Pagno skrev:
Hankook ventus prime, har vi just nu på en av bilarna. 4 nya däck kostade under 2000:- sedan 300:- för att skifta fälgarna.
Vi har provat detta märke både vinter och sommardäck, de håller sig runt top 10 på de flesta modeller.
Hankook har även varit extra hårt granskade eftersom de knep 1:a platsen med just prime däcken, efter tester i Ivalo så visade sig Hankook vara "däckdopade" men bara med runt 3% felmarginal jämfört med Nokia 10 %, så mitt råd är att prova dessa billiga Koreanska däck, de är förvånansvärt bra i egenskaperna.
Själv kör jag med Pirelli, av gammal vana...
Jag körde på Hankook Ventus V12 Evo tidigare, men då det bara skilde 50 kr/däck (på 235/35-19) att gå upp till Goodyear Eagle F1 Assymetric 3 så gjorde jag det. Hankook var ett riktigt bra däck, men Goodyear känns ännu trevligare. Dock verkar livslängden på Goodyear bli något kortare, men bra grepp innebär nästan alltid kortare livslängd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
jonmo skrev:
Denna situation är jag i just nu, fyrhjulsdriven bil som dock nästan alltid körs som tvåhjulsdriven (Jeep Patriot). Hur ska man tänka då? Vid däckskiftet blev jag tillsagd att framhjulen behöver bytas, och med två små förmågor i baksätet vill jag inte vara för dumsnål.
Det är nu det börjar bli komplicerat eftersom det finns så många olika system för fyrhjulsdrift.

Om bilen har manuell inkoppling av fyrhjulsdriften så är det inga problem. Men detta är ovanligt utan nästan alla bilar är framhjulsdrivna i normala fall och har automatisk inkoppling av bakhjulen när framhjulen börjar spinna.

Framför allt på 90 talet så var det vanligt med viskokopplingar för inkoppling av fyrhjulsdriften. De består av en olja som är flytande som vatten när den är kall och seg som sirap när den blir varm, oljan ändrar viskositeten. Snurrar fram och bakhjul i samma hastighet är oljan kall, men börjar framhjulen spinna så blir oljan varm och seg, och då börjar bakhjulen driva så småningom. Problemet med olika däckslitage mellan fram och bakhjul är att oljan då kan bli överhettad eftersom fyrhjulsdriften alltid är inkopplad ”till hälften” hela tiden.

Problem två med viskokopplingen är att det tar tid innan bakhjulen börjad driva. Det fungerar bra vid rödljus på vintern men mindre bra på en sandstrand. Vad hjälper det om bakhjulen börjar driva om framhjulen redan har hunnit gräva ner sig i sanden? Därför har man istället utvecklat system som elektroniskt kopplar in bakhjulen direkt när framhjulen börjar spinna, och de systemen har oftast inte heller några problem med olika slitna däck.

Problemet är alltså när och hur fyrhjulsdriften kopplas in. Om bakhjulen snurrar fortare för att de är mer slitna, är fyrhjulsdriften då inkopplad eller inte och tål växellådan det eller inte? Problemet har historiskt varit stort, men är betydligt mindre på moderna bilar. Jag är nästan säker på att din bil går att köra bra att köra med olika slitna däck, men jag törs inte lova att det är så.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Eller också skaffar man en bil med permanent fyrhjulsdrift så slits däcken jämnare och det hela blir en ickefråga :)
 
mexitegel skrev:
Eller också skaffar man en bil med permanent fyrhjulsdrift så slits däcken jämnare och det hela blir en ickefråga :)
Permanent fyrhjulsdrift.

Det tål att funderas på vad det är egentligen. Bilar med på riktigt permanent fyrhjulsdrift är ju inte så roliga att svänga med.

Allt annat som i reklamen kallas för permanent fyrhjulsdrift är ju inte permanent och kraftfördelningen blir lite vad som helst beroende på underlag och gaspådrag.....

Jag tror de flesta skulle kalla min gamla Jeep för permanent fyrhjulsdriven och min Volvo för framhjulsdriven med inkopplingsbar drivning bak via haldex. Trots det sliter dom däck ganska lika....Jeepen lite mer bak, volvon lite mer fram.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Donald-Duck skrev:
Det är nu det börjar bli komplicerat eftersom det finns så många olika system för fyrhjulsdrift.

Om bilen har manuell inkoppling av fyrhjulsdriften så är det inga problem. Men detta är ovanligt utan nästan alla bilar är framhjulsdrivna i normala fall och har automatisk inkoppling av bakhjulen när framhjulen börjar spinna.

