Behöver verkligen trädet beskäras? Det risiga jag ser i högerkant på översta bilden är väl ett annat träd som råkat hamna i bild? På bild två ser det verkligen inte för tätt ut.
 
Det är bara 1 träd...:)
 
Jag tycker att trädet ser brutalt stympat ut vilket resulterat i många döda stumpar. Stumparna kan börja ruttna och resultera i röta i stammen.

Om du vill testa att rädda trädet tror jag på följande:

  • Avlägsna lav med stålborste där så är möjligt.
  • Avlägsna stumpar varsamt genom att lägga snitt i grenkragen. Stora snitt kan täckas med ympvax för att skydda mot regnvatten och annat som kan hindra läkning. Eventuellt måste detta tas i etapper under några år pga den stora mängden stumpar
  • Se till att trädet får solljus
  • Gödsla
  • Långskott kan toppas

Planterar du ett nytt träd kan det ta ca 10 år innan det börjar ge ordentligt med frukt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bra uppställning på ett bra omhändertagande! !
Får se om vi inte väntar till sensommaren med detta projekt :)
 
Du bör nog försöka ta reda på vad det är för körsbärsträd. Att lägga ned arbete på ett träd där du sedan inte gillar bären blir ganska bortkastat. Har tagit ned ett träd med grentorka som hade surkörsbär där ingen i familjen direkt gillade äta dem och vi hade inget intresse att göra någon vidareförädling med sylt/saft. Blev bara mat till fåglar och kladd på marken som resultat.
 
  • Gilla
Sir James
  • Laddar…
Körsbär och andra stenfruktsträd ska INTE beskäras på våren. googla "gummiflöde" så förstår du varför. Använd inte ympvax. Förr gjorde man det, numera avråder experterna. Skaffa / låna en bok om trädbeskäning. Körsbärsträd ska beskäras så lite som möjligt, men i det här fallet behövs stumpar tas bort som annars leder in sjukdom i trädet.
 
Sommartorparn skrev:
Använd inte ympvax. Förr gjorde man det, numera avråder experterna.
Du får gärna tala om varför ympvax inte skall användas på större snitt. Jag får säkrare läkning med ympvax än utan. Barken vallar under ympvaxet och skyddar snittytan från att ruttna. Har du en bättre metod får du gärna dela med dig.
 
C
Vi har en mindre skog med klarbär och från denna sort har jag iallafall lärt mig att de dels har egenskapen att de inte fäller döda kvistar/grenar, dels att de växer på ett ganska oförutsägbart sätt. Så de blir ofta väldigt risiga och knotiga med tiden och tenderar att självförstöra sig genom att de utvecklar svaga punkter. Dessutom trivs mossa/lavar på dem. De lite äldre exemplaren är väldigt snarlika TS träd, så jag tycker det ser ganska normalt ut. Man kan trösta sig med att det ser mycket bättre ut när de blivit gröna.
 
arneri68 skrev:
Du får gärna tala om varför ympvax inte skall användas på större snitt. Jag får säkrare läkning med ympvax än utan. Barken vallar under ympvaxet och skyddar snittytan från att ruttna. Har du en bättre metod får du gärna dela med dig.
http://gmtradvard.se/fragor-och-svar/
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Det här ämnet verkar engagera :)

Kan bli att jag följer AndersS tankar.
 
Abies koreana skrev:
[länk]
Klipper in texten från länken ovan. Svaret är svävande och enda rekommendationen är att skapa små sårytor. Om du är tvungen kapa en död gren blir sårytan stor och det kan ta flera år innan barken har vallat över och under den tiden är risken för röta överhängande.

Ska man applicera något på sårytorna på ett träd?

Nej det ska man inte. Där finns gammla röner om att cement, sårbalsam, m.m skulle hjälpa trädet, men all forskning som gjorts inom detta område visar att där finns inget som kan hjälpa trädet valla över en såryta snabbare eller hålla ute svampar och bakterioser. Snarare tvärtom så gör vissa av dessa medel det svårare för träden. Det bästa är att skapa så små sårytor på träden som möjligt, då hinner trädet valla över och ta hand om sårytan själv.
 
Detta om att vax inte längre rekommenderas har jag läst på många ställen. Nästan alla sajter som informerar om beskärning har någon formulering kring det. Här finns en annan länk:
"Trädet har många olika defensmekanismer som aktiveras då det blir ett sår i barken. Ifall såret får torka upp av sig själv trivs inte svampsjukdomar i det (svampar kräver passligt fuktig miljö för att trivas). Trädet sköter därför bäst sina sår själv. Sårmedel behövs inte."
http://svenska.yle.fi/artikel/2011/05/01/beskarning-av-appeltrad

OBS det finns fina illustrationer till hur man lägger bra snitt. Gäller visserligen äppelträd men principen för snitt gäller alla träd.
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Detta om att vax inte längre rekommenderas har jag läst på många ställen.
Det är tydligen Klaus Vollbrecht som de gör vågen för. Jag har i vilket fall lyckats bättre med ympvax än utan på några stora snitt nära stammen. Jag har haft några uppåtriktade snitt som inte läkt tillräckligt snabbt och när snitt är öppna under en längre tid för sol och vatten bildas ytterst dödved som suger vatten. Under hösten kan snitten vara fuktiga av regn under lång tid och till sist få röta.
 
Tack för det! :)
Plockar fram "Nya beskärningsboken" av Vollbrecht, Alm och Veltman. Läser på sidan 29 "Sårförslutningsmedel med olika namn och sammansättningar har utvecklats under lång tid i hela världen för att hindra de organismer som orsakar röta att tränga in i såret. Tyvärr har det visat sig att den täta hinna som medlen bildar över såret i stället kan främja rötans utveckling. Ingen produkt kan ersätta barken."

För övrigt borde alla trädgårdsägare ha ett exemplar av "Nya beskärningsboken" hemma. Mycket tydliga teckningar och instruktioner vad gäller de flesta träd och trädgårdsbuskar. Oumbärlig! (y)

PS. Det är såklart viktigt också att beskärning sker vid torr väderlek och med desinficerade verktyg.
 
:cool::cool:
Sitter och äter popcorn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.