Hej!

Tänkte höra med er kunniga där ute vad ni kan rekommendera en glad amatör som vill börja snickra lite. Planer som att lägga trall på balkongen, bygga en sitt/förvaringsmöbel till hallen och eventuella vägghyllor till dotterns rum ligger närmast framöver.

Vad skulle ni rekommendera att införskaffa för maskiner till att kunna sätta igång och jobba ordentligt? nu kan man säkerligen göra extremt mycket utan maskiner men jag har tänkt att rusta upp garaget lite så vore jättetacksam för alla tips jag kan få här.

Kan visa er lite vad jag själv har kikat på och se ifall ni kan komma med lite inputs:


Cirkelsåg: http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/cirkelsagar/robert-bosch-0603502000

Sticksåg: http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/sticksagar/ryobi-5133002158

Kap/Geringssåg: http://www.bygghemma.se/hus-och-byg...ch-geringsag-ryobi-ems190dcl-oneplus/p-279234

Skruvdragare: http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/skruv-spik-och-mutter/ryobi-5133002214

Fått några tips om att köpa Ryobi's ONE+ serie då maskinerna delar samma batterityp men hur bra presterar dessa batteridrivna prylar? kanske räcker till det jag har tänkt att syssla med? Och vad har ni att säga om Ryobis saker? Borde jag kanske satsa på Ryobis Cirkelsåg med i så fall?

Kommer inte kunna köpa alla prylar samtidigt, men vad skulle ni ha satsat på i första hand?

Jag har idag en gammal skruvdragare som är hygglig, lång laddningstid och batteriet är rätt föråldrat men den funkar i alla fall. Sågar äger jag inga, så det är ju något jag behöver men om jag ska satsa på Ryobi's ONE+ serie så behöver jag ju köpa deras skruvdragare först för att få tag på batterierna.

Vore hjärtligt tacksam för synpunkter och idéer!

Tack på förhand.

Ha en fortsatt trevlig helg.
 
Ryobi är väll inget jag skulle lägga några pengar på, då kan man ju lika gärna köpa Meec Multiseries och en Metabo kap & ger
 
ironpower skrev:
Ryobi är väll inget jag skulle lägga några pengar på, då kan man ju lika gärna köpa Meec Multiseries och en Metabo kap & ger
Är Metabo bra grejer? Får man vara nyfiken och fråga varför du inte tycker Ryobi är värt att lägga pengar på? jag har ingen erfarenhet av några prylar men vill ha något mellanting som varken är skräp eller proffsverktyg.
 
Att maskinerna har samma batterier är knappast något som är unikt för ryobi. Det kör väl alla med. Till och med jula har väl börjat med det?
 
pyro skrev:
Att maskinerna har samma batterier är knappast något som är unikt för ryobi. Det kör väl alla med. Till och med jula har väl börjat med det?
Jaha! Det visste jag inte.
 
Jag har och har haft de flesta verktyg och fabrikat man kan hitta, kanske kan jag ge dig några råd.
En kap och gersåg som verkligen ger valuta för slantarna är den klassiska ( elu) Dewalt sågen för ett par tusen, har haft en av mina ( elu) minst 20 år och den bara går och går, har ingen aning om hur många villor som panelats om med den men många är det.
Inga finesser men allt du behöver!

De handverktyg som har funkat fint är också Dewalt 18V, lite plastiga men gör jobbet, speciellt de borstlösa modellerna XR är bra, dessutom delar de batteri med tex spikpistol och dyckertpistolen vilket är toppen om du vill bygga ut din samling.

Tycker dessa maskiner är vettiga och även prismässigt ok.

Festool använder jag för allt finlir inomhus osv, oslagbara men lite för dyra att kasta runt på tex taket i hällregn...

Hoppas du hittar rätt i djungeln!

Mvh PM
 
Det är väll bara en känsla jag har att Ryobi är lite halvrackligt (har en större Ryobi grästrimmer 4-takt fungerar ok) och jag hellre skulle köpa nå billigare som troligen är lika bra, Meec skruvdragare har iaf lika lång garanti som Ryobi, borstlös motor och en chuck som känns gedignare än min Bosch GSB 18-Li
 
Började min maskinpark för 3 år sedan ned ryobi. Bra amatörgrejer och man blir glad av den gröna kulören :) sen har det blivit litet presenter och blocketköp. Skulle jag börja om hade jag köpt julas röda MEEC-serie. Nu har de satsat och gjort en hel serie med samma batteristandard. PRISVÄRT men inte proffs. Låt inte snobbarna här få dig att köpa Festool för 30 000 kr :)
 
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/?f.brand.terms=%5B"MEEC+TOOLS+RED"%5D
 
Ryobi håller bra klass på många produkter, samma tillverkare som AEG och har blivit utnämnda som top 3 mera än en gång, Ryobi alltså.
Hellre en Ryobi än en DeWalt....
Personligen gillar jag AEG bs12, mest prisvärda och passar mig bra i handen.
 
Köp ett kitt på en gång på tex Bauhaus bli billigare
 
Bolist hade rätt lång kampanj förra våren då man kunde köpa metabo kap/ger+bord för 1990;-inkl moms,(pris annars 3500) jag tyckte den var ganska prisvärd, dock fick man sätta i en finare klinga till lister. De kanske kör någon liknande kampanj iår.
Sedan tycker jag en borr/skruvdragare är ett måste.
Jag fick en 14,4v bosch. Den funkar till allt mindre lättare och enklare, men insåg att chucken var för liten, 10mm järnborr fick inte plats.
Jag köpte en begagnad milwaukee 18v borstlöss på tradera.som jag verkligen kan rekommendera.De har blivit ganska dyra bygghandeln dock.
Oftast räcker det med de billigare om man inte ska använda det så ofta.
Här är några saker jag tittar efter:
* Ah tiderna på batteri
* Ergonomisk, vikt, storlek
* funkar batterierna med andra maskiner
 
Mitt inlägg i denna debatt är nog att för min del så är batterier som passar i flera maskiner väldigt liten vinst. Av alla maskiner jag haft är det alltid batterierna som tar slut först. Nu har jag iof valt vad någon kallade snobb märken, typ blåbosch, makita, dewalt osw men köpt dem på kampanj och då brukar priset inte skilja sig så mycket från de billigare märkena.
 
Blev fel i natt. Ska vara MEEC multiserie inte MEEC röd.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/?f.brand.terms=%5B"MEEC+MULTISERIE"%5D
 
leby skrev:
Mitt inlägg i denna debatt är nog att för min del så är batterier som passar i flera maskiner väldigt liten vinst.
Visst kan det vara så men det kan även vara smidigt, tex när jag sätter spotlights i fönstren, behöver jag då såga av röret så slipper jag dra förlängingssladd runt hela huset, + där är alltid något batteri som är laddat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.