Kan man uppskatta vedförbrukningen på ett hus?

Timrat 1-1/2 plans hus byggt 1905 i östergötland, 216kvm plus lite kattvindar.
All uppvärmning sker via en 20år gammal panna kopplad till en 2kbm acctank, varmvatten tas från både panna och en varmvattenberedare.
2 äldre boende i huset så det är inga jössesmängder med varmvatten som går åt.
 
M
  • Gilla
Tykon
  • Laddar…
Svårt att uppskatta på rak arm. Är huset välisolerat? Vilken typ av fönster är det? Vilken ventilation finns? Vilken panna har du och vilken verkningsgrad kan man räkna med på den?

Mitt hus är timrat runt 1900 220kvm, tilläggsisolerat med nyare treglasfönster och jag räknar med ~30 kubik beroende på hur kall vintern är (Norrland). Jag har aldrig räknat på det och har alltid "för mycket" ved på lager.

Härligt med ett gammalt timmerhus!
 
Och om huset inte är tilläggsisolerat så borde det behöva runt 40000 kwh, alltså ca 25 m3 ved
 
M
Och gör gärna som ANR, ha ett par kubik över och inte under :D
 
  • Gilla
Tykon och 1 till
  • Laddar…
M
Varmvattnet räknade ju inte jag in förresten, men den är nog försumbar i sammanhanget. Men den tar ju helt klart några kW om dagen!
 
ANR skrev:
Svårt att uppskatta på rak arm. Är huset välisolerat? Vilken typ av fönster är det? Vilken ventilation finns? Vilken panna har du och vilken verkningsgrad kan man räkna med på den?

Mitt hus är timrat runt 1900 220kvm, tilläggsisolerat med nyare treglasfönster och jag räknar med ~30 kubik beroende på hur kall vintern är (Norrland). Jag har aldrig räknat på det och har alltid "för mycket" ved på lager.

Härligt med ett gammalt timmerhus!
Jag skulle uppskatta att ca hälften av väggarna är tilläggsisolerade på insidan, resten är orört. Fönstren är orginal 2 glas, möjligtvis att själva glaset är utbytt men isf innan 80-talet.
Ventilation är självdrag.
Pannan tror jag är en vedex 2000, får kolla upp det senare idag.

Ja det är en härlig kåk! Men tyvärr är den inte min...
Jag behöver en ungefärlig uppvärmningskostnad till "storebror", staten alltså. Tillgången till ved har varit god så det är ingen som reflekterat över hur förbrukningen har varit.
 
Pannan är en Vedex 2000 från 1995, 35kw, vad verkningsgraden är har jag inte en aning om :x
 
Jag lekte lite med dina siffror på http://energikalkylen.energimyndigheten.se/sv/smahus/ det ger ju en fingervisning i alla fall. Du landar någonstans runt 40000-45000kWh/år och med Marcussjogren formel ovan så landar man på ~20-25kbm/år. Om du ska få en siffra på kostnaden så är det ju beroende på hur veden anskaffas. Gör man det själv så blir det billigt.
 
  • Gilla
Tykon
  • Laddar…
Pratar vi stjälpt ved? Räknehuvudet fungerar inte idag :surprised:
Priset per kbm stjälpt ved finns, men inte hur många kbm/år.
Pris gånger förbrukning klarar jag av att räkna ut iaf :D
 
ANR skrev:
Jag lekte lite med dina siffror på [länk] det ger ju en fingervisning i alla fall. Du landar någonstans runt 40000-45000kWh/år och med Marcussjogren formel ovan så landar man på ~20-25kbm/år. Om du ska få en siffra på kostnaden så är det ju beroende på hur veden anskaffas. Gör man det själv så blir det billigt.
Kul länk, jag räknade på mitt hus med 5 pers (3 småbarn) och hamnade på ca 30 000kwh. Den riktiga förbrukningen jag har är 25-26 000 kwh, verkar stämma rätt bra alltså.
 
I länken som Marcussjogren tipsar om ovan så ser man energiinnehållet per kubik fast ved. För att omvandla fast ved till stjälpt mått så är det ca x3. Det känns lite högt räknat att du skulle behöva 60m3 stjälpt men det kanske stämmer. När jag gör samma uträkning på mitt hus så är behovet större enligt uträkningarna än det faktiska. I år ska jag för en gångs skull mäta hur mycket det gått på ett år. Återkommer nästa vår...
 
C
Konstig - vet inte vem som har rätt - men i Finland används följande siffror för att omvandla från fastkubik (1) -> stapelkubik (1,5) -> stjälpt ( 2,5) . Det är en ganska stor skillnad i procent när man räknar. Skulle vara intressant att veta vilka siffror som är rätt. Energi-innehållet i en fastkubik björk verkar vara samma i både Sverige och Finland.
 
Christer1968 skrev:
Konstig - vet inte vem som har rätt - men i Finland används följande siffror för att omvandla från fastkubik (1) -> stapelkubik (1,5) -> stjälpt ( 2,5) . Det är en ganska stor skillnad i procent när man räknar. Skulle vara intressant att veta vilka siffror som är rätt. Energi-innehållet i en fastkubik björk verkar vara samma i både Sverige och Finland.
Ja jag tycker det är högt räknat utifrån vad erfarenheten säger. I boken "Ved" av Lars Mytting (en fantastisk bok, givet köptips för alla vedeldare) så hänvisar han till Mats Nylinder på SLU som i boken "ädellöv" anger att kWh/m3 travat är 75% av kWh/m3 fast vilket alltså är ännu mindre än 1.5. En faktor i det hela är väl hur man staplar (längd, grovlek på veden).
 
ANR skrev:
I länken som Marcussjogren tipsar om ovan så ser man energiinnehållet per kubik fast ved. För att omvandla fast ved till stjälpt mått så är det ca x3. Det känns lite högt räknat att du skulle behöva 60m3 stjälpt men det kanske stämmer. När jag gör samma uträkning på mitt hus så är behovet större enligt uträkningarna än det faktiska. I år ska jag för en gångs skull mäta hur mycket det gått på ett år. Återkommer nästa vår...
Mycket ved säger dom att det går åt så 50-60kbm stjälpt ved kanske stämmer. När jag tänkte siffran 50 så ringde en klocka långt bak i huvudet att 100kbm räcker ca 2 år, men om det stämmer är en annan fråga...
Det blir extra förvirrande när man mäter i fast, staplad och stjälpt också, framförallt när man själv varit ganska ointresserad.

Den mätningen vore intressant att se, "synd" bara att du bor så långt norrut annars är väl husen rätt lika förutom att ditt är bättre isolerat.
Jag måste passa på att fråga vad du har för tak på ditt hus, undertak/yttertak alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.