Monterat trådstegar och demonterat höjet på Rittal-skåpet inför morgondagens fiberinkoppling. Nu jäklar är det nära :D :D
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Knackat ner några kakelplattor och skurit ur lite matta. Provbitarna skall testas för asbest så får vi se om jag måste anlita en firma eller inte :) Tur det är lite kakel i badrummet.

Har även haft besök av en firma som ska sätta in bergvärme istället för den nuvarande oljebrännaren.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Knackat ner några kakelplattor och skurit ur lite matta. Provbitarna skall testas för asbest så får vi se om jag måste anlita en firma eller inte :) Tur det är lite kakel i badrummet.

Har även haft besök av en firma som ska sätta in bergvärme istället för den nuvarande oljebrännaren.
Har du köpt hus nu?
När kommer projekttråden? :)
 
Nu är de här och driftsätter fibern! Detta är riktigt roligt. :D :D

Skit ner dig jultomten, du är på andra plats nu! :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Nu är de här och installerar fibern! Detta är riktigt roligt. :D :D

Skit ner dig jultomten, du är på andra plats nu! :D
Fick du se när de blåste fibern? Det är rätt tufft. Gjorde det för första gången på jobbet för några veckor sedan :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo, det är fräckt :) Har sett det tidigare när jag jobbade med planering av stadsnät, men som skrivbordsapa tröttnar man nog inte riktigt. Styrd borrning är dock snäppet fräckare att bevittna :).

Och jäklar i min lilla låda vad smidigt det gick att få internetaccess sen när fibern var driftsatt! Kopplade i datorn i telialådan och surfade till bredbandswebben där man väljer leverantör, klickar i Banhof 100/100 och anger personuppgifter och 3 minuter senare så är det igång. Helt otroligt snyggt :D

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Goelette och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Denna fiberhets med regeringens mål att 90% ska vara fiberanslutna 2020 är ju bra roligt.

Hur tänkte dom då när pengarna man kan ansöka hos länsstyrelsen om för bidrag till utbyggnaden av fibernätet redan är slut och det ligger dubbelt så många ansökningar på det. (åtminstone hos mig)

Skulle Sverige vara ett framgångsland i fiberutbyggnaden skulle regeringen gått in och satt en summa för alla hushåll oavsett var man bor. Det är den summan det kommer att kosta inget mer.

Jag själv har inget större behov av fiber, jag betalar räkningar och kollar på någon gång ibland på Youtube. Men finner debatten väldigt spännande!

Vissa kommuner går in och fixar så alla invånare får möjlighet att ansluta till en någelunda vettig kostnad. Medans andra kommuner struntar i det och lägger allt på slutkunden. Jag själv har fått ett erbjudande att ansluta mig för det "förmånliga" priset 33,000:- exkl rot.

Visst kan jag tänka mig att ansluta min fastighet till fibernätet, men inte för 33,000:-

Dom som skulle utföra denna tjänsten vill då att alla som fått erbjudandet ska betala för utbyggnaden medans dom äger hela nätet. Jag som kund ska alltså betala för att inte äga något. Spännande tanke! Men det måste ju vara en guldgruva för det företaget, fibernätet blir betalt av "kunderna" alltså ingen direkt kostnad för dom. Sen tar dom ut en avgift av leverantörerna av tjänsterna man kan ansluta sig till i det öppna nätet.

Som att sitta på någon paradisö och dricka paraplydrinkar och endast kontraktera en underleverantör som sköter ev service på nätet.

Årets företagare!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad skiljer en fiberanslutning i det hänseendent mot tex. el, eller VA menar du?. Eller för den delen en koppartrådsanslutning. Principen är densamma. Du betalar för anslutningen.

Här kommer vi få betala knappt 200 tkr för en tvingande anslutning till det kommunala VA-nätet, av det äger jag inget (mer än informellt via mitt medborgarskap - men det har ju inget praktiskt värde).

För mig är tillgången till snabbt och stabilt bredband nästan lika viktigt som el och vatten. Vi betalade 19.900 för vår anslutning och jag hade beställt utan att blinka även om priset varit det dubbla. Kommunen har inte lagt ett finger emellan i detta så det är enbart marknadskrafterna som styr.

Men jag håller helt med dig om att de avsatta pengarna för fiberutbyggnaden är på tok för liten! Att staten skulle gå in och bestämma vad en anslutningskostnad skulle kosta tycker jag dock rimmar illa och hade nog snarare komplicerat saker och ting.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
maah skrev:
Har du köpt hus nu?
När kommer projekttråden? :)
Jamenvisst (y)
Det får kanske bli en snart :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
S
Fortsatt med målning i garaget, inte bara vitt, lite bosch blå också........
 
Drevade en del fönster innan spöregnet började och jag fick sätta upp tak över hela byggställningen!
Kanske är överkurs, men brukar man sätta vindskydd för att täcka drevningen eller kör man bara foder över det?
 
Jag har bara kört foder över drevningen :)
 
Då har det äntligen kommit upp en vägg i verkstaden så att snickeri delen blir lite mer avskärmad. Nu kanske man snart kan få lite bättre ordning! 👍
20160415_185441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Goelette och 4 till
  • Laddar…
Hämtade mina nya dörrar idag. 7 stycken specialtillverkade dörrar, bland annat:

- 2 dörrar med extra förstärkning för att kunna montera dolda gångjärn
- skjutdörr med enbart ett "hål" för kopp
- dubbla låskistor på toalettdörren
- frästa spår som inte är standard

Skönt med en bror som tillverkar dörrar ;)
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Hämtade mina nya dörrar idag. 7 stycken specialtillverkade dörrar, bland annat:

- 2 dörrar med extra förstärkning för att kunna montera dolda gångjärn
- skjutdörr med enbart ett "hål" för kopp
- dubbla låskistor på toalettdörren
- frästa spår som inte är standard

Skönt med en bror som tillverkar dörrar ;)
Pics or ir did'n't happen


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.