F
Ett tillägg till. Jag märker att svaren avspeglar erfarenheter av den situation vi varit i senaste 20 åren. Då har vi åkt upp en eller två eller t.o.m. tre familjer en eller två veckor per vinter och det har varit barn och vuxna och pjäxor och prylar överallt. Nu ser vi en lugnare period framför oss. Vi åker upp någon helg då och då. Ibland kanske med några vänner eller något av våra vuxna barn men oftast är vi bara två. Så oftast två och max sex personer är scenariot.
 
F
Egentligen är nog att bygga hus en stor del av målet :)

För vårt behov är det nog mest rationellt att hyra, Men något fel i huvudet har man väl när man hänger på det här forumet :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Frågan skrev:
Ett tillägg till. Jag märker att svaren avspeglar erfarenheter av den situation vi varit i senaste 20 åren. Då har vi åkt upp en eller två eller t.o.m. tre familjer en eller två veckor per vinter och det har varit barn och vuxna och pjäxor och prylar överallt. Nu ser vi en lugnare period framför oss. Vi åker upp någon helg då och då. Ibland kanske med några vänner eller något av våra vuxna barn men oftast är vi bara två. Så oftast två och max sex personer är scenariot.
När kommer barnbarnen? ;)

Stoppa in en toalett och handfat i badrummet i senaste versionen, så har du två toaletter. utrymmet finns, nyttja det ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dörren på förrådet bör vara högerhängd.
 
F
Barnbarn kommer om 11 år enligt statistiken för huvudstaden. Ca 3,4 barnbarn blir det.
 
thomasx skrev:
Så om man har garderober och köksskåp som matchar varandra så har man kombinerat kök och hall?

Hur många pjäxor vi har? Tja, ställ 8 par pjäxor jämte varandra, 4 par löparpjäxor, 8 par vanliga vinterskor, och 4 par extra kängor till barnen.
Häng upp 4 vuxna skidställ och 4 barnskidställ, lägg till 8 par vanliga vinterjackor och 4 extra overaller till barnen. Fyll på med 8 hjälmar, och allt det där andra jag räknade upp innan. Häll en spann vatten över alltihop för att skapa lite realitet i det hela efter en snöig dag på fjället. Ställ dig nu mitt i allt detta, och släng ihop en lasagne till 8 hungriga personer. Samtidigt som någon annan försöker moppa golvet. Eller förresten, gör det under tiden resten av familjen kommer in från skidåkningen och ska av med allt det där, typiskt kommer ju inte alla exakt samtidigt heller, utan gärna utspritt så det är full belamring i hallen, eller jag menar, köket, under 20-30 minuter. Åsså med barnen som springer ut och in...

Visst ja, jag glömde, 8 par tofflor ska ju till också ;)

Så jag undrar fortfarande hur man kombinerar hall och kök i en fjällstuga, att ha matchande luckor på garderober gör ingen kombinering, det gör bara att man har samma stil i hall som i kök. Det går åt minst det väggutrymme som TS ritat in för att få ett kök, och minst det väggutrymme TS ritat in för att få en hall. Hur man än kombinerar de väggytorna, får man inte mycket mindre golvytan är TS har i sin stuga, att sätta ytterdörren mitt i köket hjälper föga.

Men, om du har någon smart lösning som fixar detta, så är jag väldigt nyfiken på hur den ser ut, för det kommer att innebära en mindre revolution för mig, och den kunskapen vill jag i så fall gärna ta del av!
Och det är då helt omöjligt enligt dig att använda skåpen under en arbetsbänk som pjäx och hjälmskåp varpå du faktiskt får mer arbetsyta? Men jag gjorde en snabb ritning där samma golvutrymme används för både hall och kök. Det går lätt att lägga på en omgång skåp till på längden om man vill det, tänk bara på att underskåp i köken är djupare än skoskåp, så de rymmer mer.
Sedan borde du lära dig att impregnera dina skidkläder samt inte bylta på dig för mycket, då blir de inte blöta.
Ritning för fantasilösa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser inte alls bra ut. Funkar utmärkt i en studentlägenhet där man har trapphus och korridor utanför så att man är hyfsat torr när man kommer fram. Men en hall i en fjällstuga behöver vara betydligt bredare och du bör ha en liten bänk elelr pall att sitta på för att ta av/på pjäxor. Eller ska man stå i storstugan och klä av/på sig och klämma sig förbi den som är i köket?

Om du har underskåpen fulla med värmeskåp för pjäxor, var ska du då förvara grytorna?

Var hänger du alla kläder? Det är ju inte mycket som går in i torkskåpet. Är det så svårt att förstå att 6 par skor, 6 par slalompjäxor, 6 par längdåkningspjäxor, 6 jackor, 6 par skidbyxor och en jättehög med blöta halsdukar, mössor och vantar INTE funkar ihop med matlagning och att det med nödvändighet sker exakt samtidigt. Och efter frukost/lunch ska alla ut samtidigt som en person plockar av frukosten och diskar.

Som sagt, jättebra idé i en liten lägenhet, jag har själv sett det i funktion. Men just därför vet jag att det är en riktigt usel idé för en fjällstuga. Möjligen kan man kombinera badrum och hall, då kan man kissa med slalompjäxorna på...
 
För att tjäna plats till annat, främst större hall, skulle nog jag placera bastun ute i en friggebod. Dusch och bastu behöver nödvändigtvis inte vara intill varandra.
Man väller in i hallen med pjäxor, ytterkläder, skoteroveraller mm så den tycker jag ska vara ganska stor.

Jag förstår er tanke med dörr till köket, men har själv svårt för instängda kök där knappt en person får plats, även om jag inte är så förtjust i att laga mat i sig så vill man ju umgås med den som gör det.

