Moving
Det skiljer mellan lgh och eget hus.
 
Tyvärr så finns det en stor korrelation med invandringen/flyktingarna.
 
Jonatan79 skrev:
Tyvärr så finns det en stor korrelation med invandringen/flyktingarna.
Ja men oftast stannar det till deras första förläggning dom anländer på. Men det beror sen också på hur länge dom stannar och hur förläggningen tar hand om sina lokaler så att det inte är "nerlusat" konstant för då sprids det.

sen har vi vanliga resande svenssons som drar hem exotisk ohyra med sitt bagage, oftast så är det yngre som drabbas då dom hellre lägger semesterkassan på nöje istället för ett bättre boende.
 
Lutte skrev:
Ja men oftast stannar det till deras första förläggning dom anländer på. Men det beror sen också på hur länge dom stannar och hur förläggningen tar hand om sina lokaler så att det inte är "nerlusat" konstant för då sprids det.

sen har vi vanliga resande svenssons som drar hem exotisk ohyra med sitt bagage, oftast så är det yngre som drabbas då dom hellre lägger semesterkassan på nöje istället för ett bättre boende.

Jag jobbar som snickare och kör på en av Skånes största kommunala bostadsbolag och tyvärr så är det så att många hyresgäster som kommer från andra länder importerar mat med skadedjur. Sen så anmäler de inte till skadedjursbekämparn så det sprids bland lägenheterna.
 
Tyvärr fakta. Jag har förvaltat ett litet bestånd som delvis hyrs av MIG i ca 4 år och det förekommer med jämna mellanrum både löss & kackerlackor i dessa lägenheter. Självklart förekommer det även i andra fall, tex turistresor. Vad var skitsnack och vinklat i inlägget tänkte du på? Det är ren fakta och jag är varken troll eller SD-anhägare...
 
Jonatan79 skrev:
Tyvärr fakta. Jag har förvaltat ett litet bestånd som delvis hyrs av MIG i ca 4 år och det förekommer med jämna mellanrum både löss & kackerlackor i dessa lägenheter. Självklart förekommer det även i andra fall, tex turistresor. Vad var skitsnack och vinklat i inlägget tänkte du på? Det är ren fakta och jag är varken troll eller SD-anhägare...
Tror att du väl förstår vad jag menar. Jag tycker inte att byggahus är rätt forum för den typen av inlägg.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Exsicco > menar du sanningen inte ska lyftas fram på byggahus?
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Exsicco > menar du sanningen inte ska lyftas fram på byggahus?
Och nu blev det en sanning?
 
Vi är 2 som upplever/upplevt det dagligen i varsin ända av landet och du tycker inte det är sanning?
 
Exsicco skrev:
Vilket skitsnack! Min kollega kom hem med vägglöss från Chamonix i måndags. Less på alla troll som ska få en invandrarvinkel på allt!
Vägglöss har vart i stort sett utrotade i Sverige i många år, alltså kan vi utgå från att den lavinartade ökningen kommer från andra länder. En mycket stor del av resor mellan Sverige och länder med vägglössproblem utgörs av invandring. Dessutom bor ofta invandrare under sådana former att skadedjur har lätt att spridas.
Det är väl heller inte så att våra semesterresvanor har förändrats så drastiskt under de senaste åren att det skulle kunna förklara den lavinartade ökningen?
Alltså är det totalt felaktigt i sak att kalla Jonatan79:s inlägg #3 för "skitsnack".

Detta betyder givetvis inte att vi bara för den sakens skull ska peka finger åt invandrare som grupp eller använda skadedjuren som argument i främlingsfientliga sammanhang.
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Hur stor spridningen pga invandring är kan man väl säkert aldrig fastställa. Dock är de väl väldigt naivt att tro att "Svenssons" som reser till exempelvis Indien tar med sig småbaggarna hem, men en indier som flyttar till Sverige inte skulle få med sig några?

Är de inte snarare så att områden och människor med dålig hygien är kackerlackornas paradis? Dvs där de flesta turister inte bosätter sig när de är två veckor i utlandet.

Vill dock påpeka att jag anser att detta inte är en flykting/invandrarfråga. Utan en fastighetsfråga. Motsätter mig inte invandring eller resor. Men ska problemet lösas får man inte va naiv.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Vi är 2 som upplever/upplevt det dagligen i varsin ända av landet och du tycker inte det är sanning?
Det är fler än två som upplevt att de ha blivit undersökta av rymdvarelser och jag tror inte på rymdvarelser heller ;) Nej, att ni är två som upplevt det gör det inte till en sanning att vägglössen kommer med invandrare. Rätt säker säker på att "svennar" som besökt Thailand har tagit hem mer vägglöss utan att säga att det är en sanning. Ni får fortsätta med dialogen på egen hand nu
 
Jag pratar inte om vägglöss utan kackerlackor.

Kan berätta om en hyresgäst som kom från Etiopien. Jag och min kollega skulle byta kök hos denna person och när vi öppnar lådor och skåp är där fullt m döda kackerlackor. Vi frågar hyresgästen som säger att dom kommit ifrån maten som hg fått från sitt hemland samt hg beställt medel från sitt hemland som dödar skadedjuren. Vi frågar då om hg anmält till bostadsbolaget eller till skadedjursbekämparn och det hade hg inte gjort.

Detta är en av alla som jag träffat som har skadedjur i lägenheten och flertalet är invandrare.

Oftast så är det ungefär liknade historier.
 
Exsicco skrev:
Vilket skitsnack! Min kollega kom hem med vägglöss från Chamonix i måndags. Less på alla troll som ska få en invandrarvinkel på allt!
Jag har ingen åsikt om hur skadedjuren kommer hit, men jag förstår inte ditt resonemang. Det är mycket möjligt att din kollega hade med sig vägglös från Charmonix. Men på vilket vis skulle det bevisa att det inte kommer vägglös med invandrarna? På vilket vis ger det dig rätt att skylla dina forumkollegor för "troll"?
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.