GreenMoose skrev:
Nu i höst-tider reas ju många robotgräsklippare ut. Robomow 630GSM säljs f.n. för 19 000 (jämfört med vårpriset på 24 000). 5 000 spänn är ju en del, skall man våga slå till på en 2015-årsmodell eller tror ni det kan vara värt att vänta på en 2016?
(Hör frågat Robomow själva men de vill/kan inte avslöja om det det är några hårdvaruförändringar att vänta på kommande årsmodell. De rekommenderar att man väntar, föga förvånande kanske, då de "ständigt gör föbättringar på robotklipparna").
Kunde inte låta dealen glida mig ur händerna så jag lade in en beställning igår, det blir en lång väntan på våren :).
 
Har nu samma problem på min panel, den blinkar exakt som i klippet. Fick du på garanti eller vad kostade en ny och fungerar den som vanligt nu? Antagligen ett kretskort där som har fnatt, kan ju ev gå att reparera.

Matias...
 
Pizza_m79 skrev:
Har nu samma problem på min panel, den blinkar exakt som i klippet. Fick du på garanti eller vad kostade en ny och fungerar den som vanligt nu? Antagligen ett kretskort där som har fnatt, kan ju ev gå att reparera.

Matias...
Svårt att veta vilket inlägg du refererar till när du inte citerar men jag tror det är mitt inlägg..
Vi fick en ny panel på garanti, fick dock först köpa en ny ca 2000 pix om jag minns rätt men sedan när garantin godkänts så kom en kreditfaktura.
 
GreenMoose skrev:
Kunde inte låta dealen glida mig ur händerna så jag lade in en beställning igår, det blir en lång väntan på våren :).
Du kan ju alltid skrämma Mole med den tills våren kommer :) (lite skämt om jag får lov)

men hur är det med robomow är den bäst efter HQ eller kanske lika eller sämre funderade på RS 306 GSM
till ca 450m2 lite sluttning 3 öar,eller skall man välja nästa storlek RC 316
mycket tacksam för hjälp
 
Hej

Är läst och sökt på forumet men hittar inte ett riktigt bra svar. Jag funderar på att köpa en RS622 GSM och undrar om någon har praktisk erfarenhet av att grannarna har en Husqvarna eller Landroid? Vill inte köpa grisen i säcken i frågan! Har 5 grannar med bara en häck i mellan så potentialen för radio problem är helt klar överhängande!

Mvh
Carl-Johan
 
Köp ej Robomow om grannen har en Husqvarna. Först kunde man ha 30cm mellan gränskablarna 2014, idag 2016 ska man ha över 200cm mellan kablarna. Kolla på klippet från YouTube. Så förstår du att du inte ska köpa Robomow. Annars får du klippa manuellt 200cm mellan dina grannar. Inget ansvar från Robomow, har försökt att hitta en lösning i 3år men tyvärr ingen lösning i sikte. Man får klippa med handjagarn :( https://youtu.be/QxRXITZaoLI
 
peternicklas
Mag-Nil skrev:
Köp ej Robomow om grannen har en Husqvarna. Först kunde man ha 30cm mellan gränskablarna 2014, idag 2016 ska man ha över 200cm mellan kablarna. Kolla på klippet från YouTube. Så förstår du att du inte ska köpa Robomow. Annars får du klippa manuellt 200cm mellan dina grannar. Inget ansvar från Robomow, har försökt att hitta en lösning i 3år men tyvärr ingen lösning i sikte. Man får klippa med handjagarn :( [länk]
HQ har olika inställningar på slingan, be din granne att prova en annan inställning. HQ har ju, som vissa andra, fått säljförbud på en av sina modeller just p.g.a. att de stör. Nu vet vi inte om det är andra klippare den stör eller om det gäller radiovågor.
 
Mag-Nil skrev:
Köp ej Robomow om grannen har en Husqvarna. Först kunde man ha 30cm mellan gränskablarna 2014, idag 2016 ska man ha över 200cm mellan kablarna. Kolla på klippet från YouTube. Så förstår du att du inte ska köpa Robomow. Annars får du klippa manuellt 200cm mellan dina grannar. Inget ansvar från Robomow, har försökt att hitta en lösning i 3år men tyvärr ingen lösning i sikte. Man får klippa med handjagarn :( [länk]
Nja jag var en robomw rc 316 grannen har med ca 60 cm mellan tråarna Inga problem
 
Mattias. Jag har idag råkat ut för samma sak på den ena klipparen. ( Har två RS630 )
Skiftade områden mellan klipparna och den andra går som den skall. Således inget fel på kabel eller station. Gäller inlägg 360 - No wire signal.
Konstigt är att den går så länge den är nära (2-3 m) från kantkabel men så fort den kommer över detta stopp och No wire signal kommer.
Vad fick du för lösning när din krånglade. /Gunnar
 
Redigerat:
Har du testat att gå in i servicemenyn och kalibrerat klipparen mot kabeln?
 
Hej !
Har nu varit inne i servicemenyn. Hittade kalibrera kabelsensorer är det där Du menar.? hittar inte att man kan kalibrera kabel.
Får fram -fel 1 - men vet inte om jag gör rätt med strömavstängning ( drog ur kontakten till trafo) och om det har betydelse var klipparen står.
Ska den stå i laddaren ?
 
Gunnar Fyrenius skrev:
Mattias. Jag har idag råkat ut för samma sak på den ena klipparen. ( Har två RS630 )
Skiftade områden mellan klipparna och den andra går som den skall. Således inget fel på kabel eller station. Gäller inlägg 360 - No wire signal.
Konstigt är att den går så länge den är nära (2-3 m) från kantkabel men så fort den kommer över detta stopp och No wire signal kommer.
Vad fick du för lösning när din krånglade. /Gunnar
Jag har en cub cadet lawnkeeper 3000, i princip en gul robomow...? Den gjorde exakt så förra hösten. Klippte fint nära linan och blev förvirrad och snurrade runt och stannade om den kom ett par meter ifrån. Tror det stod Ingen kabelsignal. Och just den frasen finns inte med i dess användarmanual ens så jag va förvirrad! Min åf gav mig ett motstånd. Typ 5cm lång kabelsnutt att sätta närmast basen och sen dess funkar den felfritt!
Så antar att signalen va för svag innan. Kanske samma fel för dig?
 
Jag har ett litet problem att min robot föredrar baksidan framför framsidan med resultatet att det lättare blir tufsigt på framsidan. Jag funderar på att lägga in en delzon där jag säger att delzonen börjar mitt på framsidan så att den startar därifrån ibland. Men fortfarande ha allt i samma huvudzon också. Funkar det att göra så tror ni?
 
Visst kan Du göra så ! Jag styr starten via delzon så att den går kantlinan ca 70 meter innan den börjar klippa. Ca var 4 de. start sker där.
För övrigt kämpar jag vidare med mitt problem. Har idag gjort en fullständig omprogrammering och nu står den och laddar. Får se imorgon om det hjälper. /Gunnar
 
Håller tummarna att det går bra imorgon då. Men annars kan du ju be att få en kabelsnutt motstånd? Jag fick den gratis så den kan omöjligt vara dyr. (om du inte testat det redan?)

Min robot har efter vintervilan ibland svårt att hitta hem. Om den väljer att gå off center på linan så svänger den inte tillbaka framför basen utan krockar med den och svänger runt och fortsätter. Har dragit lite i linan ifall den skulle ha blivit krokig under plattan under vintern men det har inte hjälpt. Någon med tips innan jag måste ringa åf?

Vad bra! Ska ut direkt imorgon och programmera en delzon. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.