Har precis fått taket omlagt på landet. Huset är vitt och ska få grå knutar. Tänkte nu även byta häng- och stuprännor. Tittade på byggmax och fann följande:
https://www.byggmax.se/tak/takavvattning/stuprör-och-hängrännor/hängränna-silver-p6302199

Den kallas för aluzink, är de annorlunda är galvat stål? Vill ha något som håller länge och inte blir missfärgat eller flagnar.

H_ngr_nna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast i beskrivningen på länken står det att det är varmförzinkad stålplåt med ytskikt av pvc beläggning.;)
 
Och vad innebär detta?
 
Till att börja med så tillverkad SSAB inte Aluzink. Sen är Aluzink riktig skit som rostar och får missfärgning väldigt lätt sen finns det ingen garanti alls på den nästan.
Dom här materialen kan vara olämpliga med Aluzink= ingen granit då:
Rostfritt stål
Koppar
Bitumen (finns i bl.a. i tjärpapp och asfalt)
Järnvitriol = Järnsulfat
Kopparvitriol
Kalk (finns i bl.a. i cement, kalkbruk, kalkfärger med mera)
Svavel
Takpannor av betong eller tegel
Tryckimpregnerat trä (innehåller bl.a. kopparsalter)
Ädelträ
http://www.plannja.se/globalassets/...rad-om-val-av-material-och-underhall-2014.pdf

Vill du ha bra kvalitet och passform köp då någon av Plannja rännor dock då inte Aluzinken sen har dom även bättre garanti än wijo.
 
Micro skrev:
Fast i beskrivningen på länken står det att det är varmförzinkad stålplåt med ytskikt av pvc beläggning.;)
PVC-fri läser jag tom.. :)
Polyester däremot.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Till att börja med så tillverkad SSAB inte Aluzink. Sen är Aluzink riktig skit som rostar och får missfärgning väldigt lätt sen finns det ingen garanti alls på den nästan.
Dom här materialen kan vara olämpliga med Aluzink= ingen granit då:
Rostfritt stål
Koppar
Bitumen (finns i bl.a. i tjärpapp och asfalt)
Järnvitriol = Järnsulfat
Kopparvitriol
Kalk (finns i bl.a. i cement, kalkbruk, kalkfärger med mera)
Svavel
Takpannor av betong eller tegel
Tryckimpregnerat trä (innehåller bl.a. kopparsalter)
Ädelträ
[länk]

Vill du ha bra kvalitet och passform köp då någon av Plannja rännor dock då inte Aluzinken sen har dom även bättre garanti än wijo.
När slutade SSAB med aluzink menar du?
 
FredrikR.. Du har så rätt....jag läste och skrev fel.:x
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kan kanske ha fel om just tillverkning men aluzink är ett amerikanska varumärke alltså inget som vem som helst får använda eller tillverka en leverantör prata om detta en gång men har inget att länka till.
Men jag rekommendera ändå ingen att välja aluzink riktig skit är det.
 
Jag har de där på mitt uterum, det är inget fel på dem utan det är silverlackad varmgalvad plåt, inte aluzink.

Tycker Wijo höll bra finish och kvalitet på det paketet jag beställde, lättmonterat med.

Missade visst att det gick att välja färg i menyn, då kan det ju vara nått annat...
 
Redigerat:
Också aluzink köp silver metalic istället.
 
Jo den är mycket bättre än aluzink och kan monteras i kontakt med andra material utan massa problem.
 
så med en stålsåg kan jag såga i valfri längd och skarva ihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.