Jag behöver ta upp ett hål i en gips+OSB vägg för att ändra eldragningen. Jag skulle vilja ha tips om bästa sättet att ta upp ett 40x40 cm hål i gipsskivan, utan att misshandla underliggande OSB alltför mycket?
 
Mattkniv och skära genom gipsen.
AV01001.jpg
 
thomas33 skrev:
Mattkniv och skära genom gipsen.
Orkar man skära hela vägen genom gipsskivan?
 
-RB- skrev:
Multiverktyg!

[länk]
Jo, multiverktyg med en billig rund klinga låter som en bra idé.
 
ZipLock skrev:
Orkar man skära hela vägen genom gipsskivan?
Rör det sig bara om ett hål och du inte vill köpa något annat så går det. Rätskiva/linjal på väggen och löst tryck första gångerna, sen får du öka trycket för att ta dig igenom. Brukar gå bra och lämna en bra finish. Men ska du igenom OSB:n också så får du byta taktik.

Mindre handarbete är ett multiverktyg, de flesta blad brukar äta sig igenom gips och osb utan några problem.
 
devizion skrev:
Rör det sig bara om ett hål och du inte vill köpa något annat så går det.
Nu förstår jag ingenting ;) I den här delen av forumet letar vi konstant efter anledningar till att köpa nya maskiner och nu har ju ZipLock ett gyllene tillfälle att motivera inköp av ett Multiverktyg :)
 
  • Gilla
FredrikB och 1 till
  • Laddar…
-RB- skrev:
Nu förstår jag ingenting ;) I den här delen av forumet letar vi konstant efter anledningar till att köpa nya maskiner och nu har ju ZipLock ett gyllene tillfälle att motivera inköp av ett Multiverktyg :)
:)

Multimaskin har jag (naturligtvis), men nu får jag köpa ett nytt billigt blad som jag offrar på gipsskivan.
 
-RB- skrev:
Nu förstår jag ingenting ;) I den här delen av forumet letar vi konstant efter anledningar till att köpa nya maskiner och nu har ju ZipLock ett gyllene tillfälle att motivera inköp av ett Multiverktyg :)
Just för dessa tillfällen finns det en del udda verktyg som gör jobbet galant. :) Denna skär igenom gips och plywood så OSB bör även det fungera bra. Kan återkomma med recension om en vecka eller så när min anländer, gillar att man kan ställa djupet så att man inte sabbar något bakom.

Troligtvis en helt onödig maskin, men läcker!

http://www.dewalt.com/tools/20v-max-specialty-cordless-saws-dcs551b.aspx

ladda ned.jpg
 
Redigerat:
Johan_86 skrev:
Just för dessa tillfällen finns det en del udda verktyg som gör jobbet galant. :) Denna skär igenom gips och plywood så OSB bör även det fungera bra. Kan återkomma med recension om en vecka eller så när min anländer, gillar att man kan ställa djupet så att man inte sabbar något bakom.

Troligtvis en helt onödig maskin, men läcker!

[länk]

[bild]
Hm. En sån har jag inte...
 
Hög tid att införskaffa då mao... ☺vet ej hur mycket användning man har för den på sikt, jag behöver den för att komma åt och laga ett avbrutet / avhoppat vp rör utan att riva väggen.
 
:)
Men tanke på att jag har ett multiverktyg känns behovet av en sådan som marginellt ändå. Skippar nog just den maskinen.
 
Jag skulle använt cirkelsågen, och ställt den på 13 mm. Enda nackdelen är att man endera får skära lite med kniv i hörnen, alternativt såga lite för långt i varje hörn.
 
Cirkelsåg och gips, kan bara sluta på ett sätt, storstädning.

Kviv måste vara enklast, skär ytterkonturen rakt och fint genom papperet. Skär sedan innanför och lite snett mot det yttre snittet, växla mellan yttre raka snittet och det inre så till slut kommer man åt det inre papperslagret.

Protte
 
  • Gilla
RSAndersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.