Behövde fräsa ut mitt i ett arbetsstycke idag (äldre ekdörr) för att lägga in nytt trä. Dörren var alldeles för stor och tung för att själv kunna lägga in i sinkmaskinen så handöverfräsen blev aktuell. Funderade på både mfs och att bygga ngt i mdf. Lösningen blev dock en annan, som jag tidigare provat i mdf, och varit mycket nöjd med.
Började med lite spillbitar aluprofil och 5mm kompaktlaminat
Laminaten hade tydligen legat i stället ett bra tag...
Dw 621 blir perfekt för ändamålet, med både sladd och slang högt upp på maskinen. Festool of1010 är pga slangen nära basen helt olämplig här. Hittade också en lite bit polykarbonat 8mm som blir ny sula för fräsen.
Kopierar hålen från den gamla sulan med Otds superba fjädrande centreringskörnare - ett utmärkt köp! Borrar o försänker. Noga att spindeln hamnar i centrum på basen ( i sidled). Det kommer att funka även om den ej är i centrum, men då måste man sätta maskinen på rätt håll varje gång.
Monterad
Setup för att fräsa ut ett hål för spånutsug i dw621 med of1400.
Borrat 20mm hål o börjat fräsa försiktigt med 3/4" mallfräs m vändskär.
Färdigkört+snabbt avfasat m ofk500
Sen hann jag inte längre ikväll
Började med lite spillbitar aluprofil och 5mm kompaktlaminat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laminaten hade tydligen legat i stället ett bra tag...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dw 621 blir perfekt för ändamålet, med både sladd och slang högt upp på maskinen. Festool of1010 är pga slangen nära basen helt olämplig här. Hittade också en lite bit polykarbonat 8mm som blir ny sula för fräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopierar hålen från den gamla sulan med Otds superba fjädrande centreringskörnare - ett utmärkt köp! Borrar o försänker. Noga att spindeln hamnar i centrum på basen ( i sidled). Det kommer att funka även om den ej är i centrum, men då måste man sätta maskinen på rätt håll varje gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Setup för att fräsa ut ett hål för spånutsug i dw621 med of1400.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrat 20mm hål o börjat fräsa försiktigt med 3/4" mallfräs m vändskär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigkört+snabbt avfasat m ofk500
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen hann jag inte längre ikväll
All ser så enkelt ut när du gör det. =)
Jag har en liten sidofråga angående dw 621. Blir det inte klumpigt med utsuget så högt monterat? Känns som något man skulle irritera sig på vid fräsande på rätt köl så att säga.
Jag har en liten sidofråga angående dw 621. Blir det inte klumpigt med utsuget så högt monterat? Känns som något man skulle irritera sig på vid fräsande på rätt köl så att säga.
Svaret blir väl lite delat...Tobas skrev:
Har du dammsugaren på golvet så att slangen ofta kommer nerifrån blir det mindre krafter som drar i fräsen om uttaget är i sulan, tex of1010. Men har du sladd o slang kommande uppifrån så är utsug i topp i princip alltid att föredra enligt min mening. Ibland kan utsug i topp göra maskinen för hög, tex om du fräser "inne" i en ihopsatt möbel eller liknande. Dock tycker jag att utsug i sulan o dammsugaren på golvet hakar i saker, tvingar, mallar, bordskanter, skenor etc 100ggr oftare än om man har utsuget i topp o slangen kommande från taket. Bara en sån sak som att ställa upp dammsugaren på bordet (oavsett var utsuget sitter på fräsen) tar bort en väsentlig källa till irritation tycker jag.
Att ha dammsugaren på golvet o slangen över axeln kan hjälpa lite men är rätt mkt av en nödlösning o slangen blir fort för kort
Redigerat:
Så klart, har man slangen uppifrån så blir det smidigt. Tänkte inte på det då jag kör med vanlig grovsugare på golvet.
Jag har bara en bosch pof 1400 Ace än så länge. Men när jag fräser så brukar jag se till att ha slang så det räcker liggandes på bordet. Har en snabbtving fäst i bordet som jag fäster slangen i. Slangen passar perfekt mellan handtaget på tvingen och bordsskivan. =)
Jag har bara en bosch pof 1400 Ace än så länge. Men när jag fräser så brukar jag se till att ha slang så det räcker liggandes på bordet. Har en snabbtving fäst i bordet som jag fäster slangen i. Slangen passar perfekt mellan handtaget på tvingen och bordsskivan. =)
Dubbelhäftande tejp så att profilerna hamnade på kompaktlaminaten.
