Tittade på vårat äppelträd som vi planterade tidigt höst förra året. Nu har ett rådjur eller något vart och knaprat i sig topparna på grenarna. (dumt av oss att inte sätta nät runt!!!) men, nu är det som det är.
Aldrig klippt i ett äppelträd tidigare och nu undrar jag hur jag skall hantera detta. Ska jag klippa topparna precis där odjuret har tagit en tugga?
Trädet är som sagt nytt, ca 1,4 m högt.

Tacksam för tips!

// Ruuuben
 
Ruuuben skrev:
Ska jag klippa topparna precis där odjuret har tagit en tugga?
Trädet är som sagt nytt, ca 1,4 m högt.

Tacksam för tips!

// Ruuuben
Ja, det är nog hälsosamt för trädet om du snyggar till stumparna. Kolla på någon site om beskärning hur det ska se ut med "ögon" och sådant.
 
Jag har skaffat en mossrivare:) Nästa soliga dag så ska gräsmattan få sig en omgång..
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
harry73
johel572 skrev:
Idag tog jag ner en lönn som stod lite illa till. Tyvärr var den enda chansen till skugga på framsidan men om några år är det ohanterligt stor då den står väldigt nära grannhusen. Man slipper ju iallafall kratta i höst ☺

Det var inte så stor men snart blir det jobbigt att ta ner den.

Stubben blev hög men den hade vuxit fast i staketet precis under. Det syns inte på bilden men det står ett hus ca 3m åter vänster. Lönnen lutade en del bakåt åt grannhuset så jag ville inte att den skulle bli något större.
Där slipper du mycket grannosämja i framtiden, för vem vill ha träd i tomtgräns (y)
 
I dag har vi, hör och häpna, sålt en tupp!
Det är inte ofta det sker, för oftast vill man bara ha en tupp på 10 hönor.

Det är han till vänster på bilden, som alltså har fått ett nytt hem nere på Bjäre-halvön:
P1010032 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ha det bra, Lill-Nisse, med dina nya hönor!
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vilka fina tuppar och höna! Tjusigt värre inne i hönshuset. Men varför sitter tupparna på var sin sida med en höna inklämd i mitten? Är det månne favorithönan?
 
Krilleman
KnockOnWood skrev:
I dag har vi, hör och häpna, sålt en tupp!
Det är inte ofta det sker, för oftast vill man bara ha en tupp på 10 hönor.

Det är han till vänster på bilden, som alltså har fått ett nytt hem nere på Bjäre-halvön:
Ha det bra, Lill-Nisse, med dina nya hönor!
Oj oj oj, här hemma har vi problemet tvärt om! Vi har en rysk han-stäppsköldpadda som behöver minst 3-4 honor, annars kör han slut på dom!

http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=t_horsfieldii

010-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
...
Är det månne favorithönan?
Kanske favorithörnan :)

Men allvarligt talat, så är Åsbo-hönsen väldigt ruv-villiga.
När någon höna väl bestämt sig för att ruva går det inte att hejda.
Så om man vill ha höns som sköter sig själva och värper och lägger ägg och ruvar fram och kläcker kycklingar så är det ett bra val. Heja Åsbo!!!
I alla fall om man bor i södra Sverige.
 
A
Jag var och tittade på ett hus ute på landet med stort garage, växthus och nytt hönshus, där hönsen skulle ingå om man ville. Verkligen fint och mysigt hus, men ska man våga lämna tryggheten i tätorten? :confused:

Idag har jag planterat om tomaterna som jag har sått. Jag har bara sått sorter som blir max runt halvmetern: Tiny Tim, Vilma, Losetto, Roma och Bitonto. Det är väl ca 5 av varje. Fördelen med de låga sorterna är att de är lättflyttade/lättplacerade och det är bra när man har en pytteliten radhustomt.
 
Igår installerades Automowern. När jag skulle starta den stod det klart att jag fått fel PIN-kod till den. :(
Det blir ett telefonsamtal till försäljaren på måndag morgon.
 
Meh, det är ju som att stjäla lördagsgodiset från barnen! Hoppas du får rätt kod fort!
 
mexitegel skrev:
Meh, det är ju som att stjäla lördagsgodiset från barnen! Hoppas du får rätt kod fort!
Visst är det. Jag som hade tänkt sitta med ett glas vin och se den klippa gräset igår kväll. Nu blev det vin ändå, så ingen större skada skedd. Men lite irriterande är det. Vet dock inte riktigt hur de skall lösa problemet. Kan serviceverkstäder nollställa dem totalt?
 
Leker för fullt med en jordhög på 10m2, dessa förbann.... odlingsområden, det hade inte varit lika jäkligt om det inte regnat, men då hade jag hittat på något annat att gnälla över!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Allinug skrev:
Jag var och tittade på ett hus ute på landet med stort garage, växthus och nytt hönshus, där hönsen skulle ingå om man ville. Verkligen fint och mysigt hus, men ska man våga lämna tryggheten i tätorten? :confused:
Absolut! Jag firar 10 år som fd Sthlmare i år. Mitt bästa val jag gjort i livet.
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Idag har vi börjat plocka bort en gethage och börjat röja kring dammen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.