SueCia skrev:
Dessa 2 åtgärder i kombination med varandra kommer nästan garanterat leda till mögelproblem på vinden. I etapp 2 måste isåfall även åtgärdande av ventilation ingå, man ändrar ventilationens förutsättningar totalt när man ändrar uppvärmning till värmepump samt att man kyler ner vinden när man isolerar mer.
Helt klart, men det stod inte med på listan som jag utgick ifrån (första inlägget) så jag glömde lägga till en egen "punkt" för ventilationen.

Men förutsättningarna förändras för huset så fort man sätter in bergvärme (gjort samma byte själv på vårt tidigare hus - alltså från olje/el panna till bergvärme) och vi märkte skillnaden ganska fort.. vi tog dit en ventilationskonsult och gick igenom lite alternativ osv :) (det var i källaren luften blev stillastående, i övriga huset hade vi inga märkbara problem).

Vinden för oss var lika kall/varm som innan.. (enda vi gjorde där var att isolera ventilationsröret från köket, för det droppade ner vatten ur fläkten ibland..)

Samma notis kan ges för när man tätar fönster.. kom ihåg att lämna lite springor så att luften fortfarande kan röra sig lite (så som självdrag fungerar) annars får man troligen problem med fukt o mögel också..
 
Att byta värmesysten från olja till bergvärme förändrar ju inga förutsättningar för huset i stort. Ska man öka isoleringen på vinden bör man ju sätta en fuktspärr. Ska man sätta tätningslister på fönstren bör man säkerställa ventilationen samtidigt. I övrigt håller jag med Snigla om prioriteringsordningen. Anledningen att jag skrev köpa mark först är för att det tveklöst ger mest värdeökning per investerad krona vilket kan ge TS möjlighet att belåna huset för att utföra de mer kostnadsdrivande renoveringarna som kök, badrum, tak och dränering
 
Jag har raderat osakliga inlägg med personliga påhopp från den här tråden.

Det är naturligt att vi har olika uppfattningar om saker och ting. Tänk på att argumentera sakligt utan att gå till personangrepp.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.