Något jag drömt om i många år är att ha ett dedikerat utrymme för snickerier och andra kreativa sysslor jag gärna ägnar mig åt. Så jag försöker nu dokumentera detta med de bilder jag har och kanske kan man skänka inspiration åt någon annan. Men även lika mycket för min egen del, det är ett stort projekt för mig personligen som jag gärna vill minnas.

För bara några år sedan bodde jag och min nuvarande fru i lägenhet, då drömde jag om ett eget garage istället för att låna föräldrarnas på helger och ibland på kvällar för att snickra eller pyssla med motorcykeln, eller alternativet att försöka göra något i en lägenhet utan att gå grannarna på nerverna.

Så husletande började, inte bara för garage givetvis men för mig var det givetvis en stor bonus. 2014 köpte vi ett hus och jag fick äntligen mitt garage! Och nog skulle detta enbilsgarage på 4x8,5 meter räcka gott för min hobby! Det var ju oändligt mycket större än den balkong jag nyttjat i lägenhet för de projekt som tog form där när föräldrarnas garage kändes för långt bort.

Men som med allt annat, med utrymme växte givetvis även andra hobbyer, min gamla Honda som varit ensam motorcykel i min ägo kompletterandes snart med en nyare glidarhoj och även min fru skaffade en motorcykel så helt plötsligt skulle mitt enbils garage inte bara vara nog för min hobby. Det skulle även rymma tre motorcyklar och ofta åkgräsklippare och annat nödvändigt man har som husägare.


garagefullt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någonstans här insåg jag att det börjar bli smått kaotisk och en uppgift som att kapa en bräda innebär att man fick planera ett mindre projekt. Med insikten om att ett gant-schema är rimligt för brädkapningen började planerna på att bygga ut mitt garage istället komma till.

Eftersom vi köpt hus i detaljplanerat område fanns det givetvis en hel del restriktioner på hur man får bygga. Så på längden var det alternativ som fanns.

2015 Vår.
startlage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygglovsansökan fylldes i och skickades in, bilden ovan visar inringade pinna där hörnen på tillbyggnaden är tänkt att hamna. 9,5 x 4 meter planerades att byggas. Äppleträdet med otroligt goda äpplen hamnade i riskzonen och en förhandling hemmavid var en process innan bygglovsansökan kunde skickas in.

2015 Juli
2015-07-17 20.33.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att inte tråka ut er med min text hoppar vi lite framåt nu, bygglovsansökan var givetvis inte helt enkel. Max byggnadsyta hade jag överstigit och grannen vars 2 meter höga mur som angränsar med 70 cm från hörnet på tillbyggnanden gjorde att visst förarbete krävdes. Till slut krymptes byggnanden med 500mm på längden och bygglovet var klart med vissa förbehåll.

2015 Augusti
2015-08-26 17.02.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så istället för att börja bygga garage bestod istället arbetet av att frilägga muren och lägga dränering. Samt att muren förstärktes av grannen samtidigt. Något som gick smidigt även om det givetvis inte var något jag önskade göra. Men dränering skulle ju ner på 9 av de 45 meter som grävdes i alla fall så helt onödigt var ju inte detta sidoprojekt för mitt garage.

Det var ett tungt jobb, givetvis lejde jag bort allt och förundrades varje dag över hur fort det gick och även vissa andra arbeten passade jag på att klämma in.

2015-08-31 12.42.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-08-31 18.34.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-09-10 17.46.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att med de massor som grävdes ut jämna ut gräsmattan och städa bort lite buskar och annat vilt växande på dessa ytor.

Nävel, till det viktiga.

2015 September
2015-08-31 18.34.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-09-13 12.54.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bädden för plattan stod klar i mitten på september, nu kunde jag verkligen drömma om detta för mig gigantiska utrymme som skulle bli min snickeriverkstad.

2015 September
2015-09-23 17.19.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-09-23 17.19.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-09-24 17.15.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kantstöd, isolering och armering på plats, nu jävlar hade jag i princip en färdig verkstad, åtminstone kändes det så. Oändligt med tiden hade passerat sedan min första insikt om att garaget inte längre räckte till, inte alls...

2015-09-28 17.23.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan står klar när det verkligen börjar gå mot höst, dagens datum är 28 September.

