Jo det är skönt att få det rätt och veta att trådarna är hela och hur/vart det är kopplat :)
 
Dags för en liten uppdatering! Toaletten i källaren såg ju inte alltför fräsch ut och själva toaletten var helt kass och oanvändbar. Tänkte att jag kör lite snabbrenovering även här. Inte så mycket bilder under renoveringens gång faktiskt...

Före:
4a12k27reuv4jtpf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite tvättning, målning och kakling. Kaklet på väggen lämnade vi kvar. Så fult var det inte och det fick duga för källartoan.
DSC_0489.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toalett, skåp, spegel
DSC_0519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här blev det ju inte riktigt bra egentligen... Var lite snål när de hade utförsäljning och typ 50% rea eller vad det var och köpte blandare + handfat och komod. Tänkte inte riktigt i all hast på affären, hade ju mätt handfatet och ville ha ett som inte byggde lika mycket ut och det var ju ett smalare/grundare handfat. Däremot så var det ju inget underskåp tidigare och trots att det är lite smalare så blir det trångt att sitta på toaletten. Man får sitta lite på snedden, men det funkar det också... Får se om jag orkar byta ut den någon gång :p Tänk efter en extra gång innan ni köper sista exemplaret på någon rea...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Det var ett tag sedan sista uppdateringen nu... Har varit ute och rest en del så det har inte blivit av. Jag ska försöka få till en längre uppdatering sedan, men jag kan inte låta bli att ge en liten smygtitt på vad som planeras för tillfället. Inget bestämt ännu men lite sugen är man allt...

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jo, jag har varit skitdålig på att uppdatera... Ska försöka bättra mig :) Håller på lite i hallen nu och vill göra något åt innerdörrarna. Hittade att man bara kunde byta dörrbladet på dörrar med gammal standard, men alla som erbjuder detta skriver att det är omöjligt på dörrar med överfalsad kant. Varför är det så? Vilka problem uppstår? Jag ser potentiella problem med att dörren kommer att sticka ut lite utanför den gamla karmen vilken kan se konstigt ut, samt eventuellt att låskolven sitter lite annorlunda i djupled vilket skulle innebära att hålet i karmen inte riktigt stämmer.

Är det något annat jag missar?
 
Ok, dags för en uppdatering då :) Jag gav ju en liten teaser i början av sommaren och det är väl inte så mycket att fundera på tyckte jag... Det blev ett takbyte nu till sommaren (tog ju betydligt mycket mer tid än jag räknat med, som allt annat...). Som vanligt blev det till att göra det själv med mycket bra assistans av min käre far (eller så var jag assistenten kanske :p).

Hur taket såg ut innan finns väl i början av tråden, men kastar upp en bild här. Original sedan 1960, pannorna ser ju rätt bra ut överlag men det under var det hög tid att byta ut.
Ett enplanshus med nytt rött tvåkupigt tegeltak, omgivet av trädgård och en grön granträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda enkupiga takpannor i närbild på ett tak som skall bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bestämde mig för att sätta på en solcellsanläggning, det hör lite till att bidra med lite energiproduktion om man har möjligheten tycket jag :). Det enkupiga teglet som låg tyckte jag inte var så väldigt stabilt att gå på vilket var lite extra viktigt om man dessutom ska lägga på solpaneler så det blev ett byte till nytt tvåkupigt. Eftersom de gamla pannorna såg fina ut så tog vi ner dessa med en ränna och sålde iväg.
Staplar med gamla tegelpannor på pallar och en stege vid husvägg med rhododendronbuskar i blom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedmonterade tegelpannor staplade på pallar med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fågellisten fyller någon slags funktion i alla fall...
Ett avtäckt hustak med synliga träläkter och ett fågelbo bland byggavfallet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att riva av teglet på ena sidan, förberedde lite presenningar för eventuella regn.
Renovering av tak med naken läkt och presenning, förberedelse för ny takbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där åker läkten av... Rätt rejäl pallning under läkten på sina håll - det är ju aldrig något som bådar gott...
Tak under renovering med borttagna takpannor och synlig läktkonstruktion samt spillbitar på underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar nästan se lite städat ut!
Halvrenoverat hustak med avlägsnade takpannor på ena sidan, exponerad undertak och byggnadsställning på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maer031 och 5 till
  • Laddar…
En undrar ju hur det gick sen... :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Haha, ja det kan man ju undra! En mycket bra fråga :) Jag har bevisligen hamnat rejält på latsidan med uppdateringarna här, men jag får väl ta mig i kragen och göra en nu när efterfrågan finns!

