Att ha s.k friskluftsintag till en öppen spis har mer en symbolisk verkan då en öppen spis på 60 x 60 cm eldstadsöppning som inte ryker in, slukar 500 kbm luft/tim då en 5 m rökkanal blivit varm. Värmemässigt, om man inte tar den sista brasans glöd och slänger ut den samt stänger spjället, en katastrof vilket det vanliga värmesystemet får kompensera, men om livskvaliten kräver ett sådant slöseri så år det ett annat konto än jag är van vid.
 
Hemmakatten
Kan inte förstå att uppvärmningskostnaden ska vara så helig i nybyggda snålenergihus. Andra köper kök eller bilar för +300.000 eller ägnar sig åt fallskärmshoppning, jagar eller köper konst. Jag har valt en öppen spis. :)
 
Korvgubbe
Hemmakatten skrev:
Kan inte förstå att uppvärmningskostnaden ska vara så helig i nybyggda snålenergihus. Andra köper kök eller bilar för +300.000 eller ägnar sig åt fallskärmshoppning, jagar eller köper konst. Jag har valt en öppen spis. :)
Det är bara säljarsnack från insatsfolket. Själv är jag glad att jag har öppen spis i stugan som kyler ned huset till obehagliga +25 under de kalla vintermånaderna när det är -15 ute. Tänk om man inte hade haft den, då hade det blivit en bastu inne, och ju kallare ute, desto varmare inne utan uppvärmning! :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.