2015-10-07 17.16.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett varv med lekablock är satt och en vägg är rest, den nya plattan är 200 mm lägre än den befintliga och tanken är att regla upp detta med ett innergolv och på så vis även kunna gömma bland annat rör till spånsug.

Oktober 2015]
2015-10-20 17.20.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-10-20 18.00.18.jpg

Bygger löper på och nu är nästan alla väggar resta, inga problem har skett och detta är givetvis för att jag själv "byggherren" ägnar mig åt mitt dagtidsjobb medan duktiga snickare bygger åt mig. Tanken var till en början att göra det mesta själv men såhär i efterhand inser jag att vårt beslut om att leja bort det var klokt, har ett krävande dagstidsjobb inom IT som gör sådana här projekt svåra att hinna med. Så nu är det klart att snickare får göra allt utvändigt.

2015-10-23 16.17.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är stommen helt rest, oktober börjar lida mot sitt slut och vädret är inte alls trevligt. Själv lider jag inte så mycket av det då mitt IT jobb innebär ett varmt kontor så jag känner att det är dags för en uppoffring, inte kan väl dom behöva stå där och slita i regnet.

2015-10-29 07.14.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag reser ett 3x3 meter partytält över sågen, nu blir nog snickarn glad! :)

2015-10-30 15.29.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Näst sista dagen i oktober är taket klätt med papp och väggarna har fått vindduk. Nu börjar jag kunna känna känslan av mitt nya utrymme som snart ska stå till förfogande. Glad över valet att öppna upp till nock, jag börjar även inse att de 20 centimeter jag tänkt höja innergolvet är dumt. Särskilt med tanke på fönsterhöjd som jag valt att matcha med huset. Höjer jag golvet kommer det innebära arbetsbänkar hamnar över nedre kant på fönster.... Ja det var ju smart, och jag inser att det hade varit en bra idé att ha bättre finnish på plattan eftersom denna nu är mitt golv. Nåja ett problem för framtiden!

November 2015
2015-11-03 07.33.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-11-05 15.55.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-11-08 13.05.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klädsel är på plats och mitt garage är nu 17,5 meter långt och jag är jätteglad!

2015-11-11 16.18.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även tegelpannor och en dörr har hittat sin plats, och även gamla delen får givetvis nya pannor.
Det följs av lite mer pill utvändigt och i slutet på november står utsidan klar och snickaren lämnar det orört på insidan ungefär såhär:

25 November 2015
2015-11-25 17.36.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tryckt i isolering på bortre väggen och tanken är nu att jag själv ska slutföra insidan, detta går ju pyssla med även fast December börjar närma sig och det finns nu ingen panik för att göra klart något.



Fortsättning följer...
 
  • 2015-08-25 18.51.42.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
November 2015
2015-11-25 20.52.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-11-26 18.14.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättninge är givetvis mer isolering, och man ser väggen till mitt gamla garage som senare ska rivas.

2015-11-25 17.37.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kreativ som man är bygger man en tillfällig isolerad dörr av en gammal garderob. Jag vill ju inte påstå att detta är något byggnadsverk jag är stolt över men det var en snabb fix för att kunna gå igenom gamla garaget utan att gå ut i kylan då det nu är nära december månad.

December 2015
2015-12-06 18.36.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ger mig på att riva väggen till gamla garaget och isolera upp till vinden på den gamla delen som kommer få ha en lägre takhöjd än det nybyggda.

2015-12-13 12.13.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom även frun gått med på att bygga detta börjar jag bygga det som ska bli hennes rum, det är till för hennes hobby som är lera. Men det kommer även få fungera som förråd eftersom vi nu rivt den del av det gamla garaget som hade den funktionen tidigare.

Lucia 2015
2015-12-13 13.51.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsidan är nu helt klar och tur är väl det med tanke på vädret, endast arbete inomhus kvarstår. Förutom lite färg och annat som får komma till våren. Då är det även tänkt att bygga en liten veranda utanför den nya entredörren längst till vänster på bild.

30 December 2015
2015-12-13 17.10.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-12-30 17.06.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-12-30 17.07.20.jpg
2015-12-30 17.08.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försättninge är att börja skiva väggarna med OSB. Detta flyter på snabbt och avslutas med att det är färdigt i fruns rum och även lite utanför mest för att få undan OSB skivor som stod ivägen.

