SueCia skrev:
Det är dock svårt att diskutera uppkoppling med någon som mäter prestanda/kvalité i bandbredd. Bandbredden är det absolut sista jag bryr mig i när jag jämför fiber och 4G.

10Mbit Fiber är fortfarande mycket bättre alternativ än 60Mbit 4G.
Det skulle vara intressant att höra din motivering och vad du mäter prestanda med?
 
Detta är kanske också något som husköpare på landsbygden behöver lära sig att tänka på, om man konstaterar att huset man vill köpa inte har fiber , så bör det ligga 50 tkr under marknadspris.

Problemet är rätt nytt och det har inte blivit en vana än, om man tex jämför med att köpa hus utan elanslutning eller fungerande avlopp vilket ingen missar.

När kopparnätet stängs av och tv-sändning över satellit upphör kommer det bli en viktig parameter.

Enligt en föreläsning jag var på för några veckor sedan har Viasat och Canal digital planer på att avsluta sina satellitsändningar redan 2020-2022.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det är lite knepigt med byanät då efteranslutning av fiber måste kostnadsfinansieras för varje anslutning och som det tidigare noterats är gräv/schakt och ev. asfalt som kostar pengar, det finns inga gungor och karuseller.
Sedan påverkas kostnaden även hur man byggt nätet, dvs var finns närmaste anslutningspunkt dit man måste blåsa fiber och lediga kapacitet.
Om och när ev. bidrag skulle kunna förekomma är en politisk fråga som kan bli aktuell eller inte, dvs inga garantier om det blir något. Jag skulle sätta mig ned med de som ansvarar för ert byanät och diskutera kostnader i detalj för att se om det finns något du själv kan utföra för att sänka kostnad.
Du bör också se det som en investering i fastigheten, vilket innebär att man då räknar kostnaden på t.ex. en 50-årsperiod. Så lånar man pengarna kan man fundera på lång amorteringstiden, jämfört med en ny bil som man helst vill betala av så fort som möjligt utifrån dess snabba värdeminskning.
En ny bil tappar dessutom värde bara den står på garageuppfarten oberoende hur mycket du pysslar och vaxar på den;)
Så fundera på vad fiberanslutning får kosta per månad och hur du värderar den, fokusera inte enbart på "inköpspriset".
 
  • Gilla
Letalis
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Vad är alternativet, att vara utan internet?
Jag ser inga problem att använda 4G till att streama musik, titta på tv, läsa mail, jobba på distans, ha konferenssamtal m.m. om det fungerar att få en hyffsad hastighet.
Om vi bara ska ta något exempel 40-50Mbit är det så dåligt o man inte kan få något annat?

Som sagt hur bra det fungerar där man befinner sig måste man förståss prova ut.
Beror på om kopparkabeln fortfarande finns så är en slö adsl lina bättre än en lite snabbare mobil uppkoppling just för begränsningen på mängd inte finns. Rent hastighetsmässigt så skulle i princip alla normala hushåll klara sig på 8-10mbit om det var åt bägge hållen.

Problemet med adsl är ju dålig upload kontra download, i dag ligger mycket i olika moln och då är även uploaden viktig.

Vi har idag adsl där även TVn går över adsl:et och det fungerar kanon. Runt 14-18mbit ner men bara 2mbit upp. TVn ligger ovanpå dom Mbiten. Mellan 1-3gb/h tar tv.

Iår kommer vi dock få öppet fiber indraget så det blir ett lyft för uploaden framförallt.
 
larsbj skrev:
.

När kopparnätet stängs av och tv-sändning över satellit upphör kommer det bli en viktig parameter.

Enligt en föreläsning jag var på för några veckor sedan har Viasat och Canal digital planer på att avsluta sina satellitsändningar redan 2020-2022.
Det lät spännande. Vem höll i den föreläsningen? Många som vill kunna ta med sina TV kanaler till fritidshuset (inklusive vi) kommer säkert att uppleva detta en smula negativt då detta innebär nya problem då fiber ofta saknas i fritidshus. Precis som det skrivs här är 4G ofta inte möjligt/dyrt/begränsat.

Har provat söka lite på nätet om detta men inte hittat något. Det brukar alltid finnas någon information som har läckt ut.

MVH/Anders
 
AndHay skrev:
Det lät spännande. Vem höll i den föreläsningen? Många som vill kunna ta med sina TV kanaler till fritidshuset (inklusive vi) kommer säkert att uppleva detta en smula negativt då detta innebär nya problem då fiber ofta saknas i fritidshus. Precis som det skrivs här är 4G ofta inte möjligt/dyrt/begränsat.

Har provat söka lite på nätet om detta men inte hittat något. Det brukar alltid finnas någon information som har läckt ut.

MVH/Anders
Den som höll föreläsningen äger en butik som säljer parabolpaket han sa att det var information han fått från leverantörerna.
I takt med fiberns utbyggnad sjunker antalet satellit abonnemang och den tekniken går samma väg som kopparnätet pga olönsamhet.

Det finns ju samma möjlighet att ansluta fritidshuset som en vanlig bostad, så det gäller att hänga på när fibern dras med bidrag, annars blir det som i TS fall.
 
S
Finndjävel skrev:
Det skulle vara intressant att höra din motivering och vad du mäter prestanda med?
Responstid, som är viktigt för i princip alla som har barn idag då barnen ofta spelar spel i mindre eller större utsträckning. Har man en 4Guppkoppling så kanske inte ungen får vara med sina kompisar o spela.

Tillgänglighet, jag har mycket hellre 10Mbit jag kan lita på än 60Mbit som ibland är segt som sirap pga att grannarna också surfar.

