D09
fgo skrev:
Du har inte någon shunt som bråkar med dig? Testat att köra den manuellt?
Hur kör man manuellt? 🤔

Systemet drevs av vedpannan innan jag växlade över så allt borde funka efter Niben.

Men den verkar inte vilja skicka ut tillräckligt varmt vatten trots att den har 50gradigt..
 
På min shuntmotor trycker man in vredet och vrider. Den andra jag råkat på var en spak man justerade beroende på vad man ville ha varmvatten-blandat-värme.

Kollat bruksen till den?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
fgo skrev:
På min shuntmotor trycker man in vredet och vrider. Den andra jag råkat på var en spak man justerade beroende på vad man ville ha varmvatten-blandat-värme.

Kollat bruksen till den?
Fan.. Lyckades vrida armen från 2 något till 10 och det kändes direkt på en koppling under pumpen att det blev varmt.

Vred tillbaka den och det blev svalare..

Undrar hur den ska stå ?

Det här är ju en värmekameraupplevelse 😇


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drog upp den till 10 och tog korten
 
Redigerat:
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Sitter det ingen automatik, som styr motorn på shunten?
Vad är det för vp?

Kan tillägga att jag är långt ifrån proffs på det här.
Men frugan tycker nog jag har lagt för många timmar med vår vp
 
D09
fgo skrev:
Sitter det ingen automatik, som styr motorn på shunten?
Vad är det för vp?

Kan tillägga att jag är långt ifrån proffs på det här.
Men frugan tycker nog jag har lagt för många timmar med vår vp
Du är grym 👍

Nibe310p

Vet inte vad det är för automatik.

Den svarta spaken vrider tillbaka sig själv 🤔


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är så himla lycklig. Har idag avslutat installationen av ny tappvattenstam från pumpen. Nya kopparrör, ny hydropress, dubbla filter mm. Allt galvat är väck! Känslan när man öppnar kranen på toaletten och det är bra tryck är obeskrivligt härligt! Inte ett läckage på någon koppling heller! :wow:

Finns lite att justera vad gäller fästen, dräneringsrör +annat innan jag är 100% men det fungerar! Nu har jag stängt av allt. Vill inte att det ska stå obevakat över natten :)

Får bli detaljer sen i projekttråden när finkameran gjort sitt.

Efter
DSC_0954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Före
DSC_0613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Du är grym 👍

Nibe310p

Vet inte vad det är för automatik.

Den svarta spaken vrider tillbaka sig själv 🤔
Har du utegivare och innegivare? Vilken kurva har du valt?

Manual
https://www.hsb.se/contentassets/ce8ff918962a4794a0f3262945bfd732/639150-1.pdf
 
D09
fgo skrev:
Har du utegivare och innegivare? Vilken kurva har du valt?

Manual
[länk]

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


18 grader inne nu 😳

Utgivare som visar rätt samt en givare i pannan om jag inte minns fel
 
ullberg
Du har -6 i kurvförskjutning, ser inte vilken kurva som är inställd, 6 el. 7 ser det ut som. Givet var du bor har du ev. lite hög kurva men ganska krafting negativ kurvförskjutning - och med de där inställningarna är det inte orimligt att du landar på 23 i framledning (du skrev aldrig vad det var för utetemp men jag gissar på ett par plusgrader)

Mitt förslag: Notera inställningarna för kurva och förskjutning och fatta sedan beslutet om du ska "nollställa" till vad som är rätt för ditt område (se manual) eller om du bara ska vrida upp förskjutningen något.

