Krilleman
I villor är det ovanligt att man relinar, men det förekommer.

Min personliga uppfattning är som redan sagt. Byt till nya avloppsrör, billigare i längden och du klarar det själv om du är "normalhändig"!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
R
Relining är ett känsligt ämne, det är i de flesta fall en utmärkt lösning men det finns många gamla rörisar och liknande som känner sig hotade av allt som innebär att man slipper gräva, bila och riva (dvs fakturera saftigt). När du ser låtsasargument som "billigare i längden" och "nödlösning" osv så vet du med säkerhet att det hela bara är känslostyrt och inte baserat på någon typ av fakta kring moderna metoder.

Att svara generellt med att "du klarar det själv om du är normalhändig" är ju lite märkligt. Att byta i en villa kan mycket väl innefatta rivning och återställande av bjälklag, ytskikt och tätskikt i våtrum, bilning flera meter långt och flera dm ner i betonggolv, även i och under bärande konstruktioner, osv... jag skulle säga att det krävs lite mer än en normalhändig person med hammare och skruvdragare från Jula för det.

Och ovanligt i villor? Nja...
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Men avlopp står ofta i inbyggda lådor och under en betongsula i en ev källare. Lyft på golvet och kika! Det har jag gjort i mitt hus (med många fler hemmapulare) och bytt rubbet utan större insats eller ingrepp. Det värsta var bilningen i källaren. Men inget av detta är ju inte direkt svårt att utföra om man läser på och är lite händig, det är inte kärnfysik detta handlar om Bosse. Spendera några timmar med att läsa på forumet så får du massor med fina resultat på både bilning och tätskikt och uppreglade golv!

Dessutom är det ju ett ypperligt bra tillfälle att byta vattenstammarna samtidigt, det brukar gå hand i hand så att säga

Relining har fortfarande allt för många problem där dom inte kan garantera funktionaliteten. VVS-forum lät flera tillverkare att plasta en exakt likadan bit rör. 1 av 6 fick godkänt om jag minns rätt. Ska se om jag hittar artikeln!

Vanligt i villor? Nja.

Sen kan man ju fråga sig vad det är i dessa plaster. Det sticker i luftvägarna och man blir yr när proline varit i farten, men det är "ofarligt". Glöm inte att det vi spolar ut i avloppet får vi tillbaka ut i våra sjöar. Tex har man hittat spår av P-piller i svenska Abborrar.

PP är betydligt säkrare & miljövänligare!

Att kalla relining för "nya stammar" skulle jag inte hålla med om. Värme och vatten är oftast också i behov av byte i samma veva!
 
R
P-piller i svenska abborrar säger du. Bra, då är diskussionen om relining härmed avslutad.
 
Låt mig nyansera saken lite:
Relining är en utmärkt lösning under vissa förutsättningar.

Är det krypgrund så är det ofta vettigare att byta ut rören än att relina.

Behöver även vattenledningar bytas så är det nog lika bra att ta allt på en gång och byta ut avloppsrören.

Om avloppsrören är ingjutna i betong och våtutrymmena är nya och fräscha så är relining alldeles utmärkt bra.
 
Relinibg är en typ av härdplast. Som alla härdplaster är relineing skadligt för människan och naturen i RÄTT (stor) mängd......därav p-piller för fiskar. Ett jävla otyg som är "ofarligt".
Hur som helst får väl relineing ses som en kortsiktigt problemlösare. Till sist måste rören bytas hur man än beter sig.
Hur ser prisbilden ut? Är det inte relativt dyrt, med tanke på vad man får?
 
R
Där kom det där med kortsiktig lösning igen... så otippat.
Om man byter rör så behöver man alltså aldrig mer byta rör? För rör håller ju hur länge som helst? Då kan man fråga sig varför TS har problem med rören? Visa gärna ditt belägg för att alla "riktiga rör" håller längre än en välgjord relining enligt modern standard.

Rör inomhus går inte bara sönder per automatik för att de är gamla. Det finns en anledning, tex material som
degraderar med tiden eller nån hemmapulare som vevat runt med fina rensbandet från Rusta som slagit sönder plasten osv. Utomhus är det ofta pga sättningar i marken, elaka rötter, nåt vasst som ligger och skaver.... Det här kanske kommer som en överraskning men en rot som växer in i ett rör bryr sig inte om huruvida röret är ett "riktigt" rör eller ett relinat rör. Så skippa det där med att det ena är en kortsiktig lösning och det andra är en permanent lösning. Det är bara påhitt.

Mijöargumentet är ju också intressant, speciellt när man pratar om avloppsrör.
Jag förutsätter att alla era rör är svanenmärkta, ekologiska, rättvisemärkta, tillverkade med vindkraft osv. Alltid lika spännande med folk som hojtar om det farliga med relining och sen åker till Bauhaus och köper värsta sortens giftrör och gladeligen dricker vatten genom det.
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
:beer:
 
E
Vi relinade avloppsstammarna i källarbjälklaget i vår brf. Anledningen till att vi gjorde detta var ekonomisk samt tiden. Att bila upp källaren på närmare 70-100 m skulle bli en dyr historia och säkerligen ta ett par veckor. Därav relinade vi till en kostnad av 15tk per stam. Sedan är det ingen höjdare att ha avloppen avslagna i ett hus med 16 lght. Det löste problemet iallafall och det är huvudsaken.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Krilleman
Reliningsförespråkare brukar ploppa upp här med jämna mellanrum. Dock så brukar dom inte bli särskilt långvariga av någon anledning.

bossebyggarn kanske har en fin svanenemärkt innehållsförteckning på olika företags metoder och material inom reliningsbranschen likvärdigt med PP-plast?

Liknelsen med P-piller i abborrar var ju bara en tankeställare att det vi släpper ut i avloppen idag straffar oss imorgon!

Relining är en ypperlig metod att komma undan vissa problem i vissa fall, men dessa är få!
 
Jag hade spolbilen på besök som tittade på våra avlopp. Han tyckte inte vi skulle relina utan byta dom vid eventuell dränering.

Värt att notera är att densamme erbjuder reliner som tjänst.
 
R
krilleman_215 skrev:
Reliningsförespråkare brukar ploppa upp här med jämna mellanrum. Dock så brukar dom inte bli särskilt långvariga av någon anledning.
Att utmana gamla ingrodda sanningar är sällan populärt. Inte konstigt att folk ger upp.
 
Men frågan var om det är biligare att relina rör eller bila upp ett tre år nyrenoverat bagrum och ca 30 meter betongplatta .
 
Krilleman
bossebyggarn skrev:
Att utmana gamla ingrodda sanningar är sällan populärt. Inte konstigt att folk ger upp.
Men om du kommer med en ny sanning, förklara gärna vad det innhåller tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.