Gallahad skrev:
Hur kan du tolka det så? Är du inte riktigt frisk?
Jodå, jag är väldigt frisk. Bortsett från lite pollenallergi.

Men du ville ju avskaffa staten...
 
Gallahad skrev:
Och hur stor del av gruppen journalister jobbar med politik och ekonomi?
Vem avgör att dom är tongivande?
Skulle tro att 95% jobbar med saker som berör brott och samhälle där det finns stora möjligheter att ge en vinklad bild beroende på politiskåsikt.

Det var förövrigt Kent Asp som redovisade att 40% av journalisterna i stort var miljöpartister.

Men snyggt försök att dra en rövare..
Skulle tro ??? Är det inte bättre att veta??
Miljöpartister har väl oftast stått mellan vänster och höger - åtminstone då undersökningen gjordes.
 
mnils skrev:
Tablå TV är så 1987

Som libertarian så är jag emot det mesta staten sysslar med inklusive olika typer av folkförvillning som SvT.
Har du något exempel på länder som har en sån stat som du som libertarian vill ha?
 
Ett Sverige 2.0 vore intressant, uppdatera oss lite och begrav gamla gråsossar och ruttna ideér, tänk nytt och fräscht! Det är inte straffbart att tänka själv och det har de unga generationerna börjat anamma!
 
Annars kan man väl uppge namnet på någon som redan betalar licens. TVn kan ju vara en present.

Humor vore ju att ge bort en TV (där säljaren anmäler innehavet) till en licensskolkare...
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
M
Pin skrev:
Annars kan man väl uppge namnet på någon som redan betalar licens. TVn kan ju vara en present.

Humor vore ju att ge bort en TV (där säljaren anmäler innehavet) till en licensskolkare...
Jag har en kompis som tagit med sig sin far vid iaf. 3 tillfällen och handlat tv där pappan uppgett sina uppgifter och sonen betalat med sitt kort. Den licensbetalande fadern och sonen har hittills varit nöjda och inte hört något från Kirunaföretaget:D
 
elpaco skrev:
Om andra personers åsikter är ointressanta så förstår jag inte vad du gör i en diskussionstråd. Skriv ett debattinlägg istället.

Det här bottnar ju i politiska synsätt - vill du ha ett samhälle där allt är privat finansierat och allmännyttan inte existerar? Inte jag. Argumentet "bara jag slipper betala" kan dras hur långt som helst. Jag har inte blivit utsatt för brott, varför skall jag vara med och finansiera domstolsväsende? Varför skall jag finansiera vägar, jag har ingen bil?! Sjukvård. Skola. Osv.
Åsikterna är inte ointressanta däremot är det inte vässentligt för diskussionen vad den ena eller andra tycker om att se på tv. Allmännyttan är en annan diskussion, den finansieras av skatter. Det vi nu pratar om är en avgift som krävs ut oavsett om produkten nyttjas eller inte.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Lazzeman skrev:
Har du något exempel på länder som har en sån stat som du som libertarian vill ha?
Det är en väldigt bra fråga. Jag tror de exemplena saknas. Jag frågade en gång en amerikansk libertarian om hans politiska uppfattning inte var lika utopisk som kommunisternas, men det ville han inte gå med på... :) (Om du inte lägger dig i mitt så lägger jag mig inte i ditt, och då är allt okej)

Likväl är det relevant att fråga sig hur långt staten ska gå för att gripa in i medborgarnas dagliga val. Det ena utesluter inte det andra tycker jag.

TV-licensen är problematisk ur detta perspektiv då den särskiljer vissa kanaler som tittarna eventuellt är väldigt ointresserade av att titta på samtidigt som de kanske vill se andra kanaler. Då blir det en straffskatt på medier i allmänhet. Samtidigt som straffskatt på socker tydligen ses som problematiskt?
 
TV-avgiften tvingas man betala för innehav av tv-mottagare (tv, digitalbox, video med kanalväljare, inspelningsbar dvd-spelare etc). Vad som visas på tv eller genom vilka kanaler som finns eller nyttjas spelar ingen roll och har ingenting med avgiften att göra, inte heller huruvida man som individ tittar på tv eller inte. Det är bara innehavet av den tekniska apparaten som avgör. Det är det jag är emot; inte principen att man ska betala för en tjänst. Nu betalar jag avgiften, i protest, men jag gör det.

Jag har inga problem med att betala för en tjänst som jag utnyttjar. Jag vill inte betala för innehavet av en TV. Därför förespråkar jag att avgiften (eller skatten om man så vill) tas ut på tjänsten som nyttjas. Antingen genom en skatt, betal-tv eller liknande.

