Behöver göra en vårservice på poolen och vet att jag bla behöver byta sandfilter.

Behöver hjälp med ett namn bra företag i Roslagstrakten.

Även vad ska priset bör ligga på och naturligtgvis allt annat som är värt att tänka på :)
 
för att få vettiga svar gällande priser behöver du ange lite fler detaljer om din pool...
 
Låter ju rimligt :)

Vem har vänligheten att knacka ner vilka uppgifter som behövs ?

Stort tack på förhand!!
 
Till jag har möjlighet att ta fram uppgifter ang poolen.

Någon som vet en bra poolfirma på norra Stockholm, Uppsala eller Norrtälje ?:)
 
Tex Poolstore i Täby är bra att jobba med.

Den som ska dimensionera ett sandfilter kommer vilja veta vad du har för vattenpump och mängden vatten i poolen.


Astrals Cantabric är bra filter.
Folkpool säljer ok standardprylar
Pahlens prylar är alltid ett säkert kort, men aldrig billigt.
 
Tack Mathias!

Vad kan byte av sandfilter kosta ?

Vad mer bör man göra service på ?

Vi är nya ägare av huset o det följde men en pool, så vi har inte varit med från början, så att säga...��
 
det beror ju lite på hur installationen är gjord. Är det bara slangar till filtret så går det fort. Är det en fast installation med hårda pvcrör är det lite pyssel, men fortfarande bara ett par timmar.

Det finns inte så mycket att serva i en poolanläggning. Folkpool har bra uppstartsguider su kan följa, sedan är det bara att fråga här så löser det sig. Lite bilder på anläggningen skulle underlätta förståelsen av läget hos dig.
 
Stort tack återigen :)

Bilder kommer till helgen.
 
20160417_100933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160417_100741.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160417_100753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska vi se, står Pahlen på dom flesta grejerna.
3x8 meter typ.
Vad säger ni om mina funderingar ?
 
Redigerat:
...vänta nu.

Varför behöver du byta sandfilter? Är det trasigt?

Du har en bronspump från pahlen, det är en av de bästa pumparna du kan köpa. Var rädd om den (det läcker vatten från utloppen, täta det så slipper du korrosionen).

Är filtret från pahlen byter du bara det som är trasigt, inte hela filtret.

Om inget är trasigt så byter du förstås bara sanden, men inte ens det är något man behöver göra ofta.
 
....och en sådan där dräneringsslang som är platt är inte toppenbra att använda pga den lätt veckar sig och därmed täpper för utloppet - sådant kan förstöra centralventilen om man har otur.
 
Är filtret sprucket eller läcker?
Du kan annars bara byta sand i filtret om det inte renar tillräckligt bra. Sanden klarar sig normalt minst 5 år om man backspolar tillräckligt ofta.
 
Ok jag kan ha fått felinfo av en Järniagubbe.

Vad som händer är att det har kommit ut sand i cirkulationen och iom det hamnar det på botten av poolen, inte väldigt mycket, men ändå tillräckligt för att man vill börja dammsuga poolen.

Vi säger så här, det vill jag åtgärda + en allmänservice för att se över anläggningen, som jag nämnde tidigare följde poolen med när vi tog över huset sommaren -15.

Vad behöver jag göra o vad gissar ni på för kostnad...?
 
Om det kommer ut sand i poolen så beror det oftast på att någon av dysorna i sandfiltret är sönder. Du köper sådana som reservdelar till ditt filter, lär inte kosta många hundringar.

Du får ta loss filtret (dvs, skruva loss centralventilen på filtret och ta bort den) och sedan tömma det på sand, du behöver inte flytta själva filtret från sin plats. Därefter byter du ut dysorna och fyller sedan på med ny sand. Det är en enkel operation (dock lite gnetigt att få ut all sand, har du en grovdammsugare kan den var bra till det sista).

Vad gäller övrig service så finns det inte så mycket att göra egentligen.

1. Sök efter läckage (du har ett litet ovanför vattenpumpen, det verkar sitta någon lagning där med slangklämmor som borde fixas)
2. Rensa och besiktiga alla silkorgar (en i breddavloppet, en i vattenpumpen). Köp nya om dom är trasiga.

Det tar ett par timmar för någon som är van att fixa detta. Det enda jag kan se som lite stökigt med din installation är att in och ut från sandfiltret är limmat direkt i de gängade kopplingarna. Det brukar vara smart att ha unionskopplingar där (en sådan som sitter på inloppet till vattenpumpen) så att man enkelt kan koppla i och ur rören.

Har du något som helst intresse av att göra saker själv tycker jag du ska göra ett försök. Det kan inte gå speciellt fel och du får på köpet lite bättre koll på anläggningen vilket på sikt leder till ett problemfritt poolägande.......
 
  • Gilla
Sir James
  • Laddar…
Stort tack Mathias för ett ambitiöst "inlägg"och genomtänkta åtgärder/förslag på att hantera vår pool!!!

Som du ser är Sir James ( som för övrigt är vår collie, som är på bilden) ny på byggahus, det känns väldigt kul/roligt att kunna få denna typ av hjälp på detta forum, mycket uppskattat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.