Det är en spänningsdubblare som klarar sig med två dioder och två kondensatorer för att likrikta 115VAC till 325 VDC. Man har ändå använt en normal likriktare men det är bara två av dioderna som används. Kapar du ledaren så kommer likriktaren att jobba som den är tänkt med alla fyra dioderna så att du får 325VDC från 230 VAC. Att pluggen är vändbar här har ingen betydelse. Byter du varistorn och kapar markerad ledare så kommer resten av laddaren att fungera identiskt med tidigare.

Live är för övrigt fas på svenska i detta sammanhang.
 
Redigerat:
Men det är inte bara att kapa ledningsbanor, behövs nog en och annan inlödd tråd också.

Protte
 
prototypen skrev:
Men det är inte bara att kapa ledningsbanor, behövs nog en och annan inlödd tråd också.

Protte
Om man tittar på bilden så kan man se att de två kondensatorerna är seriekopplade. Plus från likriktaren går till plus på ena kondensatorn och minus på likriktaren går till minus på den andra kondensatorn. Dessutom finns en bana mellan kondensatorernas mittpunkt och likriktarens ena AC-anslutning. Det är den sistnämnda ledaren som gör likriktarkopplingen till en spänningsdubblare. En del spänningsaggregat har en brytare på den platsen för att välja om den skall använda 115 eller 230V. Det behövs inga trådar. Det är bara att kapa markerade bana. Det finns till och med balanseringsmotstånd på kondensatorerna.
 
Men dåså, varistorn är det som behöver ändras på då och den är inte nödvändig om man har bra ström utan en massa byggmaskinstransienter.

Protte
 
Avemo skrev:
Det är en spänningsdubblare som klarar sig med två dioder och två kondensatorer för att likrikta 115VAC till 325 VDC. Man har ändå använt en normal likriktare men det är bara två av dioderna som används. Kapar du ledaren så kommer likriktaren att jobba som den är tänkt med alla fyra dioderna så att du får 325VDC från 230 VAC.
Kan du förklara varför jag inte behöver byta kondensatorerna? Dom är ju ratade för 200V, men nu kommer dom ju matas med 325 VDC. Vill gärna förstå hur det fungerar också :) Kondensatorerna heter CapXon KM 220uF 200V.
 
De ligger i serie så varje får bara halva spänningen över sig, så tillsammans är de motsvarande en 400 V konding lagom dimensionering för 325 V.
 
GK100 skrev:
De ligger i serie så varje får bara halva spänningen över sig, så tillsammans är de motsvarande en 400 V konding lagom dimensionering för 325 V.
Tack, så är det ja :) Har beställt varistor nu, hoppas den kommer i veckan.
 
Sorry, har inte hunnit kolla databladet än om det var mer som behövdes bytas, det dök tyvärr upp en hel del annat att göra.

Det borde inte vara något mer, förutom kanske startmotståndet, men det är nog inte kritiskt
 
Hej,

Nu fungerar laddaren :) Tack för all hjälp jag fått!

Lägger upp samlade instruktioner ifall det kommer någon annan till nytta.

Markerad Varistor TVR 10271 behöver bytas. Jag använde S14K250.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markerad ledare behöver kapas. Jag använde en Dremel med en kapskiva.
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontakten behöver såklart bytas, sedan fungerar det:
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Henrik
 
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Tack för en bra guide. Gjorde det precis på min amerikanska laddare. Funkar kanon. Tror du det är lika enkelt på deras 18 volts laddare för 6 batterier.
 
  • Gilla
random_name
  • Laddar…
Fredrik_N skrev:
Tror du det är lika enkelt på deras 18 volts laddare för 6 batterier.
Ingen aning, har ingen sån laddare. Men om någon har det och kan öppna den och fota går det kanske att se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.