Det intressanta vore att jämföra vad alla andra länder i världen som har motsvarande tv-avgift tar ut avgiften för; om det är innehavet eller tjänstutbudet eller nåt annat. En halvdan jämförelse finns här.
 
Redigerat:
Vanbeasten skrev:
TV-avgiften tvingas man betala för innehav av tv-mottagare (tv, digitalbox, video med kanalväljare, inspelningsbar dvd-spelare etc). Vad som visas på tv eller genom vilka kanaler som finns eller nyttjas spelar ingen roll och har ingenting med avgiften att göra, inte heller huruvida man som individ tittar på tv eller inte. Det är bara innehavet av den tekniska apparaten som avgör. Det är det jag är emot; inte principen att man ska betala för en tjänst. Nu betalar jag avgiften, i protest, men jag gör det.

Jag har inga problem med att betala för en tjänst som jag utnyttjar. Jag vill inte betala för innehavet av en TV. Därför förespråkar jag att avgiften (eller skatten om man så vill) tas ut på tjänsten som nyttjas. Antingen genom en skatt, betal-tv eller liknande.

Det intressanta vore att jämföra vad alla andra länder i världen som har motsvarande tv-avgift tar ut avgiften för; om det är innehavet eller tjänstutbudet eller nåt annat. En halvdan jämförelse finns här.
Det är helt riktigt att det är TV-innehavet som är det man rent krasst avgiftsbelagt. Viktigt att komma ihåg dock att detta endast är den valda finansieringsmodellen för en "oberoende media". Det är egentligen inte TV-innehav som man vill beskatta extra. Man hade lika gärna kunnat välja en helt annan finansieringsmodell, och om man bara ser till just den delen skulle det vara mest logiskt och rimligt om den finansierades via inkomstskatten vilket ett par utredningar kommit fram till. Men man har bedömt att en tv-avgift är det enklaste (?) sättet att finansiera denna verksamhet utan att göra sig beroende av politik.

Jag personligen har ett antal invändningar mot nuvarande system, jag ser inte hur detta system skulle vara så pass mycket mer skyddat från politik då det ju förutsätter en lagstiftning (som politikerna ju styr), men det är det som man nu bestämt sig för även fortsättningsvis så då får man rätta sig efter det. Men det är som sagt egentligen inte valbara TV- och radiokanaler det handlar om i grund och botten utan möjligheten att kunna granska statsmakt och för den delen privat näringsliv på ett oberoende sätt till allmänhetens nytta.

Nu minns jag inte detaljerna men för många år sen hade TV3 ett granskningsprogram (med Aschberg tror jag det var) där ett inslag stoppades pga invändningar från det brittiska bolag som ägde TV3. Det är sånt man vill undvika genom en oberoende media
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
j-o75 skrev:
Åsikterna är inte ointressanta däremot är det inte vässentligt för diskussionen vad den ena eller andra tycker om att se på tv. Allmännyttan är en annan diskussion, den finansieras av skatter. Det vi nu pratar om är en avgift som krävs ut oavsett om produkten nyttjas eller inte.
Läser du mina poster alls? Det finns som jag säger ovan många skattefinansierade institutioner och infrastruktur som alla inte använder. Och skall en hel nation ligga i knät på kommersiella kanaler när det fäller möjligheten att gå ut med information till samhället? Dumheter. Jag vill inte förlita mig på berlusconis nyhetsrapportering.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Jag har en kompis som tagit med sig sin far vid iaf. 3 tillfällen och handlat tv där pappan uppgett sina uppgifter och sonen betalat med sitt kort. Den licensbetalande fadern och sonen har hittills varit nöjda och inte hört något från Kirunaföretaget:D
Det är såna som din kompis och hans far som är orsak till att avgiften är så hög ..
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag orkar inte bry mig om dessa kommunistfasoner längre.
Jag har därför officiellt sålt min TV, och tittar bara på mitt "akvarium lyssnar på radion".

Sen må det vara som det är.
 
elpaco skrev:
Det är såna som din kompis och hans far som är orsak till att avgiften är så hög ..
Eller är avgiften så hög för att verksamheten är alldeles för omfattande.
 
j-o75 skrev:
Eller är avgiften så hög för att verksamheten är alldeles för omfattande.
Det ena utesluter inte det andra. Men skall verksamheten gå runt på halva antalet betalanden, så är matematiken enkel.
 
  • Gilla
Ragnar Sundström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.