Det har du naturligtvis rätt i. Tänkte nog lite fel där...
 
Placeras laddstationen på en ö så ska guidekablen anslutas till begränsningskablen på samma ö. Guiden ska inte heller korsa begränsningskablen även om den ligger dubbel. Om man nu ska följa manualen punkt till pricka vill säga. Vet dom som har skippat dessa regler och det ser ut att funka ändå.
 
Hej!

Har en 330x och har kört hela förra året utan guidekabel och det har fungerat utmärkt. Nu ska jag koppla på ytterligare två gräsytor på andra sidan huset och kommer att dra två guidekablar. En på 30 meter och en på 80 meter. Tänkte främst på den längre och undrar om 80 meter är för långt för en guidekabel?
 
brevik skrev:
Hej!

Har en 330x och har kört hela förra året utan guidekabel och det har fungerat utmärkt. Nu ska jag koppla på ytterligare två gräsytor på andra sidan huset och kommer att dra två guidekablar. En på 30 meter och en på 80 meter. Tänkte främst på den längre och undrar om 80 meter är för långt för en guidekabel?
Det beror på hur lång den totala guideslingan blir. Guidekabel + returen till laddstationen bör ej överstiga 400m enligt manualen.
 
legion skrev:
Det beror på hur lång den totala guideslingan blir. Guidekabel + returen till laddstationen bör ej överstiga 400m enligt manualen.
Jag har ca 700 meter kabel. Lampan på laddaren växlar mellan att visa god slingsignal och svag slingsignal. Men den har fungerat helt utan störningar i två år.
 
naoj skrev:
Jag har ca 700 meter kabel. Lampan på laddaren växlar mellan att visa god slingsignal och svag slingsignal. Men den har fungerat helt utan störningar i två år.
Har du 700m i guideslingan eller är det totallängden du menar?
 
Totallängd
 
A
330x klarar 800meter slinga med nyare firmware.
 
Ja 800m är inga problem för totallängden av begränsningsslingan.
Detta ska dock inte förväxlas med maxlängden för guideslingan som är 400m vilket innebär guidekabelns längd + den del av begränsningskabeln i vänstervarv från där guiden är inkopplad tillbaks till laddplattan.
 
Redigerat:
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Har startat min 330x i helgen. När den startade idag så tog den en repa innan den började klippa. Den följde inte någon guidelina eller kanttråd, utan den åkte bara omkring ett tag innan den startade klipparen. Någon som vet varför den gör så? Har det med gps karteringen att göra?
 
Den ville antagligen positionera sig efter vintervilan. Tänkte starta min i veckan, ska se om den gör likadant.
 
D
cribbe8 skrev:
Har startat min 330x i helgen. När den startade idag så tog den en repa innan den började klippa. Den följde inte någon guidelina eller kanttråd, utan den åkte bara omkring ett tag innan den startade klipparen. Någon som vet varför den gör så? Har det med gps karteringen att göra?
Vilken version har mjukvaran?
 
Min började klippa direkt men har för mig att den kollat läget lite först nåt tidigare år.

Har förresten fått senaste mjukvaran, nu heter maskinen 430X i menyn.
 
legion skrev:
Har förresten fått senaste mjukvaran, nu heter maskinen 430X i menyn.
Skillnader mellan 330x och 430x?
 
Namnet. Mer bör det inte vara. Efter som det går att uppdatera mjukvaran i 330x så det står 430x vid uppstart istället. Mjukvaran är lite justerad efter hand dock. Dels lite optimering av GPS funktionen. Sen var det väl några fixar med laddning och förbättrad dockningen. Dom senare (2015 och framåt tror jag av) 330x och 430x har även tystare hjulmotorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.