Hej alla,

Snart är det dags för stomresning så några stora lastbilar kommer snart
med vårt drömhus :)

Entreprenören undrade om det finns en försäkring för när någon av
bilarna kör sönder tex en trottoarkant eller dyligt ? Jag har rekommenderat
honom att kolla med hans försäkringsbolag men kanske någon av er har
kommit förbi samma problem tidigare ?
 
harry73
Det kan vara så att du behöver ha en byggherreförsäkring som tar dessa skador,
 
Wow, det var snabbt. Kan man kontakta sin vanliga försäkringsgivare för det ?
 
harry73
Ja, ring dom och kolla om de har rätt försäkring, eller leta rätt försäkring hos något annat bolag och fixa det där
 
  • Gilla
Remco
  • Laddar…
Skador som uppstår pga. lastbilarna skall väl "alltid" gå på bilens trafikförsäkring?
 
De har säkert hög självrisk och vill nu försöka slippa den :)
 
Det finns kanske stipulerat i leveranskontraktet att byggherren ansvarar för att vägen är farbar för lastbil?

Om det inte är för lång sträcka typ endast en trottoarkant och trottoar yta så kan man ju lägga virke framför kantstenen för att skydda och låna några järnplåtar att lägga på trottoaren.
Grävmaskinsfirmor har nog ofta sådana plåtar.

Blir nog både billigare och bättre än att i efterhand låta reparera trottoaren och förhandla med eventuella försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Remco och 1 till
  • Laddar…
Om man vill slippa skador lägger man dit sand först, sedan en plåt avsedd för tunga fordon, det går att "låna" en från Tekniska kontoret, iaf där jag bor. Sanden fördelar/tar upp det mesta trycket från bilarna så det går även att lägga ut formplyfa eller annat material som är hållbart, formplyfan klarar inte många "slirningar".
 
  • Gilla
Remco och 1 till
  • Laddar…
O
Tja... Det är en intressant fråga. Risken är väldigt stor att trottoaren blir sönderkörd. Frågan är hur FB ställer sig till den frågeställningen. Min spontana tanke är att byggherren ligger i riskzonen för att ta den kostnaden. I samma spontana tanke så tror jag inte att FB täcker den kostnaden. Tanken bygger på att det är mer "förslitningsskador" Dock är det för den bit av trottoar som lastbilarna tvingas köra över för att kunna komma fram.

Med andra börja planera för att stadga upp trottoaren....
 
Pratat med Trygghansa där jag har försäkringen för bygget. Jag kan inte försäkra mig mot det för att troattoaren inte är min egendom och det är inte jag som åstadkommit skadan. Transportföretaget borde vara försäkrat.

Sedan har jag inte kollat hur det är formulerat i avtalet men det står säkert att jag har ansvar för åtkomligheten till tomten. Jag har inte avtalet till hands här tyvärr.

Jag är tacksam för förslagen att skydda trottoarkanten med virke eller en stålplåt ! Ska kontakta kommunen (Botkyrka) för att se om det går att låna sådant.

Ett problem är nog att chauffören inte kommer att ta några risker när han känner att saker kan gå sönder. Och då står vi där...
 
Ett par skottkärror med grus borde väl eliminera risken för haveri på trottoarkanten?
 
Var det inte en liknande tråd nyligen med en medvetet nerkörd lyktstolpe? Vad är detta för oskick som börjat florera i köra-saker-till-byggplats-branschen? Ha sönder saker mer eller mindre medvetet och lämpa över konsekvenserna på "någon annan" ?
Föraren och åkeriet är ansvariga för denna typ av skador.
Punkt.
Väldigt Mycket Punkt.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Var det inte en liknande tråd nyligen med en medvetet nerkörd lyktstolpe? Vad är detta för oskick som börjat florera i köra-saker-till-byggplats-branschen? Ha sönder saker mer eller mindre medvetet och lämpa över konsekvenserna på "någon annan" ?
Föraren och åkeriet är ansvariga för denna typ av skador.
Punkt.
Väldigt Mycket Punkt.
Jepp, en icke-fråga!
Allmänna trafikregler gäller.
 
Nils82 skrev:
Jepp, en icke-fråga!
Allmänna trafikregler gäller.
Om det är en icke fråga för TS så hade tråden inte skapats, kan jag tänka mig. :wow:

Att det möjligen ytterst är Åkeriet/Chauffören som blir ansvarig, så kommer han, om han har gott omdöme, naturligtvis vägra att köra på ett ställe där han kan åsamkas ett skadestånd / reprationskostnad.

TS får då inte sitt hus dit han vill.

Har full förståelse för TS framförhållning och undran. ;)
 
roland53 skrev:
Om det är en icke fråga för TS så hade tråden inte skapats, kan jag tänka mig. :wow:

Att det möjligen ytterst är Åkeriet/Chauffören som blir ansvarig, så kommer han, om han har gott omdöme, naturligtvis vägra att köra på ett ställe där han kan åsamkas ett skadestånd / reprationskostnad.

TS får då inte sitt hus dit han vill.

Har full förståelse för TS framförhållning och undran. ;)
Om man sysslar med transporter av hus och inte har försäkring för sina fordon så förstår jag inte riktigt hur man kan ha några kunder, det måste ju finnas tonnvis med andra transportfirmor som utför samma sak som innehar ansvarförsäkring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.