Jag ska bygga en bokhylla i 19 mm MDF. Ska fräsa ut ett spår för varje hyllplan. Eftersom detta är den vanligaste tjockleken på MDF utgick från att det skulle finnas drivor med frässtål att välja mellan.
Nope. Experten på fredells såg ut som en fågelholk när jag frågade.

Min fråga: funkar 18 eller 20mm? Någon som har erfarenhet?
Tack!
 
Du kan ju beställa utanför Sverige. Axminster tex. har 19,05 men det kanske funkar med 20 med. Annars, ta en smalare och fräsa i omgångar?

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur djupt har du tänkt fräsa och skall du fräsa in i sidan för att kunna ha hyllplan på båda sidor av en 19 mm sida.
 
Jag kör med 18mm och tar ner kanterna till 18mm på varje sida till hyllplanen, det är knappt så att det tar något alls på materialet, har du mätt tjockleken på 19mm mdf, det kan diffa rejält mellan olika producenter!
 
Eller så köper du 19mm stål på Jula, de kan duga om du skall ha till mdf!
Hmm det går inte den har utgått ur lagret, så det blir att söka på annan ort!
 
Redigerat:
Det är ofta svårt att få det att passa bra med tex 19 mm stål till en 19mm skiva, så jag brukar göra en fräsmall och köra två gånger med tex 12mm stål.
Då kan man justera till perfekt passform.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Lösningen blev att köra två ggr med 16mm. Hittade en linjal på exakt 3mm som jag tryckte in mellan gräsen och "mallen"
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Den lösning som brukar rekommenderas av fine woodworking är att ta ner hylltjockleken för att passa spåret du fräser. Som Pagno skrev ska man inte lita på den angivna tjockleken.
 
En mer avancerad variant än den som jag länkar till. På det sättet spelar det ingen roll vilken storlek det är på frässtålet så länge det inte är större än ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.