Svar Marcussjogren:

Det verkar då finnas många kommunistländer i Europa då länder som Danmark, Finland, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Norge, Schweiz, Tyskland, Österrike har TV-avgift.
Vid närmare eftertanke så hittade jag inget kommunistland bland dessa : )
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Till de som gnäller över SVT:s utbud undrar jag vad ni tycker om TV3:s, TV4:s, Kanal5:s (inkl. s.k. systerkanaler) utbud?
Har ni inte tröttnat på att se alla återsändningar av Bond-filmer, Die Hard-filmer, Batman-filmer, Oceans 11 o 12 o 13, Mission Impossible 1, 2 , 3 …17, Lasse Åberg-filmer, Beck-filmer, Johan Falk-filmer …) Det går i princip att räkna upp hur många som helst.
Förmodligen återsänds de för att det är billigast (och därmed ger störst vinst till ägarna) medan omtanken om konsumenterna kommer allt längre ned i prioriteringen.
TV4 är den enda kanalen som fortfarande har litet nyheter. De har ju lagt ned lokal-TVnyheterna trots att det var ett krav för att de skulle få sändningsrätten.

När det gäller alla undermåliga serier som visas (oftast s.k. amerikanska komedier) så torde det bero på att när TV-bolagen vill köpa in en bra serie så måste man köpa in ett paket där flera serier ingår (hur dåliga de än är). Därför så skickar TV3, TV 4 och Kanal 5 ut dessa ”skitserier” bara för att fylla ut tablån. Enda gången som det skrattas är när man hör de pålagda skratten.
Många börjar också bli less på alla dessa matprogram, bakprogram, löjliga husfruar (vi inväntar snart bakprogram från Flen och husfruar från Surte!). Program som Bachelor, Paradise Hotel, Kardashian och liknande känns ytterst onödiga och ytliga. Det verkar som att kanalerna har blivit en förlängning av ”Hänt i veckan” och liknande skräptidningar. Finns det inte någon på kanalerna som har känsla för kvalitet???

Med tanke på de många återkommande filmerna så kanske det vore bäst att minska antalet kanaler för varje bolag då utbudet inte tycks räcka till.

En annnan sak som numer också märks är att TV4-gruppen har börjar göra mycket reklam för CMore och att TV3-gruppen gör likadant med Viasat.
Man misstänker att om man gör de ”vanliga” kanalerna tillräckligt dåliga så ”tvingar” man kunderna att skaffa dessa betydligt dyrare kanaler.
 
  • Gilla
Pysslarn och 9 till
  • Laddar…
Själv är jag en som klagar (lite bara) på utbudet då det inte passar mig eller intresserar mig. Är inte intresserad av tex kanal 3-9 heller och betalar inte något abonnemang förutom Netflix eller Play via Apple-tv. Hur "tragiskt" & 90-tal är det inte att passa tider , läsa tv-tablåer och planera livet efter kalkoner till husfruar eller Mello som jag anser är skräp tex. Kommer vi ens ha annat än Play-tjänster om säg 10-20 år?
 
cpalm skrev:
Bortsett från det där med att fondera pengar så är det väl exakt så SVT/SR fungerar?
Det fåniga är att finansieringen skall komma från oss som använder tjänsten, inte övriga. Det är löjligt. Givetvis är fungerande tv/radio att betrakta som en riksangelägenhet och infrastruktur.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
cpalm skrev:
Jag kan förvisso tycka att det kan vara värt en slant för att det skall finnas oberoende media som bl.a. kan granska makten på ett objektivt sätt. Om de nu bara kunde vara objektiva och oberoende på riktigt och sluta lägga massa licenspengar på egenproducerade nöjesprogram osv. så kanske det inte vore så dumt även om man inte tittar så mycket själv?
Jag skulle inte klaga om pengarna gick till en tv och en radio kanal som var till före oberoende nyheter och kanske lite granskande program, men det behövs ju knappast 4 radiokanaler och flera tv kanaler för det?
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
j-o75 skrev:
Jag skulle inte klaga om pengarna gick till en tv och en radio kanal som var till före oberoende nyheter och kanske lite granskande program, men det behövs ju knappast 4 radiokanaler och flera tv kanaler för det?
Instämmer. Varför måste SVT (försöka) konkurrera med de reklamfinansierade kanalerna på avgiftsbetalarnas bekostnad
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Och inte ens oberoende är det, gammal vänstermedia
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
Jag antar att jag både är gammalmodig (eftersom mitt lilla TV-tittande sker till 90% på SVT för att jag tycker att det finns ingen annan som kan konkurrera om kvalitet och trovärdighet) och tittar på fel program (eftersom jag har väldigt svårt att hitta den vänster/kommunist-propaganda som tydligen finns, enligt en del). Jag är väl naiv kanske då, eftersom jag inte ser mig som gammalmodig eller vänstervriden.
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Det är absolut bättre, förr var det ju bedrövligt. Men det lever kvar en anda som inte går att komma ifrån,märks tydligt vid valtider osv
 