Jag skulle också vilja ha toan nära sovrummen, det blir lite nattliga promenader annars.

I min stuga (~60kvm) har jag hall + förvaring i mitten, sov + toa till vänster och kök, matbord och TV-soffa till höger.
Bastun är fristående. Jag är riktigt nöjd med den planlösningen.

EDIT: Golvvärme i hallen är bra, det torkar fort bort all snö man dragit in.
 
Ett generellt tips är ju att surfa runt på en massa bokningssidor. Skistar.se, gumo.se osv. Där finns det ofta en massa bra bilder och planlösningar att titta på. Jag skulle faktiskt ha börjat där - jag tycker att den befintliga planlösningen var bra för att testa olika koncept och idéer man nu kan man kasta den och börja om.
 
Ställ Torkskåpet i hallen, det är där det behövs!
 
F
Delfråga kring köket. Alt A med diskbänk och spis på samma bänk men spisen mot väggen och bara 40 cm mellan spis och diskho. Rejält bänkutrymme på andra sidan. Eller Alt B med spis och diskho på varsin bänk?
Alt A: Kök2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt B: Kök1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A alla dagar i veckan
 
pelpet skrev:
Här kommer några generella kommentarer från en som bott i en bunt olika fjällstugor.

1) Bygg inte en gäststuga utan en fristående oisolerad friggebod där man kan förvara skidor, slalomutrustning, ved, skoter mm. Det kan också vara bra för att förvara egna prylar ifall ni vill hyra ut stugan.

2) Separat toalett är bra. En av de bästa lösningarna jag sett för badrum var på Ski Lodge i Lindvallen. Där kommer man in i ett rum med handfat. Duschen var avskild med frostat glas och skjutdörr och med ett draperi plus torkutrymme bakom. Toan var i ett separat utrymme med skjutdörr. Då kunde en person gå på muggen, en dusch och en borsta tänderna ifred samtidigt. Bifogar en skiss.
[bild]

3) Se till att det finns plats för ett torkskåp någonstans. Det behövs för att torka upp blöta skidkläder. Det behövs också en blöt/snösluss när man kommer in och möjlighet att torka upp pjäxor, skor mm. Gott om krokar/galgar att hänga upp kläder och plats för pjäxor. Tak ovanför ytterdörren är viktigt.

4) En tvättmaskin är jättebra, det minskar behovet av packning. Man behöver ha med sig mycket färre underställ t.ex. Det räcker med en liten eller en toppmatad.

5) Det finns sängar som man kan fälla ned från väggen, och sängar man kan ha förvaring under. Jag skulle nog vilja ha en garderob per säng.

6) Ska man kunna kallställa stugan så tror jag direktel + braskamin är en bra uppvärmningsform. Då är det lätt att slå på värmen på distans innan man kommer dit. VVB borde man också kunna fjärrstyra. Jag hade sett till att ha värmekablar där det finns vatten så att man inte åker på isproppar i rören och gärna också en möjlighet att enkelt tömma vattensystemet - t.ex en tömningsventil på lägsta punkten och en luftningsmöjlighet på högsta.

7) Eftersom ni bygger litet så dimensionera antalet sängar och stolar kan användas bekvämt för hur många ni normalt är. Om ni har två barn så bygg ett föräldrasovrum med dubbelsäng och två barnrum med en golvsäng + en utfällbar väggsäng och sätt en dubbelbäddsoffa i umgängesdelen och ett draperi i taket. Är ni 4 så får barnen varsitt rum, får ni en familj på 4 som gäster så kan ni klämma in era barn i ett rum och gästbarnen i ett rum, och de vuxna får veckla ut bäddsoffan och dra för draperiet. Matbordet kan dimensioneras för 4, men se till att det finns skivor och vikstolar så man får in 8 pers.

8) Diskmaskin ska inte underskattas. Det är jäkligt skönt att slippa handdiska på semestern.

9) Bastun ska vara elektrisk. En vedeldad är inte varm när man kommer tillbaka från skidturen.

10) Clubfotöljer på hjul kan vara bra för att få till en flexibel umgängesdel.
Såhär skulle jag kanske ha byggt en stuga med samma arbetsinsats som TS enligt principerna ovan. Slå ihop gäststuga och stuga till ett hus på 55 kvm och låt taket täcka altanen. En soffa och 2 clubfotöljer i vardagsrummet räcker, satte en extra i varje litet sovrum. Torkskåp och rejält med garderober i hallen, garderob i varje sovrum. Stor öppen glasvägg mot altanen, man får gå ut genom dörren (lika bra på vintern ändå så man inte drar in en massa smuts och snö.

Drawing6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Drawing5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Du kan också överväga ett kök i vinkel, med t.ex. diskho vid fönstret och spisen mittpå ena sidan. Jag skulle starkt rekommendera emot att ha spisen invid väggen, det blir trångt.

Pelpets förslag är bra om man vill ha det rejält kompakt. Ett alternativ där som jag tror är en liten justering till det bättre är att ha garderoberna i dubbelrummet vid varsin sida om huvudänden på sängen. Inte så ovanligt i skistars fjällstugor med den lösningen.
 
Jag gjorde förslaget kompakt för att TS utgick från en stuga kring 50 kvm + gästhus. Jag hade nog lagt på 10-20 kvm om jag byggde själv. En tanke bakom min design är också att man ska kunna ha ett sadeltak och låta det fortsätta ut över uteplatsen. så att den håller sig hyfsat snöfri och allt snöras sker åt sidorna. Om man skippar snörasskydd så behöver man heller aldrig bekymra sig om snö på taket.

ThomasX korrigering är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.