Kahef skrev:
[bild]

Vad tror ni om min plan? Jag vet att ritningen kanske inte riktigt är den mest proffsiga men det borde gå att se det viktiga. Passagen mellan asfalten och okörbara området där guiden går är lite drygt en meter, den skalan stämmer inte riktigt, måtten på tomten är ca 30*60.

Jag behöver nog ha guiden ut till den lilla fyrkanten, sen göra ett släpp med begränsningslinan vid asfaltskanten på andra sidan, kanske 25% på båda och sedan låta den gå ur laddaren resterande för att täcka baksidan.

Sandlådan får stå och bli krockad med tänkte jag, även studsmattan, jag får ordna plankor eller liknande för benen.

Jag vill helst inte ha laddstationen på andra sidan huset då det är mot vägen, annars hade nog det varit bäst i kombination med att dra guiden hela vägen tills där den slutar på nuvarande ritning.

Men vad tror ni, funkar det så här?
Ska inte våga mig på att kommentera planen i sin helhet, jag har ingen erfarenhet, men jag kan ge dig ett tips dock.
Vår studsmatta grävde jag ner 20 cm, för att medarna mellan stolparna skulle försvinna. Jag har ännu inte provat det men känslan är att det blev riktigt bra faktiskt.
 
Tror jag skrivit det tidigare i denna tråden, men jag har helt enkelt gjort så att jag flyttar studsmattan fram och tillbaka en halvmeter eller så med några dagars mellanrum. Om man inte låter den stå någon längre tid så hinner den inte sjunka ner i gräsmattan, och då händer det väldigt sällan att gräsklipparen kör upp på medarna och fastnar. På så sätt slipper man även få långt gräs kring stolparna.

Ritningen ser bra ut, det kommer säkert att funka fint, men det hade förmodligen varit ännu bättre om laddstationen hade kunnat stå längst upp i bild, ovanför huset.
 
Exile82 skrev:
Ska inte våga mig på att kommentera planen i sin helhet, jag har ingen erfarenhet, men jag kan ge dig ett tips dock.
Vår studsmatta grävde jag ner 20 cm, för att medarna mellan stolparna skulle försvinna. Jag har ännu inte provat det men känslan är att det blev riktigt bra faktiskt.
Jag har också grävt ner vår studsmatta så pass mycket att det bara är de lodräta stolparna som är i vägen för vår 310 och det fungerar hur bra som helst. Det är faktiskt väldigt lite gräs som inte blir klippt runt varje stolpe.
 
Jag har nu haft min 315 i ett år. Jag har en gräsmatta med många olika delar och även en överfart över min garageuppfart. Min erfarenhet är att gräsklipparen själv hittar mer än man tror. Oftast kör den över hela området varje gång oavsett hur den kör ut. Jag har ställt så att den kör höger längs begränsningslinjen till stora gräsmattan 60%, vänster till lilla bakom huset 15% samt 15% längs guiden längst bort över uppfarten, de resterande 10% går den ut från laddstationen direkt.
Det knepiga var att få vänster längs begränsningen att fungera. Det gick inte att gräva ner den längs häcken 5cm, då blev signalen för svag och klipparen gick över till motsatta och började klippa. Detta pg, av att man ej kan ha lägre inställning på avstånd än 3-3 (se forumprat från förra året). Lagd på ytan fungerar det bra.
Har någon kollat om det finns någon ny uppdatering på programvaran i år?

mover konstruktionsplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till min 310:a från förra året har det inte kommit något nytt sen jag kollade sist för nån vecka sen. Utan det verkar vara 5.07 som gäller ett tag till. Däremot har 2016 modellerna en nyare som heter 6.0 nånting.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen snösensor på årets modell heller?
 
Det får dom ta fram på kommande modeller. Så den automatiskt kör till laddstationen och kopplar på snöbladet 😜
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Regn? Det där är ju snö ser du väl ;-) Har du snösensor på Worxen? Men spelar roll. Det värsta som kunde hända är väl att den fastnar nånstans på gräsmattan. Den lär ju inte ta mindre skada bara för den står i laddstationen. Om man inte har tak över då förstås.
 
peternicklas
quick skrev:
Regn? Det där är ju snö ser du väl ;-) Har du snösensor på Worxen? Men spelar roll. Det värsta som kunde hända är väl att den fastnar nånstans på gräsmattan. Den lär ju inte ta mindre skada bara för den står i laddstationen. Om man inte har tak över då förstås.
Snö består väl att fruset vatten...OCH Worx har regnsensor...
Men att se det komiska i det, det kan man inte...
 
Komiskt ja. Jag förtydligade ju till och med det med en smiley. Nått som oxå är komiskt är att worxen har haft en regn sensor i flera år som sällan har fungerat ;-) Men ska tydligen vara ändra på det nu har jag hört.
 
Igår kom min AM310. Den är uppackad men det lär nog dröja en vecka innan jag kan börja installera den. Men det känns riktigt fint, tycker känslan i knappsatsen och allt annat är kanon!

Hur mycket bör man klippa ner gräsmattan innan roboten ger sig iväg på sin jungfrutur? Eller säg såhär, bör jag se till att gräsmattan är nerklippt 5 cm?
 
Är det inte extremt långt så löser klipparen det själv. Börja på högsta läget och sänk stegvis med några dagars mellanrum, Men det är betydligt lättare att lägga slingan om gräset är kort.
 
Jag fick min i går och kunde inte vänta så nu är den installerad och är igång och kör. Gräset var mer än 10 cm på några platser, men jag ställde den precis som MartinP666 tipsar om på det högsta och nu har den klippt ner det mesta redan så i eftermiddag tänkte jag sänka den några hack.

Är nöjd så här långt, har hittat ett par områden i trädgården som behöver förbättras lite men jag hade det på känn redan innan :)
 
Då har 310an varit i gång sedan i tisdags. Studsmattan var en fiende, har dragit spännband runt benen som har rör på marken, inte fastnat sedan dess. Rutschkana var ypperlig att köra upp i, löstes med en annan leksak som får ligga inså den har något att krocka med. Sen har den hittat några hål att fasta i.

Men jag får den inte att följa begränsningslinan ut, den backar ut kör tills den stöter på kabeln och börjar sedan klippa, trots att jag har den på 200m. Den följer guiden ut och in utan problem, dock verkar den hitta framsidan bra utan att följan begränsningskabeln, men lite störande är det!

Antar att jag kommer hitta några mer hål och små saker, men i det stora hela funkar det kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.