Ribons skrev:
Jo men om du nu bara vill ha gips som vägg så är de upp till dig, själv vill jag kunna hänga upp nått på väggen åxå..... tänk innan du svarar
Du skulle nog också kunna tänka på hur du svarar.

Som jag förstått syftet med dina inlägg är det att bygga billigare, med mindre konventionella metoder, men ändå uppnå godtagbara (eller bättre?) resultat än dagens byggstandard.

Du snackar om att bygga lägenheter som "boxar". Det kallas att bygga brandceller. Varje lägenhet är en brandcell och yttervägg, innerväggar, tak, fönster och dörrar ska uppfylla brandklassningar Det är krav på det i dag, så du är inte heller här inne i nya tankebanor.

Du kan köra med plankväggar såklart. Men du kommer inte uppnå en tillräcklig brandsäkerhet, eftersom du inte kommer få väggen tät och därmed brandsäker. Då krävs gips eller motsvarande skivmaterial. Också ytterst tveksamt om du klarar ljudkraven.
 
Redigerat:
R
Ja 40 kg förutsatt att de inte blir någon brottning, då är de kört.
Men nu är de så att 1"6 även här en viss isolerande egenskaper, samt värmeabsorberande egenskaper, .
Det är åxå för att stabilisera konstruktionen
 
R
Biten med brandklasser håller jag på och kollar upp. Ny mat. Med flera funktioner.
 
Ribons skrev:
Jo men om du nu bara vill ha gips som vägg så är de upp till dig, själv vill jag kunna hänga upp nått på väggen åxå..... tänk innan du svarar
Vad är det för ton du använder? Vad menar du att jag skulle tänkt på? Hela din tråd går ut på att du har hittat på metoder att bygga som är mycket billigare än nuvarande. När jag sedan påpekar att din metod ändå är dyrare, så ändrar du förutsättningarna. Hur skulle någon kunna tänka fram det?

I och för sig förstår jag att det måste kännas irriterande att komma med idéer, när inte en enda användare håller med dig. Men jag tycker ändå att du kan använda ett hövligt tilltal i dina inlägg.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R
Kan hålla med om att min ton inte en svärmors det drömm, men att han men tycks förstå vårt jag vill komma, utAn svåra med inkonsekvent å frågor gör inte min idé lättare att förklara.
Men jämför nog spela i detalj hur jag menar.

1:å C14 kvalitet på stomme, CC 400 .
2:å .C14. Kvalitet på golvreglar 'detta gick inte pga för stor böjning.
3:e 1"6 ist för skivor 'min rabatt skivor osb + gips=69 kr/kvm.' 1"6 63 kr/kvm ingen försämring på stab
4:e alla1"6 är hyllade på kap sidorna vilket garanterar i ipassform.
5:e golv spån bytts ut mot 1"6, golvspån 136 kr/kvm., besparing ca 60 kr / kvm.
6:e alla väggar,tak och golv målas med thermoskydd 'hela huset får nu brandklas 2 svårantänlig.
Sist hela huset har nu energieffektivisering, fuktsäkras och brandskydd..
Mer tydlig kan jag inte vara.
 
Redigerat:
Hur tjock isolering, typ? Vindpapp? Ångbroms? Golv? Innertak?
 
Ribons skrev:
Kan hålla med om att min ton inte en svärmors det drömm, men att han men tycks förstå vårt jag vill komma, utAn svåra med inkonsekvent å frågor gör inte min idé lättare att förklara.

Men jämför nog spela i detalj hur jag menar.

---

Mer tydlig kan jag inte vara.
Det är nåt som inte stämmer här. Kör du dina inlägg genom Google translator från något annat språk?

Vissa meningar är på gränsen till obegripligs,
 
Ribons,

Uppenbarligen så struntar du i vad andra svarar dig eller så är du inte ett dugg intresserad av att få synpunkter. Respektive punkt i din lista ovan har kommenterats och ifrågasatts/motbevisats.

Några fler synpunkter:

1. Varför reglar du cc400 om du vill spara pengar? Det räcker med cc600. Och även då utan konstruktionsvirke. Om man finräknar skulle jag tro att du kan glesa ut ytterligare mellan väggreglarna, men då kommer nog andra praktiska bekymmer behöva lösas.

2. Du har fastnat i brädloopen. Skivor är i din värld dyrare på alla sätt än att spika ospontade bräder vilket är fel. Förutom att kvaliteten med brädklädda väggar kommer bli skräp och att väggar och innertak kommer att spricka så blir det dyrare än att montera skivor trots din övertygelse. Även om efterbehandling av brädpanelen för att uppnå brand-, ljud- och utseendekrav kommer bli mycket dyr så går din kalkyl back redan när man jämför på monteringsstadiet. 2 lager skivor skruvas med enhetstid ca 0,3 tim/m2. Träpanel monteras på ungefär dubbla enhetstiden. Du har sagt att ska anlita seriösa hantverkare med avtalsenliga löner vilket då betyder att monteringsarbetet avseende panelen kommer kosta dig ca 100 kr mer per m2 än vad skivmontaget gör.

3. Samma förlust kommer du göra på golv och i tak. Brädor tar dubbla tiden att montera jämfört med golvspån och takgips. Dessutom har det redan påpekats att golvspån inte kostar 136 kr/m2 utan ungefär halva priset. Bara att googla. Bonusen med golvspån blir också att undergolvet blir tillräckligt stabilt till skillnad mot om du bygger med ospontade 21mmtjocka brädor. Samt att spån är gjort för att lägga matta på med bra resultat.

Att det skulle finnas en färg som gör att ditt "koncept" uppfyller ljud-, brand-, fukt- och energikrav genom att bara måla den på alla ytor och dessutom i stort sett gratis låter som en saga.
 
Redigerat:
R
Beträffande färgen håller vi på i Borås nu och målar med den. Sen vad det gäller att planen skall spricka och bli dyrare har jag mkt svårt att tro. Dom flesta byggnader som byggs idag är rena skämten, Hammarbysjöstad är i så dåligt skick att renovera dom är för ncc,skanaka och Peab billigare att riva än att renovera. Vad i dina arg är min idé dyrare?
 
Känns inte som att det ät meningsfullt att lägga ner tid i denna tråd.
 
  • Gilla
Drosen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.