Hyvlade till en 10mm list som gjorde det lättare att positionera exakt från kanten:
Tejpade så att de sitter under tiden jag skruvar fast dem:
Eftersom aluprofilerna är lika långt in från kanten hela vägen kan jag ställa anhållet på pelarborrmaskinen med delen upp-och-ner, vilket gör det lättare vid borrningen:
Borrar 4,2 och 5mm hål, gängar M5 och försänker.
En skruv i varje ände för att hålla profilen på plats:
Fullt fastskruvad, utan skruvar som sticker upp på ovansidan, vilka hade varit i vägen för sladd/slang:
Fräser av 10mm utsticket jämnt med profilen. På så sätt kan man lägga en vinkelhake mot sidan på mallen och på så sätt lägga den vinkelrät mot en kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlade till en 10mm list som gjorde det lättare att positionera exakt från kanten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tejpade så att de sitter under tiden jag skruvar fast dem:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom aluprofilerna är lika långt in från kanten hela vägen kan jag ställa anhållet på pelarborrmaskinen med delen upp-och-ner, vilket gör det lättare vid borrningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrar 4,2 och 5mm hål, gängar M5 och försänker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skruv i varje ände för att hålla profilen på plats:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fullt fastskruvad, utan skruvar som sticker upp på ovansidan, vilka hade varit i vägen för sladd/slang:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräser av 10mm utsticket jämnt med profilen. På så sätt kan man lägga en vinkelhake mot sidan på mallen och på så sätt lägga den vinkelrät mot en kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen blev det mer bråttom och jag glömde av att fota...
Kapade av delarna jämnt, finjusterade fräsens sula så att det var exakt lika långt från stålet till kanten på båda långsidorna. För den allra sista touchen var såklart det bästa verktyget (sickeln) helt superb. Sen fräste jag rent på "insidorna" av mallen med fräsen. Mallen skall användas med en enskärig 14mm vändskärs notfräs från Festool. Väldigt glad för vändskärsfräsarna. Möjligtvis mer tveksam till bara ett skär, men än så länge har den varit bra.
Sen kapade jag till och skruvade fast tvärbitar av samma aluprofil. Egentligen hade den inte behövt vara fast skruvad i någon bit, men jag tror det blir snabbare att jobba med den på detta vis och dessutom färre delar som teoretiskt kan glida isär. Att delarna gled isär vid användning var en av mina farhågor.
Borrade också hål och monterade handtag med M8 skruv, för fäste i skjutbar skenmutter. Tänkte först använt en låsspak eller excenterspännare eftersom de låser hårdare, men detta verkar funka utmärkt faktiskt.
Bredden mellan delarna ställs med justersågade bitar av tex MDF, alterantivt med delen man ska fälla in, mallen är faktiskt så exakt att det fungerar, blir perfekt med bara lim i sen.
Vill man har frigång är det bara att lägga i tex en bit skrivarpapper eller lämpligt föremål. Passbitar av olika slag kan också användas för att sätta avståndet. Även kilformade bitar kan fräsas ut (tex vid urtag för hyllplan där man vill att det låser automatsikt när det är fört i botten) - bara att lägga in tex ett dubbeltvikt A4-papper i ena änden.
Fräsen på plats:
Tvingar på både höger och vänsterhalvan av mallen borde hjälpa till att förhindra glidning, även om jag inte tror att det är någon risk faktiskt. MDF-bitarna utgör stopp i längsled. Täcklocket runt frässtålet ger ett utmärkt utsug, men gör det väldigt svårt att se hur långt man fräst, dessutom gillar jag att ha stoppar etc satt i förväg och sen kan jag bara fräsa på och vet att det blir perfekt.
Efter fräsning.
Fräsning bara en bit in i dörren. En tving till pelarborren (har samma aluprofiler där) håller fast MDF-stoppen när man ej kommer åt med tvingar. Har också spännt fast en offerbit som ska hindra urslag.
Kvar att göra:
1) Fixa plug-it till fräsen.
2) Fixa färdiga längdstoppar som glider i skenorna
3) Fundera över lösning där tvärstagen är på ovansidan så att man kan positionera och fräsa mitt på ett arbetsstycke
4) Fundera på offerbit som på något sätt är fast monterade och snabbt utbytbar
5) Fundera på lösning där en av tvärstagen är exakt i 90-grader mot vänstersidan av mallen så att man snabbt kan sätta upp sådana fräsningar utan vinkelhake.
Kapade av delarna jämnt, finjusterade fräsens sula så att det var exakt lika långt från stålet till kanten på båda långsidorna. För den allra sista touchen var såklart det bästa verktyget (sickeln) helt superb. Sen fräste jag rent på "insidorna" av mallen med fräsen. Mallen skall användas med en enskärig 14mm vändskärs notfräs från Festool. Väldigt glad för vändskärsfräsarna. Möjligtvis mer tveksam till bara ett skär, men än så länge har den varit bra.
