Har dragit igång min första stora badrumsrenovering, snickrar själv medan jag har hjälp av rörmokare, elektriker och mattläggare.

Man stöter ändå på en del huvudbry och funderingar ibland så är hemskt tacksam för lite support och tips av folk som har gjort liknande renoveringar själv☺

Kommer lägga upp bilder allt erfersom så kom gärna med tips och idéer så ska jag hålla tråden öppen tills allt är klart👍
 
Det som ska göras är att lägga ny våtrumstapet och våtrumsgolv, dra om avloppen, riva upp golv och byta trossbotten som är rutten. Sänka golvet pga att det ska dit både golvvärme och flytspackel för vill inte kliva in i badrummet. Väggarna ska bli säker våtrumsvägg
 
20160411_095912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att riva alla väggar, riktigt drygt speciellt när spånskivorna var limmade på reglarna, blev bara småbitar av allt så det blev väldigt tidskrävande

20160411_100930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rått-jävla-satan!
Upptäckte massa skit och ett råttbo längst upp i väggisoleringen
 
ser mer ut som musskit än råttskit....
 
20160411_100006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20160411_201543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev till att riva bort all isolering för att se hur illa det var, rev även bort innertaket som jag egentligen hade tänkt låta vara kvar och regla ner på.
Tur var väl det för det var lika mycket råttskit ovanpå det 😕
Men som tur var så var det bara längs ena långsidan på innertaket och mellan första väggreglarna som råttorna hade varit. Resten av isoleringen fanns inget i.

Men måste ändå ta hem anticimex sen för att få bort dem
 
Efter en massa googlande så råder det väldigt delade meningar om hur man kan få stopp på mössen/råttorna.
Innan jag isolerar nytt så måste jag få tätt uppe i taket mot vinden. Så att inte de jävlarna kommer in i ny isoleringen igen.
Är lite inne på att köpa stålull på remsa, trycka i alla sprickor och håligheter där uppe samt runt ventilationsröret, och sen dra i fogskum eller något fogskum med glasfiber i om det finns. Vad tror ni om det?
Det borde stoppa dem från att söka sig tillbaka.
Givetvis så ska jag fixa fällor eller nåt på vinden med senare
 
Krilleman
Råttor/möss kan du inte bli av med. Dom hittar in i värmen på hösten oavsett hur väl du tätar alla hål/springor du hittar.
 
Kör du på fogskum, men ta hellre hoprullade galvade hönsnät el putsnät i de större hålrummen så rostar det inte. Med gamla hus brukar det vara svårt att göra det bättre. Jag har själv använt fogskum för att täta en del gamla gnagarhål. Det verkar ha fungerat än så länge, men vill de igenom så tar de sig igenom.

Jag har samma problem som du iom en gammal kåk. Vill man säkra huset från möss & råttor så är det bara att riva hela klabbet och börja om från början tyvärr. Om jag någon gång bygger ett nytt eget hus så skulle det bestå av massiva material, såsom sten, tegel, betong & massivt virke/timmer, samt minutiöst stenhårt drevat i varenda springa.
 
Oldboy skrev:
Kör du på fogskum, men ta hellre hoprullade galvade hönsnät el putsnät i de större hålrummen så rostar det inte. Med gamla hus brukar det vara svårt att göra det bättre. Jag har själv använt fogskum för att täta en del gamla gnagarhål. Det verkar ha fungerat än så länge, men vill de igenom så tar de sig igenom.

Jag har samma problem som du iom en gammal kåk. Vill man säkra huset från möss & råttor så är det bara att riva hela klabbet och börja om från början tyvärr. Om jag någon gång bygger ett nytt eget hus så skulle det bestå av massiva material, såsom sten, tegel, betong & massivt virke/timmer, samt minutiöst stenhårt drevat i varenda springa.
Smart där👍, ja tids nog så kommer dom nog igenom ändå. Men jag tänker att dom ska inte få det så lätt iallafall och problemet minskar ju åtminstone. Då får man dessutom mer tid på sig att hinna gillra upp många fällor där det behövs och se över kåken utvändigt vilka ställen de kan komma in på..och täta allteftersom innan hösten

helt utan blir man nog aldrig men jag kommer definitivt minska deras chanser att komma hit
 
20160412_100202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att det gamla spångolvet försvann så blev jag ganska lättad över att jag inte hittade nån dynga där också.



20160412_154537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och golvbjälkarna såg fräsch ut också förutom en av dem som var lite rutten längst ner
 
20160412_155620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20160412_162948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trossbotten var totalt upprutten så det blev i princip bara smulor av allt. Men det visste jag redan att den var dålig.. det var bl a därför jag bestämde mig för att göra jobbet så grundligt.
Det har varit och är problem med markfukten under huset😯 jag har en luftavfuktare som står där för att hålla Rf inom gränsvärdet..nästa projekt är nämligen att det ska dräneras runt huset.

Kommer INTE att sätta dit nytt spontat virke sen utan jag tänkte köpa trossbottenskivorna som byggmax har...oorganiska fibercement skivor som är tålig mot både fukt och mögel
 
  • 20160412_155644.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar man inte använda kalk i isoleringen för att göra den obeboelig för möss?
 
Hade jag faktiskt inte en aning om men det var ett bra tips! Tjära också tydligen så man kanske kan lägga en sån sträng intill grundmuren runt hela huset på höstkanten
 
20160413_091243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligen har det varit en läcka tidigare vid syfonen, 2 cm av ena golvåsen var lite murken..så den ska jag förstärka med en likvärdig ås som jag limskruvar fast
20160413_091234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20160414_131827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag ska dit med golvvärme och flytspackel och det bygger upp då mycket..så fick jag ta ur åsarna en 30 mm ungefär och förstärka upp alla med en ny vid sidan om, som jag även justerade och skruvlimmade ihop så att hela golvet blev i våg

Så nu återstår kortlingarna som jag inte riktigt vet hur många som behövs..

hur skulle ni förstärka upp bjälklaget med kortlingar? Hur tätt ska man ha dem tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.