HEM2121 skrev:
Ja, en oljad ser inte kul ut. ;)
Det är en beprövad teknik med att såpa, såpa är ett naturligt ämne och det fettar ju in trät samtidigt som det hålls rent. Självrengörande när det regnar. ;) Här kommer en länk till.
[länk]
På den sidan rekommenderar dom att man kör med högtryckstvätten också. Det är inte att rekommendera, eftersom det skjuter sönder träet.

Kan du visa en sida där såptillverkare rekommenderar en produkt för behandling av trä utomhus eller ett test av såpaprodukter på trall utomhus? Dvs inte hemmafixande skärgårdsmammor eller nån annan oidentifierbar källa? Lyckas du med det blir jag imponerad. Tro mig, jag ägnade månader åt att söka information från pålitliga källor om att såpa trall utomhus.
 
Redigerat:
H
Vanbeasten skrev:
På den sidan rekommenderar dom att man kör med högtryckstvätten också. Det är inte att rekommendera, eftersom det skjuter sönder träet.

Kan du visa en sida där såptillverkare rekommenderar en produkt för utomhusbruk eller ett test av såpaprodukter på trall utomhus? Dvs inte hemmafixande skärgårdsmammor eller nån annan oidentifierbar källa? Lyckas du med det blir jag imponerad. Tro mig, jag ägnade månader åt att söka information från pålitliga källor om att såpa trall utomhus.
Ja, såg det med högtrycken men jag tror att de menar att de inte har haft något större tryck på vattnet. Jag använder också högtrycken men med munstycket för altantvätt. Skall kolla lite får se vad jag hittar.
 
H
Hittar inte mer än detta just nu, men det går ju att ringa till t.ex Grumme.
Oljor från animaliskt fett (svål – biprodukt från slakterier) ger gul såpa, så även oljor från barrträd (tallolja – biprodukt vid pappersframställning), medan olja från hampa (hampfrön – biprodukt från reptillverkning) ger grön såpa. Den grönsåpa som i dag förekommer i handeln är dock gjord på tallolja, som har färgats grön[1] och har ibland parfymerats.
Även såpa som är gjord av linolja förekommer, särskilt i samband med kulturhantverk (gammaldags hus).

http://tagsrc.com/såpabehandling
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2267&artikel=4525233
 
Någon som vet var/om man kan köpa större förpackning såpa? Ska tvätta och såpa min för första gången i sommar ~160kvm
 
H
De länkar som anges av HEM2121 ovan är inte relevanta. Den första fungerar inte alls (kanske den gjorde det 2015). Den andra länkar till ett radioprogram där Arga Snickaren hävdar att man inte behöver olja sin altan. Såpa nämns inte.

Har inte kunnat hitta någon relevant referens för att såpa altan av tryckt virke utomhus som ersättning för olja. Inomhus däremot är det en välkänd metod.

Mitt tips. Olja med bra olja, var noga med underarbetet (tvätt och ev slip)
 
Du hittar inget om att såpa altan på internet? Hur söker du då?
Jag har kört bägge varianterna och kommer aldrig nånsin mer att köpa olja...
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Du hittar inget om att såpa altan på internet? Hur söker du då?
Jag har kört bägge varianterna och kommer aldrig nånsin mer att köpa olja...
D.v.s., att du kommer hädanefter att köpa såpa?
 
Precis, min altan är ljust silvergrå utan spricker precis som man vill ha den.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Du hittar inget om att såpa altan på internet? Hur söker du då?
Jo jag hittar massor, men ingen relevant referens. Dvs relevant referens är någon form av objektiv test. Inte ett subjektivt tyckande. Har du en länk är det ju bra om du postar den här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.