1 Januari 2016
2016-02-01 17.16.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-02-01 17.16.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Troligen lite mindre motiverad att arbeta idag då det blev sent dagen innan, men ger mig trost detta på att gipsa rummet och hinner även med att kladda på ett första lager spackel. Gips, spackel och färg är nog mina minst utvecklade talanger. (någon sa en gång att ingen har svagheter) Möjligen beror detta på att jag tycker spackel och färg är otroligt tråkigt att arbeta med... Otålig kanske jag är?

2016-01-08 10.50.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En elak förkylning gjorde att januari sedan inte bjöd på så mycket arbete och dessutom fick jag förhinder att fortsätta arbeta på mitt projekt i drygt 2 veckor, ibland får man ta sådant.

2016-02-08 18.17.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-02-19 19.55.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men stärkt av två veckor i Dominikanska hade jag fått nog med kraft för att spackla klart och måla utrymmet. Och även ett golv hamnade på plats. Tyvärr hade jag inga bättre bilder på detta.

2016-02-27 19.25.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-02-28 13.51.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-02-28 17.30.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsätter efter detta att skiva resten av verkstaden, all el är senare tänkt att läggas utvändigt då jag inte riktigt vet hur jag vill ha det. Samt att jag inser att även om jag drar massor in i väggarna kommer detta inte räcka till och utanpåliggande kommer ändå existera. Allt skivas klart förutom vissa delar mot fruns utrymme där det senare kommer dras el i väggarna.

Mars 2015
2016-03-05 12.38.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket velande fram och tillbaks om vad jag ska klä väggarna med, tanken börjar nu komma till att spara in lite pengar och jag funderar på att klä med råspont. Dock inser jag min minst utvecklade egenskap som är att måla... Så valet faller på en vitvaxad faspanel från Byggmax ( https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/faspanel-vit-p08414121)

Ett val jag absolut inte ångrat.

2016-03-05 15.34.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-03-05 19.58.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-03-19 10.24.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-03-19 11.02.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utrymmet är klätt så långt panelen räckte och städning är påbörjad för med mitt tidigare beslut om att plattan är inte så noga "Den syns aldrig i alla fall" så måste jag nu fixa ett golv.

2016-03-26 14.12.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-03-30 17.51.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valet faller på ett "garageklinkers" från Byggmax, detta hamnar på plats i slutet av Mars. Fogat och klart och nu återstår det att göra rent och sedan kan jag faktiskt börja inreda med åtminstone en arbetsbänk så livet blir lite enklare.

Fortsättning följer...
 
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
P
Rent och snyggt med panelen och klinkern! Jag tar med med lite inspiration.
 
April 2015
WP_20160404_07_28_00_Pro_LI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Direkt efter detta är klart börjar jag med att bygga en enkel bänk av några köksskåp från IKEA och två laminatbänkskivor.

WP_20160404_07_27_48_Pro_LI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och även min gamla bänksåg får en plats, detta helt av skåp och bänkskivor som kom från en köksö som vi rev i vårt hus när vi köpte det. Återvinning är ju trevligt!

WP_20160404_07_29_13_Pro_LI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser det ut ungefär såhär när man tittar in i min verktyg, fortfarande ingen välorganiserad syn... Givetvis gör avsak av el och innertak sitt. El har jag för övrigt stött på lite mer problem med, när jag hade en elektriker hemma för att titta på detta lite tidigare i bygget. Så konstaterades det att min matning till mitt garage är alldeles för klen, så därför ska jag gräva ner en ny matning och med det blev elen vilande tills vädret är trevligare.

Efter detta börjar jag inse att jag åtminstone vill få upp lite verktyg på väggen, dessa ligger nu precis överallt och jag behöver rensa den gamla delen på saker som ligger i vägen då vädret börjar tillåta kortare MC turer.

WP_20160407_07_38_28_Pro_LI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20160407_07_39_18_Pro_LI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20160407_07_39_07_Pro_LI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-04-10 20.59.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-04-10 20.59.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-04-10 20.59.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att bygga en lite hylla för att åtminstone tillfällligt hålla en del av de elhandverktyg jag använder ofta. I den blev det några små sortimentlådor för bits, sågblad och andra mindre prylar som behöver en plats.

