Hej. Vi har en Siemens TK68E kaffemaskin som krånglar. 7år gammal och väl använd.
Den verkar läcka någonstans då ca 1/3 av det färdiga kaffet hamnar i spillfatet.
Förhoppningsvis någon utbytbar packning...
Någon som har kunskap om det?
 
Byt hela bryggenheten
 
Kör på den.
Det finns även en ventil som kan läcka men den sitter illa till.
 
750:- inkl frakt på eBay (y)
 
Ny bryggenhet installerad men hjälpte inte. :(
VAd ska man testa härnäst?
 
Jag har nu också bytt ventilen bakom motorenheten. Nu läcker allt kaffe ut i spillfatet. Kan jag ha monterat ventilen fel? Den nya ventilen var uppdaterad men jag tycker inte de går sätta på mer än ett sätt. Efter allt skruvande får man en bra överblick och jag kan inte se några läckor för övrigt utan det rinner ut precis under ventilen om man lyser och kikar ner uppifrån. Tack på förhand.
 
Fick du med den lilla packningen (typ 3 mm i diam.) som sitter i hålet?
 
Ja det stämmer som en oring
 
Fjädern kom på rätt plats?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det tror jag. Sista delen går vrida 180grader så den var jag osäker på men hittade lite bilder.
 
Den kan löpa upp och ner? Inte fastnar? Slangen med sprinten kom rätt?
 
Ja men det är ju bara den undre biten som rör sig på denna modell. Går trögare än den gamle tycker jag. Slangen är intryckt så långt det går och sprinten hamnar bakom metallhylsan. Kan motorn blivit för klen och inte orkar dra riktigt?
 
Har nu hittat felet efter byte av ventil. Trycker jag slagen nedåt så kommer det kaffe i muggen. Alltså inte tätt men hur göra något åt det, det är ju bara en slang man trycker i. Har metallhylsan en tätande funktion?
 
Vid metallhylsan skall o-ringen sitta. Du hade väl fått den på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.