Hej!

Jag har köpt hus i en by där de fick fiber för något år sedan. Trots att jag bara bor ca 100 meter från kyrkan och bykärnan skulle det enligt fiberföreningen kosta mig 50 000 kr att dra in fiber nu. Det är för få som bor längs min väg och intresset är svalt hos grannarna.

Känns surt att det skulle ha kostat ca 20 000 kr att dra in fiber för något år sedan när det fortfarande fanns bidrag. Finns det något jag kan göra för att få billigare fiber? Finns stöd eller bidrag att söka? Eller ska jag avvakta tills det av någon anledning blir billigare? Skulle helst slippa att övertala grannarna...
 
S
Enda chansen att det ska bli billigare är om du får med dig många grannar på samma vända. Efteranslutning av enskild kund är inget man får bidrag för. Har det dessutom redan betalats ut bidrag för ditt område och förre ägaren idiotiskt nog inte anslöt sig till det så lär det inte bli mer bidrag då det området ses som "anslutet".

Jag kan ha fel nu men jag tror det år så att bidragen enbart betalad ut för den "ortsammanbindande kabeln" tror inte några bidrag någonsin ges ut för anslutning av hushållen
 
Redigerat:
Behövs det grävning längs/tvärs en gata behöver det göras några ansökningar för att få ha arbetsfordon på/nära körbanan, det kostar en del.
Etableringskostnaden för grävare, fiberblåsare, fibersvetsare är ganska höga.

Om det bara är du som ska ha fiber denna gång och det bara är du längs gatan som ska ha fiber så får du stå för alla kostnader själv. Om du lyckas få med tre till längs gatan så sjunker kanske kostnaden med 5000kr
 
Sen kan jag tänka mig att det rent praktiskt kan vara svårt att få dit företagen som ska göra arbetet. Ibland så krävs det att det är flera som vill ansluta sig för att de ens ska komma.

De har så mycket att göra nu när alla ska ha fiber så det kan vara bokade år framåt. Då är det inte säkert att de vill avbryta sina stora projekt för att åka till dig med alla sina maskiner för ett litet snabbjobb fastän du står där och viftar med sedelbunten.
 
Jag hade väntat och kört 4G istället om det fungerar bra.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Nog för att jag också väldigt gärna skulle vilja ha fiber, men 50000:- hade jag aldrig betalat för att få det.
 
Kanske du kan köra luftledning för att få ned priset. Finns det tele eller elstolpar?
 
Kolla _varför_ det kostar 50 lax.

Gissningsvis handlar det om grävning. Kolla isåfall vilka möjligheter det finns att göra det själv. Skulle det t.ex gå att gräva ett schakt bredvid vägen?
 
Andy78 skrev:
Jag hade väntat och kört 4G istället om det fungerar bra.
Med begränsning på trafik och hastighet som styrs hur belastat nätet är?

Är lite som att köra Ferrari och Lada där luftburet får tas för en Lada.
 
Alriksson skrev:
Med begränsning på trafik och hastighet som styrs hur belastat nätet är?

Är lite som att köra Ferrari och Lada där luftburet får tas för en Lada.
Ja, nej
 
Gräv och fixa för 50k. Gör anslutningspunkt vid varje fastighet. När dom är mogna kan dom betala 20k per fastighet och du gör en vinst. Kanske inte möjligt men en tanke.
Det är många även i centralorter som inte vill vara med på tåget, det går ganska trögt även i villaområden ibland. Mobilt BB tycks vara pålurat många som inte kan tänka klart.
 
S
Andy78 skrev:
Jag hade väntat och kört 4G istället om det fungerar bra.
Fast det är ju inte ett alternativ om man använder sitt nätverk mer än minimalt. 4G är inte ens ett alternativ till fiber.
 
SueCia skrev:
Fast det är ju inte ett alternativ om man använder sitt nätverk mer än minimalt. 4G är inte ens ett alternativ till fiber.
Vad är alternativet, att vara utan internet?
Jag ser inga problem att använda 4G till att streama musik, titta på tv, läsa mail, jobba på distans, ha konferenssamtal m.m. om det fungerar att få en hyffsad hastighet.
Om vi bara ska ta något exempel 40-50Mbit är det så dåligt o man inte kan få något annat?

Som sagt hur bra det fungerar där man befinner sig måste man förståss prova ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
S
Andy78 skrev:
Vad är alternativet, att vara utan internet?
Jag ser inga problem att använda 4G till att streama musik, titta på tv, läsa mail, jobba på distans, ha konferenssamtal m.m. om det fungerar att få en hyffsad hastighet.
Om vi bara ska ta något exempel 40-50Mbit är det så dåligt o man inte kan få något annat?

Som sagt hur bra det fungerar där man befinner sig måste man förståss prova ut.
Alternativet är att betala 50K om han kan få fiber för dom pengarna. 4G kan man på sin höjd stå ut med 1 år i väntan på fiber, men om man inte vet om det blir fiber ens inom de närmaste 5 åren så är det värdelöst, KAN man få fiber så tar man det.

Det är dock svårt att diskutera uppkoppling med någon som mäter prestanda/kvalité i bandbredd. Bandbredden är det absolut sista jag bryr mig i när jag jämför fiber och 4G.

10Mbit Fiber är fortfarande mycket bättre alternativ än 60Mbit 4G.
 
Bandbredden var bara ett exempel.
Det är också svårt att diskutera om man enbart anser att 4G är värdelöst.
Klart fiber är alltid fiber men bland kanske är så att man måste prioritera annat, än att få 10mbit för en startkostnad på 50 tusen.
Jag personligen bryr mig så inte om det är mobilt bredband bara det fungerar för det jag gör.
Men om det handlar om att bara teckna ett abonnemang så väljer jag förståss fiber och sänker kostnaden på mobilen istället vilket jag också gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.