Kom ihåg att det säkert tar något dygn innan det får effekt så gör små justeringar och vänta innan du utvärderar om det är tillräckligt

EDIT: ovan bygger på att den styrs på utetemp, vilket jag tror är det absolut vanligaste, till 310 är innegivare extrautrustning som jag tror väldigt få väljer - vill minnas att innegivaren dessutom är ganska dyr givet vad det är (finns trådar om hur man bygger sin egen)
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ullberg skrev:
Du har -6 i kurvförskjutning, ser inte vilken kurva som är inställd, 6 el. 7 ser det ut som. Givet var du bor har du ev. lite hög kurva men ganska krafting negativ kurvförskjutning - och med de där inställningarna är det inte orimligt att du landar på 23 i framledning (du skrev aldrig vad det var för utetemp men jag gissar på ett par plusgrader)

Mitt förslag: Notera inställningarna för kurva och förskjutning och fatta sedan beslutet om du ska "nollställa" till vad som är rätt för ditt område (se manual) eller om du bara ska vrida upp förskjutningen något.

Kom ihåg att det säkert tar något dygn innan det får effekt så gör små justeringar och vänta innan du utvärderar om det är tillräckligt

EDIT: ovan bygger på att den styrs på utetemp, vilket jag tror är det absolut vanligaste, till 310 är innegivare extrautrustning som jag tror väldigt få väljer - vill minnas att innegivaren dessutom är ganska dyr givet vad det är (finns trådar om hur man bygger sin egen)
Bor utanför göteborg, träbjälklag så man borde ha -8 i värmekurva om jag tänker rätt och minus 2 i förskjutning 🤔

Märkliga är att det är samma inställningar som när jag växlade ifrån sist 🤔
 
ullberg
Stämmer nog med träbjälklag, den lägre siffran är väl betongbjälklag, i så fall ganska kraftig kurvförskjutning. Håller med om att det är skumt om det funkade förra året men jag skulle i så fall skruva upp förskjutningen lite för att lösa det direkta problemet och sedan undersöka orsak (varmare förra året? andra värmekällor som används i mindre utsträckning etc. etc.)

/U
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ullberg skrev:
Stämmer nog med träbjälklag, den lägre siffran är väl betongbjälklag, i så fall ganska kraftig kurvförskjutning. Håller med om att det är skumt om det funkade förra året men jag skulle i så fall skruva upp förskjutningen lite för att lösa det direkta problemet och sedan undersöka orsak (varmare förra året? andra värmekällor som används i mindre utsträckning etc. etc.)

/U
Kan ju vara som du säger att det var varmare ute och att problemet inte märktes då :)

Ha ha bara jag får värme så är jag nöjd 😇

Har blivit bortskämd med vedpannan och +25 inne hela vintern. 18 grader känns som Sibirien
 
Chrissofsweden skrev:
Jag är så himla lycklig. Har idag avslutat installationen av ny tappvattenstam från pumpen. Nya kopparrör, ny hydropress, dubbla filter mm. Allt galvat är väck! Känslan när man öppnar kranen på toaletten och det är bra tryck är obeskrivligt härligt! Inte ett läckage på någon koppling heller! :wow:

Finns lite att justera vad gäller fästen, dräneringsrör +annat innan jag är 100% men det fungerar! Nu har jag stängt av allt. Vill inte att det ska stå obevakat över natten :)

Får bli detaljer sen i projekttråden när finkameran gjort sitt.

Efter
[bild]


Före
[bild]
Ursäkta en eventuellt glädjedödande effekt av detta inlägg men blandningen av proppskåp, vattenrör och filter känns litesådär? På med gummistövlar när man går ner för trappan?
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Ursäkta en eventuellt glädjedödande effekt av detta inlägg men blandningen av proppskåp, vattenrör och filter känns litesådär? På med gummistövlar när man går ner för trappan?
Äh, varför då.

Rören, filtret och kopplingarna är väl täta?


Själv tycker jag väl mest att röret som går framför centralen är tråkigt, då det verkar göra det bängligare att öppna centralen och arbeta i den. Men det kanske ser värre ut på bilden än vad det är i verkligheten.
 
D09
Beställt 4 vändor grus :)

Bonden hörde aldrig av sig så jag gör jobbet själv

Tanken är att låta lastbilarna gå upp och sprida på vägen ner, sen krattar jag ihop och passar emellan

Borde man slippa mycket av maskinkostnaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.