AndersMalmgren skrev:
Det är absolut bättre, förr var det ju bedrövligt. Men det lever kvar en anda som inte går att komma ifrån,märks tydligt vid valtider osv
Nu blir jag nyfiken, hur menar du att SVT inte agerar oberoende/objektivt vid valtider?

Jag tycker de är väldigt bra på just valbevakningen och tillhörande debatter.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Låg sömnlös och funderade på en lösning/förändring av RIKAB. Omsättning 2014 = 152 mkr, resultat e.f ca 1,5 mkr. Om de som betalar idag skulle betala via skattsedeln skulle förmodligen avgiften sänkas om Radiotjänst avvecklades helt eller delvis. Hamra in alla betalande idag i Skatteverkets system och när man deklarerar får man uppge på heder och samvete om man har utnyttjat tjänsten hela året eller delar av året och påförs "avgiften/skatten". Sen kan staten kalla det tex "mediaavgift" ist. Ett hushåll skall bara kunna bli påförd en avgift som skulle kunna avläsas/samköras med folkbokföringens register. PS. Jag vill inte bli politiker!
 
Jonatan79 skrev:
Låg sömnlös och funderade på en lösning/förändring av RIKAB. Omsättning 2014 = 152 mkr, resultat e.f ca 1,5 mkr. Om de som betalar idag skulle betala via skattsedeln skulle förmodligen avgiften sänkas om Radiotjänst avvecklades helt eller delvis. Hamra in alla betalande idag i Skatteverkets system och när man deklarerar får man uppge på heder och samvete om man har utnyttjat tjänsten hela året eller delar av året och påförs "avgiften/skatten". Sen kan staten kalla det tex "mediaavgift" ist. Ett hushåll skall bara kunna bli påförd en avgift som skulle kunna avläsas/samköras med folkbokföringens register. PS. Jag vill inte bli politiker!
Problemet är inte hur man skulle kunna få in pengarna - det har flera utredningar ingående utrett - utan hur man får in pengarna UTAN ett beroende till det politiska systemet. Skatter = styrs av riksdag och regering = politiskt beroende
 
I en tid när Svenska Kyrkan blir anklagade för att vara vänstervridna när de värnar om de grupper som har det svårast så är det inte konstigt att SVT/SR blir anklagade för vänstervridning när de sänder andra program än Ekonominyheterna.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Åttioettan skrev:
Problemet är inte hur man skulle kunna få in pengarna - det har flera utredningar ingående utrett - utan hur man får in pengarna UTAN ett beroende till det politiska systemet. Skatter = styrs av riksdag och regering = politiskt beroende
Det är bara en del av det hela, sedan så är 99.9% av kåren vänstervridna
 
  • Gilla
MB77 och 2 till
  • Laddar…
För att kunna veta om något är vänstervridet måste man ha alternativ. Tittar man tex. till 100% bara på SVT/SR ja då blir ju det normen för en som man tror oberoende kanal som alltid talar sanning.

Idag är det därför viktigt att ha något att jämföra med, och tyvärr är väl inte TV3, TV4 mfl. de som satsar på nyheter och samhållsfrågor som ju faktiskt SVT/SR gör.

Så alternativet för oss utan skygglappar blir att läsa alternativa medier då främst på nätet, EXPO, Nyheter24, Exponerat, Avpixlat osv. Deras nyhetsrapportering är ju ännu mer partisk åt både vänster och höger. Så lätt är det inte utan man måste läsa allt med en nypa salt och det gäller även SVT/SR.

SVT:s uppdrag står i lagen och det är att de skall vara folkbildande. Jag tycker de flesta programmen som sänds faller utanför detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.