De befintliga sommardäcken är ojämnt slitna. Michelin Primacy HP som har <3mm kvar på ena paret och 5,2mm kvar på andra paret. När jag läst på lite har jag sett att nya sommardäck har 7-8mm spårdjup när dom är nya. Så det känns lite slöseri att byta ut paret med strax över 5mm redan nu.

Ska jag köpa två eller fyra nya däck....? Har kollat på Goodyear EfficientGrip Performance som verkar vettiga.

Är det ok att ha två olika däckfabrikat på bilen ur säkerhetsaspekten...?

Eller är det bara tjafs att fundera på detta och köpa fyra likadana däck på direkten? Är jag dumsnål?

Vad borde jag tänka på...?
 
Vad ska de sitta på för bil?

Normalt sett spelar det ingen roll om man har olika däck fram och bak men en del fyrhjulsdrivna bilar är ganska känsliga med att däcken bör vara ganska jämnslitna.

Bytte förövrigt till ovan nämnda Goodyear-däck på min bil när det var dags för nya sommardäck och hittills har jag varit nöjd.
 
Det är en Passat Variant, framhjulsdriven bensin/sprit-are årgång -14.

Vi kör 1000 mil på året och har två småttingar så jag vill ha bra våtegenskaper och bromsförmåga i första hand och bra komfort/ljudnivå i andra hand.
 
Om bilen är tvåhjulsdriven skulle jag byta två. Bästa däcken fram är väl grundregeln fortfarande. Olika märken på de olika axlarna är inget konstigt.

Om det det är en fyrhjulsdriven bil bör du kolla tillverkarens rekommendationer, då det är viktigt med lika stora däck.
 
Bästa däcken bak har alltid och kommer alltid vara grundregeln.
 
  • Gilla
Japo och 13 till
  • Laddar…
Peter 123 skrev:
Bästa däcken fram är väl grundregeln fortfarande
Tvärt om faktiskt.

Edit. Försent
 
  • Gilla
Oijoij
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Bästa däcken bak har alltid och kommer alltid vara grundregeln.
Oavsett driftsform?
 
Har väl med att få sladd med bakdäcken är svårast att häva så det bör inte påverkas av drivningen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Fairlane
Peter 123 skrev:
Om bilen är tvåhjulsdriven skulle jag byta två.
Jag håller med fullständigt (och jag är petig med att ha bra däck). Byt bara två.
Peter 123 skrev:
Bästa däcken fram är väl grundregeln fortfarande.
Bästa däcken bak är grundregeln.
Peter 123 skrev:
Olika märken på de olika axlarna är inget konstigt.
Olika märken är helt ok, däremot bör man inte blanda däck med v-form och "vanliga", men det är ju inget problem i detta fall.
 
Ok, tack för alla snabba svar.

Det blir två nya däck. Och dom ska sitta bak. Punkt. :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Chaly
jonmo skrev:
Oavsett driftsform?
Japp. Tanken är (tror jag) att det är svårare att förutse och häva om det släpper i bak..
 
Fairlane
Tanken med bästa däcken bak är att om framdäcken släpper så kommer bilen kana rakt fram, vilket iofs kan vara illa i en kurva, men om det släpper bak så kan bilen istället glida 90-grader mot vägen och det är i de flesta fall mycket värre.

Sen finns det tävlingsförare som föredrar bästa däck fram på en framhjulsdriven bil, men för vanligt folk under normala omständigheter är det inte aktuellt.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
harry73
Jag har alltid tyckt att bästa däcken bak är en konstig regel, eftersom det känns viktigare att kunna nödbromsa för en fotgängare eller cyclist, (och då behöver man bästa däcken fram) än att kunna gasa genom en kurva utan att bilen bryter ut på baksidan.
 
Redigerat:
Då är det bästa däcken bak som gäller! När jag funderade på detta senast så gällde tvärtom... ;) Jag kör gärna med keps men utan rattmuff och undrar fortfarande varför Volvo Amazon med bakrutejalusi inte är populärt längre...
 
harry73 skrev:
Jag har alltid tyckt att bästa däcken ak är en konstig regel, eftersom det känns viktigare att kunna nödbromsa för en fotgöngare eller cyclist, (och då behöver man bästa däcken fram) än att kunna gasa genom en kurva utan att bilen bryter ut på baksidan.
Det är ingen konstig regel. Framdäcken ger dig en hint om att det är på väg att släppa och du får en möjlighet att korrigera. Skulle det släppa fram så har du mesta deformations-zonen där.

Släpper det bak har du oerhört begränsad möjlighet att rätta upp problemet och du kommer ut med sidan mot kollisionen.

Det du nämner handlar till allra största del att anpassa farten. Här är en bra film som förklarar varför. http://www.vibilagare.se/webb-tv/därför-ska-bästa-däcken-sitta-bak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.