2016-04-10 21.00.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-04-10 21.01.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi börjar nu närma oss nutid, och jag inser att jag inte tagit så mycket bilder på detta så mycket som jag önskat men hoppas att ni finner mitt bygge lite intressant i alla fall. Jag ska framöver tänka mer på att dokumentera det jag gör.

Försättning följer...
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Gillar skarpt lösningen med bänksågen!
 
Riktigt snyggt! Det där kommer bli en bra snickarverkstad.

Några ledande frågor, det ser så välplanerat ut att du säkert redan har dessa spikade;

* Frässtation i ena långänden av bordet? Hålet i ryobiplattan kanske är för en fräs? Men jag tror du gläds av att ge fräs och såg lite lebensraum.

* Spånlåda som skjuts in underifrån i "såghålet"? Jag har en i plast under bordet, som fångar kilovis med spån som inte dammsugaren behagar sörpla i sig.

* Egenkonstruerat anhåll, som löper hela långsidan på bordet?
 
MTO skrev:
Riktigt snyggt! Det där kommer bli en bra snickarverkstad.

Några ledande frågor, det ser så välplanerat ut att du säkert redan har dessa spikade;

* Frässtation i ena långänden av bordet? Hålet i ryobiplattan kanske är för en fräs? Men jag tror du gläds av att ge fräs och såg lite lebensraum.

* Spånlåda som skjuts in underifrån i "såghålet"? Jag har en i plast under bordet, som fångar kilovis med spån som inte dammsugaren behagar sörpla i sig.

* Egenkonstruerat anhåll, som löper hela långsidan på bordet?
Till att börja med, tack för din kommentar och uppmuntran! Det är kul att höra och ger ny energi för att fortsätta!

Kan också börja med att svara att sågen är tillfälligt, Ryobisågen som sitter där är helt OK men att göra något med precision på den är svårt. Så den kommer ersättas.Fräs har suttit i Ryobiplattan tidigare när den stod på sitt stativ, nu används fräsen löst så tanken är ett separat fräsbord längre fram.

Spånlåda är också tänkt precis som du säger, tror också på den idén och det var kul att få det bekräftat
Detta ihop med en central spånsug.

Anhåll används idag ett modifierat orginal, det kommer längre fram. Är inte riktigt ikapp i nutid ännu :)
 
Härligt att se!
Speciellt gillar jag inredningen med alla verktygshållare!
Småpyssel som lönar sig, varje dag man ser det. :)

Vad är det för plywood som ser sådär bra ut?
 
Roligt att se en bra verkstad växa fram,,,,,, grattis. Jag har själv funderat på att köpa den Ryobi-sågen men nu blev jag tveksam. Vad är det med den som är dåligt då det inte går att få någon precision med den MVH // Christer
 
martin43 skrev:
Härligt att se!
Speciellt gillar jag inredningen med alla verktygshållare!
Småpyssel som lönar sig, varje dag man ser det. :)

Vad är det för plywood som ser sådär bra ut?
Tack! Ja jag tycker det är viktigt att det är tilltalande, jag personligen kan omöjligt vara kreativ i en rörig miljö. Sedan har jag nog en släng av OCD med.

Det är vanlig byggplywood, fast A kvalité. Sedan är den slipad och lackad ett lager med nån vattenbaserad lack jag hade ståendes. Tycker just lack gör att nästan all plywood kommer fram och blir snygg, särskilt ändträ på plywood när det är olikfärgat i lager.

vaktis100 skrev:
Roligt att se en bra verkstad växa fram,,,,,, grattis. Jag har själv funderat på att köpa den Ryobi-sågen men nu blev jag tveksam. Vad är det med den som är dåligt då det inte går att få någon precision med den MVH // Christer
Tack! Det är helt enkelt en byggsåg snarare enligt min mening. Inte gjord för att kapa en skiva med precision utan snarare kapa skivor för att täcka väggar etc. där man ska ha ett lager till på. Då duger den gott.

Saker på mitt exemplar som gör detta svårt är tex. anhåll som original är väldigt rangligt och böjer sig lätt en halv centimeter genom att trycka med lillfingret på det i bakkant. Klingan är inte i linje med anhåll och bord, utan står snett några grader och det finns inga justermöjligheter för att få klingan rak vad jag vet.
 
Fortsättningen koncentrerades lite på mitt sågbord, det fick sig en liten uppdatering Inte helt i kronologiskt ordning med bilder.

