Översta bilden är fantastisk. Huset är väldigt vackert och bra anpassat till naturen. Gillar speciellt hur teglet tillsammans med det mörka trät och fönsterpartierna knyter ihop gammalt med nytt och modernt. Ska man vara kritisk så undrar jag hur pass bra en trevåningssäng fungerar...dessutom utan skyddsräcke, sen så undrar jag hur det fungerar med fukt och massiva stenväggar. Hade jag själv byggt huset hade jag nog ändå valt ett öppet kök. Matlagning på semestern brukar vara ett socialt projekt som gärna får ta lite tid, och att då tvingas tränga sig in på en liten yta tycker jag är synd, istället för att kunna samlas tillsammans kring en köksö och laga maten med den underbara utsikten i bakgrunden. Men sammanfattningsvis ett otroligt vackert hus!
 
Underbart! Där skulle jag vilja bo, inte bara ha som sommarstuga. Älskar stenväggen, och också den böjda väggen vid spisen i vardagsrummet. Det är en perfekt harmoni mellan sten, tegel, vitkalkad vägg, möblerna och naturen. Jag bara trånar . Jag måste medge att jag inte ofta gör det, så känn dig verkligen berömd :)
 
Ett stort grattis! Ett hus med själ för själen. Klarar det tjälen?
 
Fint hus
 
fantastiskt fint och kul med lite alternativa byggmetoder.
 
Intressant.
Det som gör det intressant är de bitar där man ser hantverket, med betoning på hand/manuell. Sedan förstås det övergripande viktiga ifrågasättandet och att tänka själv utifrån grundprinciper.

Golv/golvvärmesystemet finner jag oerhört intressant och skulle vilja veta mer detaljer. (Allt egentligen...)

Taket verkar också intressant. Ser ut som att det kan vara ett brädtak, vilket ju är en gammal klassiker, men inte så låglutande som detta. Hur är det uppbyggt?

Trätjära är fantastiskt, men inomhus? Är det verkligen trätjära inomhus också?
Med tanke på att trätjära luktar, och att det kladdar av sig så hur fungerar det inomhus?

Snyggt jobbat.
 
Jag gillar det. Intressant att följa tankarna även om jag undrar över hur man gör när man testar allt det där som nämns, som att hoppa över isoleringen med tjocka stenväggar? Antingen gör man det eller gör man det inte. Och går det åt pipsvängen så gör det. :)

Märker själv att jag blir stressad över alla hus med fönster ned till golvet, det blir för mycket intryck på en gång (och säkert inte bra för värmen)?
 
Härligt hus!
Kanske inte ett av de vackraste men verkligen passande, genomtänkt och eget.
Mitt i naturen, ger plats utan att ta plats.
 
G
Ett fantastiskt hus. Precis som ett fritidshus skall vara. Enkelt, praktiskt och läckert. Man blir inspirerad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.