Vi gjorde i alla fall bedömningen att råsponten var i bra skick (fanns inga problem alls egentligen) så vi lade den nya pappen ovanpå den gamla (det blev lite sökande efter spik som stack upp men annars var det lugnt)
Takrenovering med ny papp över råspont, hälften av taket färdigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom vi höll på själva och det tar tid så tog vi halva taket i taget...
Tak under renovering halvvägs täckt med ny taktäckningspapp och läkt, med gammalt tegel på den andra halvan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra halvan...
Nytt takpapp ligger på halva taket vid en skorsten, resten under presenning, uppdatering av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var en ganska varm sommar så det blev många svettiga timmar att spika läkt (investeringen i en spikpistol kändes rätt bra!)
Tak under reparation med ny lagd papp och pågående montering av träläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att skjutsa ner tegel är en sak, men att lyfta upp nytt fick proffsen ta hand om :)
Lastbil från Bygma med byggmaterial parkerad vid ett hus för renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket pill med allt runtikring!
Ett hus med tegelfasad där halva taket har ny papp, läkt och avlägsnat tegel, stege vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus med nytt tak i arbete, halvfärdigt med synlig råspont och takläkt, tegelstenar och stege nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat tak halvvägs med nya läkter och underlagspapp vid tegelvägg och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Några spotlights i takfoten stod på önskelistan...
Takfot med installerade spotlights och synlig träkonstruktion under takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av PVC-rör och kablar under takfot, ej synliga spotlights, området ser oavslutat ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut att funka!
Spotlight installerad i takfot ovanför tegelvägg, lyser svagt under dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ut att lysa mer på bilden än vad det gör i verkligheten...
Ett hus med spotlights i takfoten som lyser upp fasaden på kvällen, med en bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite fler detaljer som piffades upp:
Slitet vitmålat trästaket med dekorativa utsågningar framför en tegelvägg och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat vitt träspaljé mot tegelvägg med skyddspapp på marken under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverade takfotsbrädor på gräsmatta med vitmålade ytor och synliga trädelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfot med nyinstallerade spotlights, arbetsmaterial och ställning vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade spotlights i takfot belyser väggens vita, lodräta paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snyggelina
  • Laddar…
Bra tråd! Kommer följa (y)
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Som jag hintade om tidigare så blev det inköp av solceller. Här har vi precis varit och hämtat dem!

Inköpta monokristallina solcellspaneler på släpvagn, förberedda för installation på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monokristallina celler (det var enda kravet från min bättre hälft :))
Monokristallina solcellspaneler som hålls av en person, intill kartongförpackning och blå säck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket börjar läggas...
Tak i fas av konstruktion, med skenor och monterade takpannor redo för solcellsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite special på sina håll, men jag tror det blev bra! Wakaflex var en riktigt trevlig produkt :)
Takgenomföring under installation med Wakaflex tätning på tegeltak, vattentätt arbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus med tegeltak under renovering, förberett för installation av solceller, stegar mot fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar montera ankare för solcellerna.
Tak under konstruktion med röda tegelpannor, skenor och verktyg i förberedelse för solcellsmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och skenor...
Installation av solceller på ett rött tegeltak med skenor och monteringsankare i förberedelsefas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak under renovering med monterade skenor för solceller och oulagda takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hus med ett tak delvis täckt av monokristallina solcellspaneler och stegar för installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egenhändig konstruktion plus ett par stegar för att dra upp solcellerna på taket:
Två stegar lutade mot en tegelvägg, nedmonterade solcellsskenor på marken, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första på plats!
Monokristallin solcellspanel monterad på rött tegeltak med skenor och stegar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monokristallina solcellspaneler monterade på ett oranget tegeltak med skenor och ankare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monokristallina solcellspaneler monterade på tak, med synliga skenor och ankare för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takgenomföring - borde hålla tätt!

