ser snarare ut som en kulventil på din bild.
 
Dock, om den inte är fullt öppen så kan den ju strypa vattentillförseln. Då är det den som är "proppen" i systemet.
 
Haha ja, ni har rätt. Det är en helt vanlig ventil. Grejen jag tänker på sitter ovanför ventilen :p Jag var lite snabb i paint.. men min tanke kvarstår :) Tyvärr syns den inte på bilden, men det var den jag syftade på.
 
Jahopp, det som såg ut att vara en makroventil var i själva verket ingenting mer än dränering ovanför ventilen på bilden. Men här har vi garanterat boven i dramat (se bild). För efter den där kröken är det raka rör till källarkranen med tre T-kopplingar på vägen. Dessa T-kopplingar går till övervåningarna så det är tyngdlagen som står för ett bra flöde i källaren (men dåligt tryck). Med andra ord är det stopp före dessa T-kopplingar men efter ventilen. Voilá :)

Så nu snart ska jag till Dahl och köpa lite kopplingar och rör :) No more galvat!

DSC_0809.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har själv nyss bytt samtliga rör, det fungerar utmärkt utom i köket, silen var full, den i kranen, med samma "bös" som du har på golvet! Vissa av T rören som var 15mm var bara 2-3 mm invändigt!
 
Ja, du ser! Bytte du allt själv eller lät du montör göra detta (förutsatt att du själv inte är rörigt)? Bytte du även ringpump och kärl? Blev det kopparrör rakt igenom? Det känns lite nätt med 15mm kopparrör som det är ju nu. Tänkte om man kan gå på lite grövre. Men den dialogen har jag med min rörig :)

Imorn ska jag ta vattenprov för att se vilken anläggning det blir. Jag hoppas på att kunna ha ett kompositkärl av rent estetiska skäl. Det eller ett rostfritt. Galvat må hålla i hundra år om det sköts rätt men dom är ju ändå så billiga i sammanhanget.. För att inte tala om det väldigt förmånliga priset på en kompositanläggning med pump och allt. Under 6000:- med frakt är svårslaget. Nästan så att man tar en extra ifall att :)
 
Jag byter och har bytt det mesta själv, ja, jag har den kunskapen. Det enda jag inte är behörig inom är att installera el i hus, men starkström går bra! Jag har fuskat, nu har jag kommunalt vatten, tröttnade ur att få grönt vatten och en massa humus vissa årstider i dricksvattnet, det finns filter mm men det hade i längden blivit dyrare för oss!
Så orsaken till att byta samtliga rör, kopplingar, beredare mm var att de var mer eller mindre förstörda av ett tjockt lager i stenlikt material.... bös med andra ord!
Jag har kvar det gamla systemet för bevattning av "trädgården" men jag har redan beställt nya delar, pump, kärl, och jag kommer att lägga 25 mm PEM slang i stället för de gamla rören samt en 10w/m värmekabel för kalla vintrar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.