What the f-uck have you been smoking? Det låter som Kambodjansk väggstandard som dom använder på landsbygden, heja heja!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
R
nu ärinte 1*6 lika ruggig som en spontat planka, utan ganska slätt förhållande. inga stickor i fingrana,, men vill man kosta på gips på det så är det upp till var och en..
jag säger inte att man skall kuna ger lite ny ideer som sparar pengar (gör man som man alltid gjort , får man samma resultat man alltid fått
 
De stora pengarna i ett bygge ligger varken i trästommen eller gipsskivor.
Sen beror det ju på vad som prioriteras, de flesta vill nog inte ta de konsekvenser som maximal prispress medför. Bygger man sitt hus själv så har man redan där sparat minst halva kostnaden mot att leja bort bygget, med egen tid som insats såklart.
 
R
Gabbe1 skrev:
De stora pengarna i ett bygge ligger varken i trästommen eller gipsskivor.
Sen beror det ju på vad som prioriteras, de flesta vill nog inte ta de konsekvenser som maximal prispress medför. Bygger man sitt hus själv så har man redan där sparat minst halva kostnaden mot att leja bort bygget, med egen tid som insats såklart.
där är jag helt överens om
 
Ribons skrev:
nu ärinte 1*6 lika ruggig som en spontat planka, utan ganska slätt förhållande. inga stickor i fingrana,, men vill man kosta på gips på det så är det upp till var och en..
jag säger inte att man skall kuna ger lite ny ideer som sparar pengar (gör man som man alltid gjort , får man samma resultat man alltid fått
Du tänker på att trä rör sig med varierande fuktighet?

Om du bara ställer vanliga ospontade 6" plankor bredvid varandra, kommer du att få springor mellan dem som varierar mellan 0 och 10 mm. Kanske inte uppskattat av alla, att se rakt in i isoleringen.

Jag har spontade brädor i taket i vissa rum. Jag tänkte först använda vanlig råspont, men den är alltid gjord av lågklassigt virke. Det var alldeles för mycket knagg, hål och sprickor för att ha det synligt. Jag fick specialbeställa spontat virke gjort av bättre trä. Det blev snyggt, men i slutändan var det mycket dyrare än gips.
 
Ribons skrev:
nu ärinte 1*6 lika ruggig som en spontat planka, utan ganska slätt förhållande. inga stickor i fingrana,, men vill man kosta på gips på det så är det upp till var och en..
jag säger inte att man skall kuna ger lite ny ideer som sparar pengar (gör man som man alltid gjort , får man samma resultat man alltid fått
Behandlar på samma sätt? Spackla och remsa? På varje springa? Eftersom trä rör på sig så spricker det satan om man inte sätter remsa. Det låter som galet mycket jobb om man jämför med att sätta gips. Och särskilt mycket pengar sparar man inte heller eftersom gips är så pass billigt. Har svårt att se fördelen med din lösning. Även om man bara är ute efter funktion.
 
K
Jag gillar tanken på att ha råspont istället för gips på väggarna, men då måste man ju nästan putsa väggarna, med armering och ordentligt puts blir det betydligt dyrare och jobbigare än att sätta gips från början...

Dessutom har ju gips en stabiliserande funktion...
 
Spontad innerpanel blir snygg tex med vit bets eller lasyrfärg. Det körde vi i sommarhuset på vissa väggar. Skönt att slippa spackla, slipa, spackla, slipa, grunda & måla x 2 (med gips) och förmodligen billigare med panel om man betalar målare.
 
R
andersmc skrev:
Du tänker på att trä rör sig med varierande fuktighet?

Om du bara ställer vanliga ospontade 6" plankor bredvid varandra, kommer du att få springor mellan dem som varierar mellan 0 och 10 mm. Kanske inte uppskattat av alla, att se rakt in i isoleringen.

Jag har spontade brädor i taket i vissa rum. Jag tänkte först använda vanlig råspont, men den är alltid gjord av lågklassigt virke. Det var alldeles för mycket knagg, hål och sprickor för att ha det synligt. Jag fick specialbeställa spontat virke gjort av bättre trä. Det blev snyggt, men i slutändan var det mycket dyrare än gips.
ja om man spec best virke drar det iväg. och ja vet att trä rör sig och att det i flesta fall förändrar sig vid olika fuktighet, men om man gör det på lite annorlunda sätt så kanske det funkar.
Har provat en sak på landet när det kommer till osb skivor, där säger man att man skall ha va 2-5 mm mellanmrum mellan skivorna för att dom just rör sig.
Men jag skippade det och behandlade dom men thermoskydd och dom har inte rört på sig eller förändrat sin stl
 
R
om man säger till sågen att hyvla på sågsidan så allt blir jämt och skråspikar så blir det inte för mkt glipor, samt att man fuktsäkrar planken
 
R
det jag hade tänkt är inte råspont utan plank, sen fick jag se idag att man kan anv gipsputs på väggar och det var intresant, lär sig nya saker varje dag....härlig tid att leva :)
 
Nåt som kan vara snyggt är vit panel med svart vindpapp bakom och någon mm springa mellan planken
Blir det plank även i tak?

Är det tänkt att bli 2 lgh, en uppe och en nere? Eller blir det kedjehus?
 
R
konceptet var att hitta en billig lösning på bostadsbristen för unga samt att göra ett slag för miljön. Det jag skickade till konsultföretaget var en sek på en hyreslänga med 50 lgh i 2-plan. den nyckelfärdiga konstruktionen var i min glädje kalkl runt 7000/kvm nyckelfärdigt
Ja det är alla väggar och tak samt golv
 
Ribons skrev:
nu ärinte 1*6 lika ruggig som en spontat planka, utan ganska slätt förhållande. inga stickor i fingrana,, men vill man kosta på gips på det så är det upp till var och en..
jag säger inte att man skall kuna ger lite ny ideer som sparar pengar (gör man som man alltid gjort , får man samma resultat man alltid fått
Jag vet inte om det är rätt att säga "kosta på sig gips". Gips är ett av de billigaste materialen i bygget. Det man "kostar på" är att ha nåt annat i stället för gips.

Om man jämför med Byggmax priser - vad kostar 1m²:
1x6" plank - 80:-
Billigaste råsponten - 55:-
Gips - 20:-
 
R
Jag köper virke för 1600 kr kbm, så byggmax är dyra
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.