Sen kapade jag till och skruvade fast tvärbitar av samma aluprofil. Egentligen hade den inte behövt vara fast skruvad i någon bit, men jag tror det blir snabbare att jobba med den på detta vis och dessutom färre delar som teoretiskt kan glida isär. Att delarna gled isär vid användning var en av mina farhågor.
Borrade också hål och monterade handtag med M8 skruv, för fäste i skjutbar skenmutter. Tänkte först använt en låsspak eller excenterspännare eftersom de låser hårdare, men detta verkar funka utmärkt faktiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bredden mellan delarna ställs med justersågade bitar av tex MDF, alterantivt med delen man ska fälla in, mallen är faktiskt så exakt att det fungerar, blir perfekt med bara lim i sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill man har frigång är det bara att lägga i tex en bit skrivarpapper eller lämpligt föremål. Passbitar av olika slag kan också användas för att sätta avståndet. Även kilformade bitar kan fräsas ut (tex vid urtag för hyllplan där man vill att det låser automatsikt när det är fört i botten) - bara att lägga in tex ett dubbeltvikt A4-papper i ena änden.
Fräsen på plats:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvingar på både höger och vänsterhalvan av mallen borde hjälpa till att förhindra glidning, även om jag inte tror att det är någon risk faktiskt. MDF-bitarna utgör stopp i längsled. Täcklocket runt frässtålet ger ett utmärkt utsug, men gör det väldigt svårt att se hur långt man fräst, dessutom gillar jag att ha stoppar etc satt i förväg och sen kan jag bara fräsa på och vet att det blir perfekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsning bara en bit in i dörren. En tving till pelarborren (har samma aluprofiler där) håller fast MDF-stoppen när man ej kommer åt med tvingar. Har också spännt fast en offerbit som ska hindra urslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvar att göra:
1) Fixa plug-it till fräsen.
2) Fixa färdiga längdstoppar som glider i skenorna
3) Fundera över lösning där tvärstagen är på ovansidan så att man kan positionera och fräsa mitt på ett arbetsstycke
4) Fundera på offerbit som på något sätt är fast monterade och snabbt utbytbar
5) Fundera på lösning där en av tvärstagen är exakt i 90-grader mot vänstersidan av mallen så att man snabbt kan sätta upp sådana fräsningar utan vinkelhake.
Redigerat:
Använder samma jigg för att fräsa ner den ilimmade biten till ca 0,5mm inför handhyvling, sickling och slipning. Nollställer fräsdjupet mot den befintliga dörren och skruvar sen upp 0,5mm. Enkelt att köra av. Medfräser (med försiktighet) kanterna för att minska risken för att det slår ut kraftigt och man får urslag som går under dörrbladets yta.
Efter fräsning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter fräsning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Undrar varför denna text dök upp i minnet när jag såg H och V skrivet med en spritpenna Sorry, kunde inte låta bli...Daniel_N skrev:
Nu har jag sett ditt bygge IRL och kan konstatera att det är en riktigt schysst konstruktion. Mina patetiska dito i MDF kommer att åka i soporna en vacker dag.
Hehe, var en försiktighetsåtgärd i blyerts som permanentades har dock testat på "fel håll" och jag kan ej se skillnad, gissar mindre än 0,1mm fel. Det var skillnad i bredd som fördärvade den förra mallen...bygga_bo skrev:
Dock har jag olika avstånd från framkant-stål och bakkant-stål och när jag är klar med de tilltänkta längdstoppen kommer det att spela roll vilket håll man håller fräsen på så "V" och "H" får stå kvar.
Kul du gillade den!
Redigerat:
Har nu kört i skarpt läge 4 ggr och är hitills väldigt nöjd. Skenorna är raka och det blir väldigt tight. Inser att det var helt menlöst att skruva fast tvärstagen i den ena sidan, hade definitivt kunnat ha lösningen med bara en skenmutt och M8 handtag på båda sidorna, hade varit snabbare och enklare.
Liknande trådar
-
Det här med att fräsa vändspår för golvvärme.
Golv -
Tillåtet att fräsa ner kabelrör i betonggolv i BRF?
Bostadsrätt -
Någon idé att fräsa ur luftspalt i fönsterbräda när man har luftvärmepump?
Fönster & Dörrar -
Vad behöver jag för utrustning för att fräsa denna profil?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Fräsa ner vattenrör i platta och dra ut det genom kantbalk?
Byggmaterial & Byggteknik