Installation av solceller på tak med användning av borr och monteringsskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takgenomföring med asfaltsklister runt en plastkåpa på ett nytt tak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takgenomföring för solcellsinstallation, monterad mellan träreglar på svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Det blev även en massa klet med asfaltsklister runt gummigenomföringen sedan)
 
Färdigmonterat på tak!
Solpaneler monterade på ett rött hustak en solig dag, klart för elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för lite elarbeten... Kablaget ska ner från taket också
Solcellskablage som löper ner från tak och är fäst längs en husvägg, redo för installation av elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kablage för solpaneler dragna genom takstol klar för elarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentral med säkringar och kabelanslutningar, installerat för solenergianläggning på 6,2 kWp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentral med öppet kapsling och framstickande kablar redo för anslutning, relaterat till solpanelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elskåp och säkringar på en vägg med lösa kablar, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentral med etiketterade kablar och säkerhetsbrytare monterade på en svart skena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solpaneler på tak med kabeldragning och anslutningsdosor redo för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar ju fungera :) Totalt 6,2 kWp (drygt 40 kvm)
Display på en inverter som visar aktuell produktion på 4577 W från solpanelssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild tagen precis nu, ganska bra utdelning senaste dagarna nu i april :)
Energimonitor visar 367W produktion och totalt 33,7kWh från solpaneler med daglig data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maer031 och 3 till
  • Laddar…
Sista grejerna på taket - nockteglet.
Installation av nocktegel på tak med syrafasta skruvar och packningar, vikta wakaflex vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället för att köpa skitdyra specialskruvar för nocktegel så blev det vanliga syrafasta skruvar kombinerade med packningar från farmarskruvar :)
En uppsättning syrafasta skruvar med röda packningar, tillsammans med ett bitshuvud, i en plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nocktegel på tak fastsatt med syrafasta skruvar och packningar, bredvid solpanel och takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mer wakaflex...
Installation av nocktegel på tak med syrafasta skruvar och packningar, närbild på arbetsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutliga resultatet från andra sidan. Som ni kanske ser valde vi att ha kvar de gamla huvarna på taket. De har ju inte perfekt passform för det nya teglet men det tycker jag inte man tänker på alls så det fick duga. Jag fick inte tillåtelse att använda de gamla kopparrännorna utan det skulle vara vita rännor.
Hus med nytt rött tegeltak och gamla takhuvar synliga; växtlighet täcker husgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta för denna gången... Vi har faktiskt legat lite halv på latsidan sedan taket blev klart men har kommit igång lite nu igen. Det blev lite mycket över förra sommaren :)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Grymt projekt (y) ska följas, mycket bra jobbat än så länge. Taket blev riktigt bra
 
Råkade snubbla över denna tråden igen, hur går det @Hajjen?

Bra nyfniken ;)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
jockeping jockeping skrev:
Råkade snubbla över denna tråden igen, hur går det @Hajjen?

Bra nyfniken ;)
Ja, det är väl alltid så där med prioriteringar :). Har tyvärr prioriterat bort tråden här men när det efterfrågas så får man väl göra en insats! Ska försöka göra en uppdatering snart! Vi har fixat hall och lite sådant, dragit en del el och håller på med ett sovrum nu.
 
  • Gilla
henche och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.