Jo, nu har jag knappat in allt från början samt tagit bort expansionenhet och IR deckare, så jag har bara kvar MK på en dörr och 2 fönster (i serie), dubbelbalanserad.
När jag trycker på den röda gubben i verktygsfältet (han med en fast nyckel samt en rött kors :) ) så blir svaret: Standard programmeringskod måste ändras, det gick inte att avsluta installatörsläget, fel och sabotage måste åtgärdas först. [Code 2081].

Jo, när jag försöker backa ut via manöverpanelen så står det "Change engineer pin" (engelska) en kort stund, ackompanjerad med ett litet pip, för att sedan hoppa tillbaka till Systemstatus (svenska).
 
Redigerat:
Nu fungerar det!!
Jag vet inte riktigt vad jag gjort, jag har i alla fall lärt mig mycket.
Allt tack vare detta forum. Stort tack till er alla, inte minst RilleRock.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
batteur skrev:
Jag tänkte skruva in en till IP-kamera i min SPC-setup. Har en Siemens CCIC1410 sedan tidigare, men då den har gått ur sortimentet blev det en CCMS2010-IRW.
Tyvärr är dokumentationen på den nya kameran knapphändig (i alla fall vad jag har hittat) och jag kan inte lista ut hur jag kopplar upp den på SPC-enheten. Med den gamla kameran var det en kakbit, men inte nu inte... Kan inte ens hitta dokumentation över "kommandosträng" :(
Nån som har fått CCMS2010-IRW att lira med SPC-centralen?
Tips mottages med glädje...
Fixat. Kommandosträngen för CCMS2010-IRW är /cgi-bin/stilljpeg
 
  • Gilla
jockelindstrom
  • Laddar…
Jag frågade några veckor sedan om möjlighet till trådlöst ut till garaget beläget en bit bort. Nu har jag tänkt om lite och tänkte nog ändå satsa på 2st larm istället. Jag hade gärna haft allt integrerat i en lösning men risken är att jag handlar dyra rs-485 wifi enheter som i slutändan ändå inte kommer fungera bra för spc x-bus.

Då följer 2st frågor:
Kan man använda samma fjärr IRCW6-11 till båda larm förutsatt att inte båda har trådlös täckning samtidigt? Så det inte handlar om nån typ av rullande koder i fjärrkontrollerna som endast kan matchas mot 1 siway centralenhet?

Kan man hantera 2st centralenheter på ett bra sätt i appen och hur skulle det gå om man körde med lundix spc gateway på villalarmet och utan denna gateway på garageenheten? Båda larm kommer förstås ha internetkontakt.
 
Har läst igenom det mesta i den här tråden och uppskattar otroligt mycket all tid som lagts ned på att svara på alla våra nybörjarfrågor!
Jag har en 4320 som jag fått igång IR, MAP och inomhussirén på. Näst på tur är att få igång branddeckarna DP721RTA. Som ni kan se i den bifogade bilden har jag kopplat från ingång 8 till nr 4 och 5 (med ett motstånd mellan) på deckarens sockel, och från OP4 och +12V till nr 1 och 2 på deckaren.
20160426_230031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Statusen för ingången när själva deckaren är borttagen från sockeln visar att ingången är stängd.
Status öppen sockel.JPG

Skruvar jag i deckaren larmar den för kortsluten och sabotage
Status stängd sockel.jpg

Har även gjort en mapping gate och styrt den till utgång 3 för att kunna återställa larmet. Mapping gate.JPG

Jag har försökt följa tips från äldre svar, men jag får som sagt inte igång branddeckarna.
 
Försöker svara med risk att ha missförstått något. Eftersom den är inkopplad på NC kommer det bli 0 ohm när den sitter på plats. Kan det vara så att ingången är konfigurerad att vara dubbelbalanserad så den förväntar sig ett motstånd i serie också? Tror att jag själv valde att köra utan motstånd och balansering på någon branddeckare för att jag hade lite strul.
 
RilleRock
Gson76 skrev:
Jag har försökt följa tips från äldre svar, men jag får som sagt inte igång branddeckarna.
Du har ju inget seriemotstånd inkopplat, så inte så konstigt det inte fungerar.

Sen är det lättare att invertera och knyta utgång 4 till "Rök" och 10-30 ms.
Så kommer den automatiskt fråga om du vill återställa larmet.
Än att köra MG.
 
  • Gilla
Gson76
  • Laddar…
Rille:

Du brukar ju ha full koll på SPC, inget att tillföra som svar på mina funderingar 3-4 inlägg upp?
 
RilleRock
Golla skrev:
Rille:

Du brukar ju ha full koll på SPC, inget att tillföra som svar på mina funderingar 3-4 inlägg upp?
Vad jag vet är att du kan endast kan knyta 1 Fjärr per användare i ett system.
Att använda samma Fjärr i olika system är inget jag provat.

Att ha flera centraler eller paneler som det kallas knytna till appen är inga problem och flyter på bra.

Du aktiverar bara EDP protokollet i den centralen som skall prata med SPC Gateway.
 
RilleRock skrev:
Att använda samma Fjärr i olika system är inget jag provat.
Vanderbilt support uppger att det går fint att koppla fjärren till mer än 1 central. :)
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Du har ju inget seriemotstånd inkopplat, så inte så konstigt det inte fungerar.

Sen är det lättare att invertera och knyta utgång 4 till "Rök" och 10-30 ms.
Så kommer den automatiskt fråga om du vill återställa larmet.
Än att köra MG.
Tack så mycket för era svar! Var bortskämd med att IR-deckarna har inbyggda motstånd så jag missade seriemotståndet i branddeckaren.

Nu reagerar den på test med magnet, rök och om man öppnar sockeln. Däremot reagerar den inte på värme med hårblås som värmt deckaren, samt även ett större ljus. Jag har provat sätta utgången till brand istället för rök och inverterat utgången utan någon förändring.
Var ska jag ange 10-30 ms? Och vad innebär det?

Tack än en gång för en väldigt bra tråd!

Nedan är mina inställningar för ingång, samt utgång.
Utgångsval.jpg
Ingång.jpg
 
Trådlösa magnetkontakter finns, funkar utmärkt hemma hos mig. Ett tips är att använda en trådbunden "riktig" kontakt som du sen kopplar in i sändaren, det blir mycket snyggare!
 
RilleRock
Gson76 skrev:
Jag har provat sätta utgången till brand istället för rök och inverterat utgången utan någon förändring.
Var ska jag ange 10-30 ms? Och vad innebär det?
[/QOUTE]

Kolla i manualen under utgångstyper så skall du nog lista ut det.
Där ser du skillnad på brand / rök.
 
Ett händelseförlopp...

Jag har 2 dörrar def. som in/utpassering.

Aktiverar larmet och det tar 45s innan det blir aktivt. Under tiden går jag ut genom den ena dörren och lämnar hemmet. Kommer på efter en stund att jag glömt en sak och återvänder hemmåt. Ser då att den andra dörren står helt vidöppen (glömt att låsa och har "blåst upp").

Är det rätt uppfattat att det som hänt borde vara att dörren gått upp under de 45s och då "stoppat" aktiveringen av larmet. Om så är fallet, går det att få koll på detta genom att få information att larm inte kunde aktiveras. Det är ju trots allt rätt att inte larmet skall ljuda.
 
D
Krävs det att du har samtliga dörrar stängda när du tillkopplar?
Behövde du inte larma av när du gick in igen?
Hur vet du att dörren öppnades under utpasseringen?
Om du lämnar dörren öppen efter utpassering, väntar 45 sekunder, stänger till dörren och sedan öppnar den, startar inpassering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.