Larmkillen här - är priserna rimliga ?
Då hade jag en trevlig prick här;

Centralenhet, IP och GSM koppling
TVå dörrkontakter
3 trådlösa detektorer
Brandvarnadre (allt är trådlöst)
utomhussiren
manöverpanel 2 st
dekalar, borttagning, montering och inkoppling till larmcentral samt utbildning
ca 45 tkr inkl moms (kan man få ROT) ?

TIll detta tillkommer lite eljobb för att sätta upp 4 st halogenstrålkastare runt huset på fasaden, gissar det går på 5-10 tkr mestadels jobb / kabeldragning. Detta är i Stockholm. Låter det rimligt ?
 
Vilken del är jobb och vilken del är material?
Svårt att säga vad "lite eljobb" innebär. Vilket larm är det?
 
30 % dvs 15 tkr är jobbet inkl utb. ingen eldrsgning eller halogen ingår.
 
Om man antar att han tar 500 spänn i timmen och behöver 30 timmar för att skruva upp larmet, programmera och lära dig (jag antar att även sirener och dörrkontaker är trådlösa, du skrev ju "allt är trådlöst") så tycker jag det verkar rätt så jävla dyrt.

Jag vill påstå att det är vad jag som amatör behövde för att skruva upp mina prylar, och då var typ 3 timmar skruva upp och koppla upp hårdvara mot centralen, den mesta tiden handlade om att programmera, och det har han med stor sannolikhet färdiga templates för.
 
Dyrt!
 
olof63 skrev:
Larmkillen här - är priserna rimliga ?
Då hade jag en trevlig prick här;

Centralenhet, IP och GSM koppling
TVå dörrkontakter
3 trådlösa detektorer
Brandvarnadre (allt är trådlöst)
utomhussiren
manöverpanel 2 st
dekalar, borttagning, montering och inkoppling till larmcentral samt utbildning
ca 45 tkr inkl moms (kan man få ROT) ?

TIll detta tillkommer lite eljobb för att sätta upp 4 st halogenstrålkastare runt huset på fasaden, gissar det går på 5-10 tkr mestadels jobb / kabeldragning. Detta är i Stockholm. Låter det rimligt ?
Riktigt dyrt - för dom pengarna får du ett trådat riktigt avancerat Siemens SPC installerat.
 
Vad är ett rimligt pris med installation ? (exklusive eljobbet med dragning av belysning utomhus). Någon som kan rekommendera leverantör och märke ?
 
D
Fast är det dyrt sett till att man ska ha en certifierad larminstallatör som monterar allt?
Håller med att om det är extremt dyrt för ett trådlöst system, men jag blir inte förvånad av summan om man säger så efter de offerter jag fick.
Att man kan installera ett sådant system själv och komma undan billgare håller jag helt med om.
En sak jag reagerar på dock, är du säker på att larmfirman har behörig elektriker för dra din belysning?
 
hej. taxk för detta. bra forum! nej jag har lite dålig koll på prisnivån, det är därför jag är här :). Larmfirman skulle aldeig installera belysning och set ingår inte i offerten, sen tar jag separat med egen kille.
 
Vi installerade ett trådat DSC-larm, 6 Bosch-deckare, två sirener, två trådlösa rökdeckare, GSM-anslutning. För det gav vi 25tkr inkl moms (inget ROT på larm), men jag drog en del kabel själv då jag vill att så mycket som möjligt skulle vara dolt.
 
Och av de 25 kan jag tänka mig att larmet kostade 15-20 så 5000 det känns som betydligt mer rimliga priser i paritet med de offerter jag fick på förprogrammerat visonic innan jag bestämde mig för att köpa mitt risco och göra allt själv.
 
OK, jag väntar på en offerttill så får vi se.. Larmet heter Neo ?
 
olof63 skrev:
OK, jag väntar på en offerttill så får vi se.. Larmet heter Neo ?
Ja, även om vi installerade den äldre versionen (ej Neo). Om du är i Stomckholmsområdet kan jag PM:a företagets namn om du vill.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
tack gärna det
 
Pm:a gärna mig med :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.