Jag har lagt flera dagar på att förfina planlösningen för en rektangulär enplanare på 135 m². Själv kommer jag inte på fler förbättringar; jag har vridit och vänt på varje kvadratmeter känner jag.

Nu är jag väldigt nyfiken på vad ni tycker om min planlösning. Framför allt, finns det något som gör att ni inte vill bo här?

o?nskad-planlo?sning-tva?-entreer.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
AXS
Några saker jag tänkte på vid första koll:
-Det ser trångt ut runt köksbordet. Både arbetsmässigt i köket och att gå från hall och vidare in i huset.
-Den lilla "hallen" mellan sovrum och litet badrum känns lite fel på något sätt.
-Ingen förvaring?
 
Dusch i gäst-WC?
 
Värmepump vägg i vägg med sovrum, hoppas den är tyst.

Håller med om matplatsen, känns som att den är i vägen.
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Vi har ganska liknande: 125 m2 och fyra "riktiga" sovrum.

- lägg till en dusch i lilla toaletten
- Du har två TV-hörnor. Detta känns lite anno "Tjock-TV".
 
Hallen känns väldigt stor
Har du tänkt sätta garderober på väggen mot tvättstuga och toalett?
 
Vet inte måtten på dina sovrum men jag misstänker att master bedroom ej uppfyller tillgänglighetskraven.
Ett sovrum måste vara 3,7 meter brett och 3,1 meter djupt.
Man måste kunna köra runt sängen med en rullstol.
Lägg till 0,6 meter för förvaring då det kanske också måste få plats i sovrummet.
Googla på tillgänglighet och sovrum respektive badrum, kök osv.
Jag vill tipsa om Eksjöhus prio 2. Ett väldigt prisvärt hus i mina ögon.
Bra standard i grundpriset. Bra avdrag för saker man väljer bort.
 
Jag tycker att matbordet hamnar i vägen med ditt förslag. Det blir trångt för de som lagar mat och trångt för de som kommer. Kan ni inte vända på kök och soffdel och ha köket mot baksidan istället? Sen tycker jag dusch i anslutning till det stora sovrummet, inte kul att springa genom hela huset när barnen har kompisar på besök.

Annars tycker jag att det ser rätt trevligt ut och att du fått in mycket på kvadratmetrarna.
 
Hallen känns stor särskilt som den inte blir möblerbar, dessutom ska du klämma dig förbi matplatsen för att komma in i huset. Sätt tvättstugan där, badrummet där tvättstugan är, och hallen där badrummet är, så kommer du in mitt i huset. Köket flyttas något mot nuvarande hall, så att nuvarande badrum/ny hall blir lite bredare.
 
Vad sägs om att göra så här istället?
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt ut innerdörrarna mot skjutdörrar. Åtminstone till sovrummen.
 
Katten123: Det löser inte problemet med att matbordet står ivägen när man ska in i huset.
 
Anna_H skrev:
Katten123: Det löser inte problemet med att matbordet står ivägen när man ska in i huset.
Är det så mycket i vägen då?? Det är ju minst 120-130 cm till godo
 
Räknar du från bordskanten eller från stolsryggen då? räknar du med vitrinskåpet eller skänken som säkerligen kommer att stå mot väggen? Och räknar du med folk som sitter där? Eller får man bara komma när ingen använder bordet?

123-130 cm blir snabbt 40.

Däremot skulle man kunna ha entrén där du ritat KLK.
 
Saknar vägg mellan hall o kök, skulle inte vilja se väskor, skor etc när jag är i köket. Handikappanpassat badrum? Garderob i varje sovrum, skippa lilla klk. Lång omväg till wc om man vill springa dit utifrån (barn?). Jag skulle hellre ha en dörr t sovrummet fr v-rummet. Se min mkt! snabba skiss (utan dina mått).
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns inte förrän man klickar upp den...??
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.