Surfpott, i vår familj går det minst 15GB om dagen och då begränsar vi ändå användningen ganska hårt då vi har ADSL som tvärstannar för övriga i huset då någon laddar ner nåt eller kollar videor.

Att kolla på bandbredden för att jämföra fiber o 4G är som att kolla på maxfarten för att jämföra en bil och en motorcykel.
 
larsbj skrev:
Den som höll föreläsningen äger en butik som säljer parabolpaket han sa att det var information han fått från leverantörerna.
I takt med fiberns utbyggnad sjunker antalet satellit abonnemang och den tekniken går samma väg som kopparnätet pga olönsamhet.

Det finns ju samma möjlighet att ansluta fritidshuset som en vanlig bostad, så det gäller att hänga på när fibern dras med bidrag, annars blir det som i TS fall.
Nja, när det gäller TV så är skillnaden med t.ex. marknätet och Boxer att du kan ta med dig abonnemanget till fritidshuset över helgen, dvs du har en kostnad/månad. Med IP-baserat får du betydligt högre kostnader.

Men nu hamnade vi nog utanför ts fråga om anslutningskostnad för fiber via byanät.
 
Här i kommunen kostar det 6000kr extra att ansluta sig i efterhand, då är det ändå grävt fram till tomtgräns. Dessa sex tusen är för att bla täcka extra administrationskostnader, etableringskostnaden för fiberblåsning och svetsning.
 
Demmpa skrev:
Här i kommunen kostar det 6000kr extra att ansluta sig i efterhand, då är det ändå grävt fram till tomtgräns. Dessa sex tusen är för att bla täcka extra administrationskostnader, etableringskostnaden för fiberblåsning och svetsning.
Och om man då inte har grävt för 0-meter som du har ovan utan har gjort avlämning på andra sidan vägen där man måste få schakttillstånd (kommun/trafikverket) och kanske skära asfalt, med senare asfaltering så drar kostnaden lätt iväg om det endast berör en fastighet som i ts fall. Men nu kanske inte ts har någon asfalt som berörs.
 
AndersS skrev:
Nja, när det gäller TV så är skillnaden med t.ex. marknätet och Boxer att du kan ta med dig abonnemanget till fritidshuset över helgen, dvs du har en kostnad/månad. Med IP-baserat får du betydligt högre kostnader.

Men nu hamnade vi nog utanför ts fråga om anslutningskostnad för fiber via byanät.
Jag sa inte att det skulle bli billigare utan att det är ett faktum att sattelit-tv blir borta.

Boxer är via marknätet (alltså inte satellit) och det var inget tal om att det skulle försvinna.

Dock tror jag den gör bort sig som inte ansluter fritidshuset till fiber.
 
(@AndersS.) Mitt senaste inlägg (#24) ska ses som ett "tillägg" till mitt första inlägg (#3).
Även om det är grävt och slang dragen från tomtgräns till knutpunkt så kostar det extra att efteransluta sig, så om det behöver grävas så kommer det kosta mycket mer att efteransluta sig än om man hade kunnat ansluta sig direkt.
 
Redigerat:
larsbj skrev:
Jag sa inte att det skulle bli billigare utan att det är ett faktum att sattelit-tv blir borta.

Boxer är via marknätet (alltså inte satellit) och det var inget tal om att det skulle försvinna.

Dock tror jag den gör bort sig som inte ansluter fritidshuset till fiber.
Jag utgick från kostnadsbildens påverkan då det är vad ts frågade om i tråden och att den har en påverkan vid val av lösning. Beror helt på var du har ditt fritidshus, är det i områden där fiber etableras så visst är det ett alternativ. Men väldigt många sommarstugor/fritidshus ligger avskilt och där man inte kan räkna med fiberanslutning i närtid, dvs inom 5-10 år. När man redovisar att t.ex. 90% ska kunna ha 100 Mbit/s 2019, eller vilken siffran nu var, så utgår det från befolkningsmängd och i deras permanentboenden. Men om vi tar enskilda fastigheter så blir siffrorna annorlunda och även inkluderar fritidsfastigheter/sommarstugor.
 
I Sverige så betalar vi för datamängden men har ingen begränsning i hastigheten när vi surfar med det mobila bredbandet eller på telefonen. I Finland så är det tvärt om, du betalar för den maximala uppkopplingshastigheten som du kan surfa med, men det finns inga begränsningar i hur mycket data som du får förbruka i månaden.

Och eftersom EU har beslutat att förbjuda roamingavgifter inom EU så skulle det inte förvåna mig om det kommer komma utländska operatörer som vill slå sig in på marknaden med en annan betalningsmodell än den gängse i Sverige snart.
 
AndersS skrev:
Jag utgick från kostnadsbildens påverkan då det är vad ts frågade om i tråden och att den har en påverkan vid val av lösning. Beror helt på var du har ditt fritidshus, är det i områden där fiber etableras så visst är det ett alternativ. Men väldigt många sommarstugor/fritidshus ligger avskilt och där man inte kan räkna med fiberanslutning i närtid, dvs inom 5-10 år. När man redovisar att t.ex. 90% ska kunna ha 100 Mbit/s 2019, eller vilken siffran nu var, så utgår det från befolkningsmängd och i deras permanentboenden. Men om vi tar enskilda fastigheter så blir siffrorna annorlunda och även inkluderar fritidsfastigheter/sommarstugor.
Fritidshusen har rätt att gå med till samma kostnad som dom fastboende, och inga mellanliggande områden får utelämnas enlig bidragsreglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.