Hejsan!
Är i färd att tjära dörrarna/portarna på ladan. Som vanligt finns det produkter till en lägre eller högre peng. I fallet tjära finns det ju möjligheten att handla på typ Färg & tapet, men min vän byggaren sa att det bara är skittjära man får där. Köp istället på en byggnavsvårdsbutik var hans tips.

Jag lägger gärna mer pengar om man får valuta för pengarna. Min fråga är helt enkelt vad som gör byggnavsvårdsbutikens tjära bättre än den som finns i de "vanliga" färgaffärerna?
 
Ja, det är skillnad. Det finns stenkolstjära (billigare och giftigare) och sedan finns det trätjära där det är rötter/kådrikt virke som är bränt i en tjärdal.
Har du mark att ta råvaran av så kan du bränna tjäran själv, kostar inget men tar en hel del arbete dock med en enorm lärdom av det. Jag är nörd, så jag skulle testa på att tillverka tjäran själv. :surprised:
 
MissAnpassad skrev:
Ja, det är skillnad. Det finns stenkolstjära (billigare och giftigare) och sedan finns det trätjära där det är rötter/kådrikt virke som är bränt i en tjärdal.
Har du mark att ta råvaran av så kan du bränna tjäran själv, kostar inget men tar en hel del arbete dock med en enorm lärdom av det. Jag är nörd, så jag skulle testa på att tillverka tjäran själv. :surprised:
Bra svar! Jag hade ingen aning om att det fanns tjära som inte var trätjära, självklart ska det vara äkta vara!

Tro det eller ej, men vi har en tjärdal på vår mark. Den har nog legat i träda i 100 år, men det hade säkert gått att få till den igen, men tiden tryter tyvärr.
 
Bödde skrev:
Bra svar! Jag hade ingen aning om att det fanns tjära som inte var trätjära, självklart ska det vara äkta vara!

Tro det eller ej, men vi har en tjärdal på vår mark. Den har nog legat i träda i 100 år, men det hade säkert gått att få till den igen, men tiden tryter tyvärr.
*Avundsjuk*
Vänta dock inte för länge, de som varit med och kan visa dig hur man gör närmar sig 100-strecket och finns inte kvar så mycket längre.
Här har du dock en pdf om hur du gör det småskaligt och där du samtidigt tillverkar grillkol: http://www.skogeniskolan.se/sites/skogeniskolan.se/files/tje4rbre4nning.pdf
 
MissAnpassad skrev:
Ja, det är skillnad. Det finns stenkolstjära (billigare och giftigare)...
Flikar in med en liten kommentar utifall någon läser "giftigare" som något bra; stenkolstjära innehåller bl.a. kreosot som är cancerogent och inget man ska sträva efter att ha i sin omgivning.
 
  • Gilla
Alf_C
  • Laddar…
nemlan skrev:
Flikar in med en liten kommentar utifall någon läser "giftigare" som något bra; stenkolstjära innehåller bl.a. kreosot som är cancerogent och inget man ska sträva efter att ha i sin omgivning.
Bra inflikning, då jag märkt på detta forum att gift är poppis. :(
 
  • Gilla
ChrisitanL och 1 till
  • Laddar…
Billigt och giftigt i samma mening, dessutom ;)

För att bidra lite till ämnet så kan jag nämna att det finns lite olika varianter av trätjära att handla. De flesta tillverkare säljer en färdig bruksblandning som är typ tjärlasyr, roslagsmahogny, el. dyl. Det finns också "båttjära", som i princip är omöjlig att applicera utan uppvärmning eller tillsats av lösningsmedel.

Lasyrvarianten är ju bra att ha i åtanke om du vill ha behandlingen avklarad snabbt.
 
Redigerat:
nemlan skrev:
Flikar in med en liten kommentar utifall någon läser "giftigare" som något bra; stenkolstjära innehåller bl.a. kreosot som är cancerogent och inget man ska sträva efter att ha i sin omgivning.
Usch då, vilket skit. Jag är väldigt glad att jag ställde frågan...
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
nemlan skrev:
Billigt och giftigt i samma mening, dessutom ;)

För att bidra lite till ämnet så kan jag nämna att det finns lite olika varianter av trätjära att handla. De flesta tillverkare säljer en färdig bruksblandning som är typ tjärlasyr, roslagsmahogny, el. dyl. Det finns också "båttjära", som i princip är omöjlig att applicera utan uppvärmning eller tillsats av lösningsmedel.

Lasyrvarianten är ju bra att ha i åtanke om du vill ha behandlingen avklarad snabbt.
Bra att veta, tack!
 
Dalbtän trätjära är ljusbrun och relativt tunnflytande. Ger inte mycket till färgeffekt. Om du vill att dörrarna ska bli brunsvarta så får du lägga till ett pigment. Eller blanda i lite svart linoljefärg. Doseningen vet jag inte , men fråga i butiken som säljer tjäran. Provstryk innan du ger dig på dörrarna, så set blir som du lnskar.
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Ska också inflika att det bästa alternativet till en ladugårdsdörr är just ren tjära ("båttjära") och inte saker som roslagsmahogny, de äldsta fortfarande stående byggnaderna i trä i Sverige är just helt eller delvis tjärade. Roslagsmahogny är en blandning av linolja, tjära och lösningsmedel (inte helt fint att andas in).
Var dock försiktig vid upphettningen, far min spenderade ett halvår på brännskadeenheten efter han ramlat från taket i en kittel med tjära. Så ha upphettningsplatsen en bra bit ifrån. Och kladda inte på andra delar, jag råkade få tjära på delar jag sedan målade vita på hönshuset och tjäran vandrar igenom färgen, så det vita är nu brunfläckigt. Hönsen bryr sig dock inte. :rolleyes:
 
  • Gilla
svartby och 1 till
  • Laddar…
^^Apropå^^

Är det båttjäran som även kallas för Hälsingetjära? Lasyrvarianten som jag tänkte på var framförallt den som kallas för "dalbränd".
 
nemlan skrev:
^^Apropå^^

Är det båttjäran som även kallas för Hälsingetjära? Lasyrvarianten som jag tänkte på var framförallt den som kallas för "dalbränd".
Lasyrtjära vet jag inte riktigt vad det är, men all trätjära som inte behöver hettas upp är i regel blandat med lösningsmedel osv. Står det på burken att det är trätjära och den behövs hettas upp, så är det rätt produkt (för hus, miljö och hälsa). Trätjära är dock något av en lasyr, då den inte är opak (täckande) i färgen.
 
Det är Claessons dalbrända tjära jag har erfarenhet av. Den innehåller inget lösningsmedel och är inte speciellt trögflytande (inte på sommaren i alla fall). Kulören blir gyllenbrun. Sedan finns det många andra trätjäraprodukter för olika ändamål. Detta inte för att jag vill göra reklam för ett visst fabrikat utan som referens så vi vet vad vi pratar om.
http://claessons.com/internetbutik/tratjaror
:)
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Det är ren tjära det, som det står behöver den hettas upp. Visst går det att måla med den ändå, men den tränger inte helt in i träet då. :)
Vad kul det är att få nörda ner sig i ämnet trätjära, det är verkligen en bortglömd produkt som vida överstiger moderna produkter i kvalitet. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.