Framför allt på 90 talet så var det vanligt med viskokopplingar för inkoppling av fyrhjulsdriften. De består av en olja som är flytande som vatten när den är kall och seg som sirap när den blir varm, oljan ändrar viskositeten. Snurrar fram och bakhjul i samma hastighet är oljan kall, men börjar framhjulen spinna så blir oljan varm och seg, och då börjar bakhjulen driva så småningom. Problemet med olika däckslitage mellan fram och bakhjul är att oljan då kan bli överhettad eftersom fyrhjulsdriften alltid är inkopplad ”till hälften” hela tiden.

Problem två med viskokopplingen är att det tar tid innan bakhjulen börjad driva. Det fungerar bra vid rödljus på vintern men mindre bra på en sandstrand. Vad hjälper det om bakhjulen börjar driva om framhjulen redan har hunnit gräva ner sig i sanden? Därför har man istället utvecklat system som elektroniskt kopplar in bakhjulen direkt när framhjulen börjar spinna, och de systemen har oftast inte heller några problem med olika slitna däck.

Problemet är alltså när och hur fyrhjulsdriften kopplas in. Om bakhjulen snurrar fortare för att de är mer slitna, är fyrhjulsdriften då inkopplad eller inte och tål växellådan det eller inte? Problemet har historiskt varit stort, men är betydligt mindre på moderna bilar. Jag är nästan säker på att din bil går att köra bra att köra med olika slitna däck, men jag törs inte lova att det är så.
Tack för utläggningen. Jag har möjlighet att dra i en spak inne så att jag kopplar på fyrhjulsdrift, men normalt är den avslagen och slås på automatiskt vid behov.

Det känns inte som det är ett problem. Jag skiftar framhjulen och sätter de nya däcken bak.
 
Vilken årsmodell har du? Det sitter lite konstiga drivlinor på just som där jeeparna.
 
Nu driver vi off topic som så vanligt :),men med permanent fyrhjulsdrift menar jag där alla hjulen driver inkl. de där kraftfördelningen fram/bak kan ändras.

De som i normalläget driver på två hjul och kopplar in fler vid behov anser jag inte vara permanenta.

Jag har då inte märkt att det skulle vara svårssvängt i den övre kategorin i alla fall :)
 
MathiasS skrev:
Vilken årsmodell har du? Det sitter lite konstiga drivlinor på just som där jeeparna.
2007, tror jag.
 
Då kan du läsa om fyrhjulsdriften här:

http://www.jeep.com/en/4x4/#FreedomDrive1*

Normalt framhjulsdriven och vid behov lite bakhjulsdrift också. Du kan således förvänta dig att den äter lite mer framdäck än bakdäck, så sätter du alltid bästa däcken bak kommer du snabbt behöva byta ett par....ungefär som på vilken fyrhjulsdriven volvo som helst (fast volvo använder en haldexkoppling på senare modeller).
 
mexitegel skrev:
Nu driver vi off topic som så vanligt :),men med permanent fyrhjulsdrift menar jag där alla hjulen driver inkl. de där kraftfördelningen fram/bak kan ändras.

De som i normalläget driver på två hjul och kopplar in fler vid behov anser jag inte vara permanenta.

Jag har då inte märkt att det skulle vara svårssvängt i den övre kategorin i alla fall :)
På vilka bilar har du inte märkt det då, om man får fråga? Jag gissar att de flesta av dom är tvåhjulsdrivna och som bäst driver med ett hjul per axel och kanske något till innan bromsarna har svimmat.
 
Audi quattro bl.a. och diverse bonnatraktorer med helt mekanisk 4-hjulsdrift. Men du kanske tänker på diffbroms? - för med den i så blir det allt annat än lättsvängt :)
 
Quattro hos audi kan ju betyda lite vad som helst nuförtiden men de flesta av de lite äldre bilarna hade en torsen mittdiff och inget mer vilket betydde att dom drev på ett hjul per axel. Några modeller hade torsen även i bakaxeln och därefter började man med diverse mickel för att bromsa hjul som spinner med bromsarna.

Med diffspärrar eller diffbroms på och mellan axlarna tycker jag man kan börja prata om permanet fyrhjulsdrift.
 
MathiasS skrev:
Med diffspärrar eller diffbroms på och mellan axlarna tycker jag man kan börja prata om permanet fyrhjulsdrift.
Nja, permanent är den ju inte - det går ju att koppla ur ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.