Hej!

Min fläkt har stannat och går knappt att få runt. Misstänker innersta lagret.

Har lyckats demontera det mesta, men fattar inte hur jag kommer vidare. Är inne vid kretskortet, men där tar det stopp. Någon med lite tips på hur jag går vidare? Får heller inte ur motorn ur "huset" ännu, men det kanske löser sig i nästa steg?

Är en D3G146-AH77-12 och ser precis ut som bilderna ovan.

Tack!

Mvh Markus
 
Kretskortet sitter med några skruvar +några plastclips!

Jag kan tänka mig och hjälpa till i byta lagren för några hundringar, har gjort en jigg för att pressa ur lagren med!
Motorn behöver aldrig tas loss från själva fläkthjulet!

Hexbugare skrev:
Hej!

Min fläkt har stannat och går knappt att få runt. Misstänker innersta lagret.

Har lyckats demontera det mesta, men fattar inte hur jag kommer vidare. Är inne vid kretskortet, men där tar det stopp. Någon med lite tips på hur jag går vidare? Får heller inte ur motorn ur "huset" ännu, men det kanske löser sig i nästa steg?

Är en D3G146-AH77-12 och ser precis ut som bilderna ovan.

Tack!

Mvh Markus
 
Tack för det! :)

Låter ju fantastiskt! Dock verkar du vara lite långväga.

Vet du vilka kullager som passar? Funderar på att inhandla någon slags avdragare och prova.

//Markus
 
Hexbugare skrev:
Tack för det! :)

Låter ju fantastiskt! Dock verkar du vara lite långväga.

Vet du vilka kullager som passar? Funderar på att inhandla någon slags avdragare och prova.

//Markus
Hej!
Lagret heter ITALY 03 17 312E SKF-6000 -2Z/+28.
Men jag skulle köpa bättre lager en det som siter där original, de håller bara i 2 till 4 år. Det är konstigt att system air gör ett sådant aggregat med så låg standard där lagren bara håller i 2 till 4 år Men slår sig på bröstet & säger att det är ett kvalitets aggregat att de inte skäms.
Jag skulle inte vilja rekommendera någon att köpa ett system air VR 400/700 DC aggregat. Samt har väldig dålig support.
 
Hei!

Jeg bor i Norge og vi flyttet inn i et hus der vi har en VR 700 DCV (veggmodell). Her har viften også sluttet å virke etter 5 år og 11 måneder, jeg tok ut viften og jeg klarer ikke å bevege rotor så det kan se ut som det er lageret som dere skriver om som er defekt.

Det er veldig intr å prøve bytte dette lageret selv da viften er over garantitid 5 år. Har noen en link på hvor jeg kan bestille dette? Finner SKF-6000 lager men ikke det spesifikke som skrives om i forrige post.

Mvh,
Morten
 
Är det inte ett vanligt SKF-6000 2Z lager , antar att +28 är bredden på lagret i mm ?
 
Fricke skrev:
Kretskortet sitter med några skruvar +några plastclips!

Demonterte hele viften i dag og det tok ikke mer enn 45 minutter. Da tok jeg ut hele motor slik som på bildene. Kunne så plukke ut kulelageret som man kan se er helt ødelagt.

Jeg fant et kulelager på nettet men det stod at dette var 26mm så trodde derfor det var flere størrelser av denne typen.

[media]


[media]


[media]


[media]
 
Redigerat:
Om ytterdiametern och diametern i hålet stämmer överens så är det nog samma lager.
Närmsta lager jag har sett som är 28mm hette nog 6001 men det är ett större hål i den.
 
Ja det stemmer jeg har målt lageret og det er 10mm indre diameter, 26mm ytre diameter og 8mm tykkelse. Da er det bare velge ett :)

Bestiller et i kveld, prøver å finne ett som har litt bedre kvalitet enn det som satt i som standard (type premium).
 
En gammal tråd men nu har jag fått samma problem... begriper inte hur man får loss kretskortet, har plockat bort den enda skruven man kan hitta och tryckt in plastclipsen men kortet sitter som berget. Hur GÖR man?
 
  • Kretskort fastnat inne i en elektronisk apparat, med plastclips och en synlig skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag minns rätt så behöver man ta i lite (tyvärr). Jag fick loss kretskortet ungefär när jag var på väg att ge upp... Min motor verkar extremt obalanserad så jag är lite orolig att jag inte kommer att kunna fixa den denna gång. Någon som lyckats balansera motorn?
 
Kretskortet sitter fast i ena änden med en kontakt
 
Gör rent lamellerna noga innan återmontering då damm skapar obalans som sliter på lagren. Köp sedan riktiga SKF lager
 
I mitt förra hus jag bodde i byttes lagren 2009. Då har de gått konstant sedan pappa byggde huset 1982.
Tyska motorer i ett svensktillverkat FTX aggregat.
 
H hfrid skrev:
En gammal tråd men nu har jag fått samma problem... begriper inte hur man får loss kretskortet, har plockat bort den enda skruven man kan hitta och tryckt in plastclipsen men kortet sitter som berget. Hur GÖR man?
se i denne tråden:

https://www.byggahus.se/forum/threads/vm2-kvalite.164693/page-3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.