEVC [länk] ger en bra indikation vad vi har att vänta.

Vi vet att ett skifte från 8 bit->10 bit färgdjup är på gång. 2160p120 10 bit kräver ca 240 Mbps.
Få se om jag räknar rätt här. 4K-VR i 120 Hz och 10 bitars färgdjup (12,288 x 6,144 pixlar) är 9 ggr mer än 240 Mbps. Så där storknar gigabitlinan. Ska man kunna köra sån VR så måste man upp på 2,5 Gbps. Fast det räcker ju inte om man är fler än en som vill kolla på champions leauge.

Tur man har vettigt med kanalisation hemma :).

Det innebär då, om jag räknar rätt, att 4K-VR
 
pelpet skrev:
12,288 x 6,144 pixlar) är 9 ggr mer än 240 Mbps. Så där storknar gigabitlinan. Ska man kunna köra sån VR så måste man upp på 2,5 Gbps.
Kan du förklara hur du tänker kring det stora antalet pixlar? VR och 3D kör väl på samma codec som 2D?
 
4k täcker en niondel av en sfärisk ytas insida, dvs 120 grader i bredd och höjd, i en sån tillämpning.

4k = ca 4000 x 2000

Hittade det på nätet någonstans och tyckte det lät rimligt.
 
Som TS, trycker jag ni är lite trångsynta :) :)

Idag är naturligtvis 1gigabit helt OK, men så lär det ju inte vara i framtiden. Det är med internethastighet som med löneökningar :- man vänjer sig snabbt, sedan vill man ha mer.

Skulle många ha gigabit idag, så skulle vi ju inte behöva stå ut med halvsunkiga strömmande videotjänster, utan skulle kunna få UHD BD kvalitet. Man måste ju hoppas att vi får det i framtiden..

Så det finns 2,5gbit och 10gbit utrustning? - vet att när jag bytte till gigabit så var det inte alla fiberstationer här i som hade kapacitet för detta, och jag fick även byta fibermodemet här hemma (som var anno 2006). Men finns det redan idag utrustning för att för någonting snabbare, utan att byta fiber ut till konsumenten? Dvs både på konsumentsidan och i fiberskåpen?
 
D
vespaman skrev:
Som TS, trycker jag ni är lite trångsynta :) :)
Tycker jag inte alls. Det finns ingen mening med att jaga hastighet bara för jagandets skull. Själv satt jag med 30Mbps ADSL innan jag fick fiber där jag kör 100/10 Mbps. Visst märks det skillnad ibland när man tar ner en stor fil, men eftersom jag inte har jättebråttom, så känns det inte som någon jättevinst i att ha 100 Mbps. Kändes faktiskt lite avslaget då jag inte riktigt kommit på vad jag vill/kan göra nu med min fiber, som jag inte kunde göra tidigare. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att gå ner till 10/10 Mbps på fibern, men eftersom det knappt är någon prisskillnad så ligger jag kvar på 100/10.

Nej, det måste utvecklas mycket mer på tjänstesidan innan jag skulle vara intresserad av att ens gå upp över 100 Mbps.
 
M
vespaman skrev:
Som TS, trycker jag ni är lite trångsynta :) :)

Idag är naturligtvis 1gigabit helt OK, men så lär det ju inte vara i framtiden. Det är med internethastighet som med löneökningar :- man vänjer sig snabbt, sedan vill man ha mer.

Skulle många ha gigabit idag, så skulle vi ju inte behöva stå ut med halvsunkiga strömmande videotjänster, utan skulle kunna få UHD BD kvalitet. Man måste ju hoppas att vi får det i framtiden..

Så det finns 2,5gbit och 10gbit utrustning? - vet att när jag bytte till gigabit så var det inte alla fiberstationer här i som hade kapacitet för detta, och jag fick även byta fibermodemet här hemma (som var anno 2006). Men finns det redan idag utrustning för att för någonting snabbare, utan att byta fiber ut till konsumenten? Dvs både på konsumentsidan och i fiberskåpen?
Oh ja!

10Gbit är mer eller mindre standard i vårat datacenter idag. Finns utrustning för datacenter som klarar 23Terabit/s eller 23000Gbit/s, dock uppdelat på många portar.