Första steget var att fräsa ur mina spår för sågsläde och annat.
WP_20160407_07_38_15_Pro_LI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan följdes det av ett nytt inlägg runt sågklinga för att förhindra att material spricker. Lite felborrat men funktionen blev helt klart OK.
2016-04-12 20.40.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhållet blev också uppdaterat, här passade jag också på att lägga i distanser för att få det rakt mot sågklingan och kompensera för den kvalitétsbrist ryobi levererar sina såga med. Funktionen blev här helt klart OK och sågen blev riktigt användbar. Några testbitar jag kapade visar att jag nu kan kapa en skiva rakt med 0,3-0,4mm fel på 1 meter snitt. Avsaknad av styrning efter klinga vilket är ett medvetet val gör givetvis detta svårare och förmodligen hade det fungerat fint om det fanns monterat. Men även detta är väldigt bristande kvalité på och det är tex 0,5mm tjockare än vad klingan sågen levererades med är :x Så ja det åkte i papperskorgen direkt.
2016-04-29 21.14.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta började jag bygga nästa arbetsyta som ska innehålla kap/gersåg och en mindre pelarborr.
2016-04-24 18.31.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ny såg från Ryobi köptes in, men denna lämnades tillbaks då den visade mer bristande kvalité än min bordssåg från Ryobi och istället blev det en Dewalt.
2016-04-29 21.28.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer...
 
2016-04-28 07.44.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dewaltsågen på plats med en snabb huv runt, var helt OK men ingen spånsug kopplad än.

Så ett dammsugarkit köptes in, smidigt och helt OK funktion även om jag inser att min spånsug ger begränsad sugförmåga med förgrening till tre rör.
2016-04-28 18.53.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kåpan förfinas för att matcha väggar och lite bitar från en bokhylla jag behöll virke från användes. Även fack för sortimentlådor byggdes. Lådorna kommer från biltema, kostnad 39,90kr/st vilket jag tyckte var riktigt billigt. Är i en hyfsat mjuk plast så verkar skapligt tåliga. Hur som helst var det oerhört skönt att kunna sortera upp alla bultar, muttrar och annat som låg överallt i små förpackningar.
2016-05-01 11.31.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-05-01 15.30.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-05-01 15.30.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre av de verktygen jag använder mest vid kapsågen får en plats, ett måttband ska dock också hit.
2016-05-01 12.39.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en översiktsbild på helgens arbete, för nu är det ikapp i nutid och kommer förmodligen gå lite långsammare med uppdateringar.
2016-05-01 15.29.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa uppdatering innefattar förhoppningsvis den gamla delen av garage som jag får dåligt samvete över varje gång jag tittar dit...
2016-04-29 21.30.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
richardtenggren
Varför den där fula ankungen till vänster? 🤔
Snyggt bygge annars 🤓
 
Trevligt bygge, MEN -bordssåg utan klyvkniv är en betydligt sämre idé än du föreställer dig. Försök att montera en klyvkniv på något sätt, även om det verkar krångligt. För inspiration kan du söka efter "table saw kickback" på youtube.
 
richardtenggren skrev:
Varför den där fula ankungen till vänster? 🤔
Snyggt bygge annars 🤓
Menar du trehjulingen? Det är en trevlig och praktiskt hoj :)
Det är dock frun som åker på den, men lånar den ibland då det är riktigt praktiskt att få ner en full matkasse under sadeln. Sedan automat och vindskydd på det så är det nästan som att ta bilen!

mattiasp skrev:
Trevligt bygge, MEN -bordssåg utan klyvkniv är en betydligt sämre idé än du föreställer dig. Försök att montera en klyvkniv på något sätt, även om det verkar krångligt. För inspiration kan du söka efter "table saw kickback" på youtube.
Jag är medveten om risken, och jag håller mig dig. Man bör absolut inte köra så.
Dock till mitt klena försvar så används sågen till 90% med sågsläde och övrigt med skivmaterial där kickback inte är lika riskfyllt.

Problemet med denna sågen är att allt är skevt och en klyvkniv hamnar inte ens rakt med bladet i fästet. Därför jag tänkt byta ut sågen istället. Men som du säger så är det inget bra försvar, man bör inte använda en bordssåg utan klyvkniv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.