Hej Igen!

Nu verkar det ok, får inga felmeddelanden eller så. Har ställt in Zoner etc, däremot är jag lite fundersam över Firmware.

Min GSM modul har firmware 3.1 medan CA har 3.6.6

Vart hittar man firmware uppdateringar? Verkar inte hitta dem, mer gamla trådar med dropbox länkar endast.

Hur ser jag vilken FW jag har på MAP? Har två stycken, en av nyare variant, K521 tror jag den heter samt en äldre som är K420.

Skall testa imorgon så allt larmar som det skall med :D

Tack på förhand
 
Finns det några (gratis) applikationer som pratar Siemens/Vanderbilt EDP protokoll?
 
Rena skrev:
[länk]
Funkar klockrent! Använder den för att få push-notiser och håller precis på att lägga till så att min HC2 får info från larmet!
 
Varningar och information
SPC Connect Offline


Står i display o när man loggar in på larmet via ipadressen , nån som har nån ide om hur man får bort detta ?
Den ligger med i nätverket o internet funkar , går ej att komma åt det ifrån appen heller , då står det online status fail ?
 
Jag är mest intresserad av hur EDP-protokollet fungerar och skulle vilja kunna titta på de första meddelandena som skickas mellan SPC och mottagaren. Tex om man ställer in EDP att vara okrypterat och snappar upp de första meddelandena med "sudo tcpdump port 16000 -X", förutsatt att EDP använder port 16000.
 
KristoferL skrev:
Funkar klockrent! Använder den för att få push-notiser och håller precis på att lägga till så att min HC2 får info från larmet!
Använder också det, kräver ju lite pill, men rullar på stabilt sedan. Kör mitt mot Domoticz :)
 
larsw1 skrev:
Varningar och information
SPC Connect Offline


Står i display o när man loggar in på larmet via ipadressen , nån som har nån ide om hur man får bort detta ?
Den ligger med i nätverket o internet funkar , går ej att komma åt det ifrån appen heller , då står det online status fail ?
Hej!

Det står samma sak hos mig här, jag har även testat att startat om centralen men ger likadant igen ?

Någon annan som samma strul ?
 
RilleRock
larsw1 skrev:
Varningar och information
SPC Connect Offline


Står i display o när man loggar in på larmet via ipadressen , nån som har nån ide om hur man får bort detta ?
Den ligger med i nätverket o internet funkar , går ej att komma åt det ifrån appen heller , då står det online status fail ?
Är centralen DHCP?
 
RilleRock skrev:
Är centralen DHCP?
Lånar tråden, nej den har fått ip hårdsatt i den, kan iofs testa att den får via dhcp, men provade att byta ip i den men får samma error att den år offline


Märkte nu precis när jag testade appen

Funkar att logga in via appen samt via spcconnect sidan

Hittade

2016-04-09 09:46:52 0 6003 ATP Up ATP 1: Primary ATP 1
ATS 3507: SPC Connect
2016-04-09 09:46:52 0 6005 ATS Up ATS 3507: SPC Connect


Då gick den online , verkar ju vara något utanför nätverket isf ?

06/04/2016 18:26:18 FlexC ATS händelsetimeout [ATS=1, Händelse ID=7000 (SYSTEMSTART)]
06/04/2016 18:26:18 FlexC ATS Status Ned [ATS=1]
Har stått sedan ett par dagar tillbaka i loggen

Men ser när jag loggar in remote på larmet att det fortfarande står

Varningar och information
SPC Connect Offline


Men det funkar att logga in via appen nu iaf , samt via spcconnect

?

FlexC ATS: SPC Connect

ATS Registrerings Ixxxxxxxx Det unika registreringsID för den ATS gör att panelen ska identifieras på RCT
ATS Status Fel Status på ATS
Tid sedan sista poll 57s Tid sedan senast poll på någon ATP inom ATS
Händelseköräknare 0 Antal händelser i händelsekön väntar på att sändas
Händelsekö Lista över händelserna närvarande i händelsekö
Händelselogg Händelselogghistorik för alla händelser som inträffat på ATS
Nätverkslogg Nätverkslogg för ATS
Status på ATPs inom ATS


Sekvensnr

ATP namn

Kommunikationsinterface

ATP Status

Senaste lyckade överföring

Nätverkslogg

ATP logg

Testsignal

1 Primary ATP 1 Ethernet OK 09/04/16 18:05:00 [Poll]
 
Redigerat:
Hej

Har precis införskaffat en ny manöverpanel till mitt spc 4300 system, då jag tyckte den lilla k420 var lite tråkig så böt jag till en ny och fin k623. Då till frågan hur får jag igång "talfunktionen" i panelen ? Tror jag har löst allt på cd skivan som följde med spc paketet men hittar ingenting hur jag får manöverpanelen att "prata"
Nån som har nått tipps?
 
Är det problem med SPC Connect just nu?
Jag får samma problem som "dunken" ovan "16/04/16 14:03:49: FlexC ATP Status: NERE"
Allt fungerade imorse, sedan skulle jag bara ändra PanelAnvändare och efter det har jag inget möjlighet att koppla upp mig längre.

Jag har inga problem att nå min egna central internt på nätet + att jag har startar om den ett antal gånger samt router.
Nästa steg för mig är nog att rulla tillbaka en backup, men slipper gärna ta den risken.

EDIT
Löste sig med en "Reset the Encryption Key of a Panel without Users"
På SPC Connect
 
Redigerat:
Jag tänkte skruva in en till IP-kamera i min SPC-setup. Har en Siemens CCIC1410 sedan tidigare, men då den har gått ur sortimentet blev det en CCMS2010-IRW.
Tyvärr är dokumentationen på den nya kameran knapphändig (i alla fall vad jag har hittat) och jag kan inte lista ut hur jag kopplar upp den på SPC-enheten. Med den gamla kameran var det en kakbit, men inte nu inte... Kan inte ens hitta dokumentation över "kommandosträng" :(
Nån som har fått CCMS2010-IRW att lira med SPC-centralen?
Tips mottages med glädje...
 
Enda lösning jag fick det var att ställa centralen i dhcp läge , sedan så funkade det igen

Dunno why ..... skumt fel iaf

Fast nu står det i manöverpanelen System Omstart , vet dock inte hur man får bort detta :)
 
Hej, jag vill passa på att tacka alla som bidrar med både frågor och svar. En riktig informationsgruva.

Nu till mitt problem eftersom jag är en NOOB :) :

Jag kommer inte ur Installatörsläget via manöverpanelen eller SPC Pro (v3.6.6).
SPC Pro gnäller om att fel och sabotage måste åtgärdas först. Det står även [Code 2081].
Jag hittar inget "rött" någonstans och tror inte det beror på sabotage, däremot kan ju någon konfigurering vara fel.
Firmware är uppgraderad (3.6) för central, manöverpanel och expansionsenhet.
Jag har gjort en fabriksåterställning och laddat centralen via SPC Pro, så skräpet ligger väl i det jag har knappat in så här långt. Jag kanske ska börja om från början om inte någon har en bra idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.