Snabbaste porthastigheten som säljs från fabrik är idag 40Gbit/s vilket gör att högsta hastigheten mellan två enheter kan bli 240Gbit/s om man bundlar 6st 40Gbit-portar.

Man kan som sagt köra 10Gbit över vanlig nätverkskabel.
 
Redigerat:
Marcussjogren skrev:
10Gbit är mer eller mindre standard i vårat datacenter idag.
Hur många av era kunder har 10 GB pipor mot internet?
 
peternicklas
På jobbet så har vi 2 fiber in i huset, båda anslutna till Giga Sunet, vet inte om det är 4 eller 40 Gigabit men vi har bra kapacitet. Fiber mellan samtliga hus. Därefter så är det mer normalt med 1 GB då det blir för dyrt men snabbare routers mm.
 
DIY_freak skrev:
Tycker jag inte alls. Det finns ingen mening med att jaga hastighet bara för jagandets skull. Själv satt jag med 30Mbps ADSL innan jag fick fiber där jag kör 100/10 Mbps. Visst märks det skillnad ibland när man tar ner en stor fil, men eftersom jag inte har jättebråttom, så känns det inte som någon jättevinst i att ha 100 Mbps. Kändes faktiskt lite avslaget då jag inte riktigt kommit på vad jag vill/kan göra nu med min fiber, som jag inte kunde göra tidigare. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att gå ner till 10/10 Mbps på fibern, men eftersom det knappt är någon prisskillnad så ligger jag kvar på 100/10.

Nej, det måste utvecklas mycket mer på tjänstesidan innan jag skulle vara intresserad av att ens gå upp över 100 Mbps.
Vem jagar? Du missar poängen helt och hållet - detta är inte en behovsorienterad tråd, utan en tekniktråd.
Vad du *tycker* är mao inte relevant, lika lite som vad jag tycker.

För övrigt; för er som vill ha lägre hastighet, så är det ju inte något problem - ni har ju det alternativet redan...
 
D
vespaman skrev:
Vem jagar? Du missar poängen helt och hållet - detta är inte en behovsorienterad tråd, utan en tekniktråd.
Vad du *tycker* är mao inte relevant, lika lite som vad jag tycker.
Det är just det som är grejen. Ditt suktande efter högre hastighet är inte behovsorienterat och att jaga högre hastighet bara för sakens skull är tämligen barnsligt. Det var *DU* som frågade när man skulle börja JAGA den lokala leverantören att öka (hastigheten). Då är det synnerligen relevant att påpeka att det inte finns någon mening med att jaga efter högre hastighet om du inte har några tjänster som kräver/nyttjar det på ett relevant sätt. Eftersom du är i ett forum för privata husbyggare så är företagsbehov också irrelevanta. Om din fråga gäller vad det rent tekniskt finns för kommunikationslösningar över 1Gbit så räcker ju en enkel Google-sökning som du borde klara av ganska snabbt eftersom du kör på 1 Gbit. I ett diskussionsforum så är det ju naturligt att uttrycka vad man själv tycker, så vad *DU* anser vara irrelevant är kanske inte helt relevant?
 
M
arneri68 skrev:
Hur många av era kunder har 10 GB pipor mot internet?
Ingen som vill betala, men vi kan leverera det.

Däremot uppfattade jag den citerade frågan som mer generell än just internet-anslutning. Menade därför att 10Gbit-portar är ganska standard i vårt datacenter, inte 10Gbit Internetanslutning.
 
D
Marcussjogren skrev:
Ingen som vill betala, men vi kan leverera det.
Precis... för det fyller ingen funktion för privatpersoner med några få familjemedlemmar som använder linan. Man måste utveckla mycket mer tjänster att fylla bandbredden med för att det skall bli intressant med högre hastigheter. Sedan är det tämligen meningslöst att ha 10 Gbit (eller ens 1 Gbit) till bredbandsleverantörens switchar, om det ändå är så att den data man vill åt ligger längre bort där man delar på bandbredd med en massa andra som drar ner farten. Jag kommer ju sällan ens upp i 100 Mbps i de applikationer där jag har ett större behov av informationsöverföring (men det kan ju till största del skyllas på att jag ofta kör via en VPN).
 
peternicklas
Jag har 100 Mbps och det är rätt ofta man går i taket. Dock så är priset för i Gbit lite för högt för att motivera till uppgradering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.