krilleman_215 skrev:
Du ska alltså ha en vattenmätare på denna PEM slangen?
Jajjemän helt rätt👍

Tack för alla synpunkter diskussioner, alltid bra när man får fler infallsvinklar på det hela😉

Krilleman
krilleman_215 skrev:
Det finns väl ingen som monterar en vattenmätare under en beredare idag. Kolla med ditt lokala vattenverk vilka regler dom har för detta.

Tex Kiruna har dessa regler för montage:
[länk]

Örebro har liknande regler:
[länk]
Jag har ett mindre hus, en enplansvilla på runt 100kvm med endast ett badrum och det enda stället på fastigheten där inkommande vatten finns är just upp genom marken och in genom badrummet, vattenmätaren var placerad under den gamla beredaren också

Och min kommunala vattenleverantör kom nämligen och bytte ut vattenmätaren till en nyare dessutom för mindre än ett år sedan, så i det här fallet så finns det nog inga andra alternativ ☺

Skulle kunna sätta den i krypgrunden, så får dom komma och försöka läsa av den om dom kan.. för dit hittar dom inte då jag har en "lönnlucka" dit ner👍😀

Angående diffisionspärr i taket..

Det satt en svart vindpapp ovanför de gamla takskivorna, och jag ska dit med nya huntonit symfoni takskivor som även ska vara godkänd för badrumstak...

Efter 40 år utan badrumsfläkt i badrummet och endast en ventilationskanal med självdrag, så var takreglarna och isoleringen hur torr och fin som helst utan det minsta tecken på någon tidigare fuktskada. Virket såg i princip nysågat ut. Då har det ändå varit både tvättmaskin torktumlare och badkar där tidigare

Så jag tror jag skiter i att sätta upp nån diffusionspärr eller ångbroms nu då det känns som att risken snarare är att jag kan skapa ett problem istället..bättre att den lilla eventuella överblivna fukten kan vandra ut istället för att stängas in i konstruktionen. Ska ju dessutom ha en automatisk fuktstyrd badrumsfläkt när jag är färdig

Synpunkter på det?😊

Är det uppvärmt bostadsutrymme ovanför, eller kallvind?

Oldboy skrev:
Är det uppvärmt bostadsutrymme ovanför, eller kallvind?
Kallvind som är isolerad 200-300 mm

Då skulle jag definitivt satt upp någon form av ångbroms/ångspärr.

Jag kommer ha matta som tätskikt..alltså ångbroms då kanske? Förmodligen samma på ytterväggen

Jag fick intrycket att det var taket (enbart) du talade om.
Är det väggar och golv så kan det vara ett annat läge. Man ska ju generellt inte ha dubbla täta lager (ytterväggar primärt).

Jag har en yttervägg och sen taket då,
Så spontant känns det som att jag egentligen inte behöver någon plast/ ångspärr alls, dels pga att jag sätter upp en säker våtrumsvägg med både plyfa och gips, och dels för att det inte suttit någon tidigare heller.

Frågade min mattläggare hur han skulle gjort och han sa att han inte skulle sätta upp nån plast/ångbroms överhuvudtaget 😕

Det kommer bli en fönstersmyg/salning i fönstret och nu funderar jag på hur man gör med våtrumsmattan för att det ska bli snyggast?

Funderar på att sala ända ut i liv med gipsskivorna, för att sedan täcka springan med fönsterfodret runt om efter att mattan är lagd?

Hur gör ni?

20160504_095427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det låter som en bra plan tycker jag. :)

• Gilla
zinken86
  • Laddar…
Apropå dörrkarmen som även den ska monteras i liv med väggen..
Drar man ut våtrumsmattan och fäster den på karmen?eller slutar man vid väggkanten och täcker springan på ca 10mm med dörrfodret?

Precis. Jag brukar skära mattan runt dörren, så nära kanten som möjligt, och sen täcka mattans kant med fodret. Blir ett osynligt slut på mattan då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.