Vilken korridorbredd har du inställd på begränsningskablen? Ställer jag min lägre en 3 så gör min oxå som du säger. Min står på 3-3 och då funkar det. Men sätter jag den lägre så stannar den direkt vid slingan och börjar klippa där. Men som sagt den hittar runt betydligt bättre än vad man kan tror. Jag satte min på att följa guiden fram till framsidan och börjar klippa där 40% av gångerna vilket motsvarar ytan ganska bra. Och det är en ganska lång och smal passage fram till fram sidan där dessutom står lite träd och buskar. Nu har jag fått sänka ner till 10% för att få ett jämnare resultat men skulle nog lika väl kunna plocka bort det helt.
 
Helt ärligt talat har jag inte kikat på korridorsbredden, får ta en kik, inte för att jag tror det behövs, men det är ju kul att få det att fungera! Får testa det.

Jag var precis ut och hämtade Hånny (döpt av dottern) hon hade inte klarat få stopp mot begränsningskabeln i en ganska liten lutning, men det har sin förklaring
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu fick hon parkera tillsvidare!
 
Fick problem med vår 315 igår. "Höger hjulmotor blockerad" var felmeddelandet. Hjulet gick att vrida lite grand och sen tog det tvärstopp. Jag kunde inte hitta något som kunde tänkas förhindra hjulet från att snurra. Återförsäljaren skall komma och kolla på den i början av nästa vecka. Efter lite sökningar här och på nätet verkar det vara ett vanligt problem fast på vänster hjulmotor och att byte av motor är lösningen. Så vår gick i 5 dagar innan den klappade ihop. Trist start.
 
Det var tillverkningsfel på hjulmotorerna på dom första av årsmodell 2015. Dom motorerna ska bytas ut enligt servicemeddelande i från Husqvarna. Antigen vid nyleverans om man har kvar några i lager ifrån förra året. Eller vid service. Börjar din klippares serienummer på 15?
 
Ja, serienumret börjar på 15. Vi köpte fjolårets modell på kampanj. Vet du om man kan hitta servicemeddelandet någonstans på nätet?
 
Det finns på nätet men tror endast det är åtkomligt för återförsäljare med inlogg. Det finns även i autocheck PC-programmet som man använder vid uppdatering och felsökning av gräsklipparen. Efter som det är en 2015 modell så är det säkert en tidigt efter som du har detta problemet. Hade din åf skött sig så skulle båda hjulmotorerna varit bytta mot nya vid leverans. Bara be dom att göra om och göra rätt. Säg till dom att även lägga in kundinfo och den senaste mjukvaran om dom inte gjort det. Kundinfon är viktigt att ha inlagt vid en eventuell stöld. Är ju lättare att bevisa vems klipparen är om det ligger namn, nummer och adress lagrat i den.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Tack för informationen!
 
Var så lite så. Får du bara i två nya hjulmotorer och den senaste mjukvaran (5.07) om den redan nu inte ligger i. Så har du en kanon klippare sen. Jag är kalas nöjd med min 310:a.
 
Vi har en tomt på 1270 kvadrat varav ca 850 kvadrat gräs. Har funderat på en 310 men efter besök hos 2 st återförsäljare som säger samma sak så är jag osäker. De rekommenderar att man köper en robot som klarar dubbla ytan och nu har de kampanj så då skulle en 420 vara rätt modell för oss. En 310 skulle få gå hela tiden jämfört med 420 som skulle må mycket bättre för denna ytan.

Vad är era erfarenheter kring 310 och denna storlek på tomten ?

Mvh Jörgen
 
Tillverkaren bör veta vad deras produkter klarar av. De har ju inte bara hittat på hur många kvadratmeter de är lämpliga för.

jorgenkarls skrev:
Vi har en tomt på 1270 kvadrat varav ca 850 kvadrat gräs. Har funderat på en 310 men efter besök hos 2 st återförsäljare som säger samma sak så är jag osäker. De rekommenderar att man köper en robot som klarar dubbla ytan och nu har de kampanj så då skulle en 420 vara rätt modell för oss. En 310 skulle få gå hela tiden jämfört med 420 som skulle må mycket bättre för denna ytan.

Vad är era erfarenheter kring 310 och denna storlek på tomten ?

Mvh Jörgen
 
peternicklas
jorgenkarls skrev:
Vi har en tomt på 1270 kvadrat varav ca 850 kvadrat gräs. Har funderat på en 310 men efter besök hos 2 st återförsäljare som säger samma sak så är jag osäker. De rekommenderar att man köper en robot som klarar dubbla ytan och nu har de kampanj så då skulle en 420 vara rätt modell för oss. En 310 skulle få gå hela tiden jämfört med 420 som skulle må mycket bättre för denna ytan.

Vad är era erfarenheter kring 310 och denna storlek på tomten ?

Mvh Jörgen
Rätt så känt att HQs angivning av yta är väldigt mycket i överkant. Finns andra märke som klarar betydligt mer kvm med mindre typ av klippare.
 
Skitsnack. Min 310 klarar min tomt med drygt 800 kvm gräs utan problem, och det är ingen "lätt" tomt, dvs massor av öar, träd och smala passager.
 
MartinP666 skrev:
Skitsnack. Min 310 klarar min tomt med drygt 800 kvm gräs utan problem, och det är ingen "lätt" tomt, dvs massor av öar, träd och smala passager.
Vår tanke är att klipparen ska gå mellan kl 06 - kl 22 och ev få vila någon dag i veckan. Klarar en 310 enligt er det ? Enligt säljarna så är det nej.
 
Min går 22-17 på vardagar och 22-10 på helgerna och det är mer än nog. Säljarna vill nog ha lite extra marginal så de är absolut säkra på att inte få någon missnöjd kund, och kan de även sälja en dyrare maskin så är det ju dubbelt vunnet. Jag hade inte varit det minsta orolig, men å andra sidan behöver jag ju inte lämna några garantier. Kan bara bidra med mina egna erfarenheter.
 
peternicklas
jorgenkarls skrev:
Vår tanke är att klipparen ska gå mellan kl 06 - kl 22 och ev få vila någon dag i veckan. Klarar en 310 enligt er det ? Enligt säljarna så är det nej.
Lyssna du på säljaren, de är de som ska ansvara för att det fungerar. De 1000kvm som anges för 310 kräver väldigt enkelt utförande av gräsmattan. Om du köper en 310, se till så att du får en med de nya motorerna då de gamla gick i sönder väldigt fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.