Vi behöver knappast mer reklam! Olustigt hur företag försöker få reda på folks köpvanor. Tex alla "medlemskort" som de flesta företag försöker få kunderna att ta emot och sen ge någon procent i rabatt. Syftet är istället att kartlägga kunderna och kränga varor! Skall de nu även gå in i våra hem, genom våra uppkopplade prylar, blir det för mycket.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Redan idag blir man ju överröst av reklam baserat på val man har gjort trots att man inte har godkänt att informationen säljs vidare. Hur många har t.ex inte varit med om att söka på en produkt på nätet och lägligt nog dyker produkten med ett närliggande företag upp på Facebook?
"Kom ihåg mig" betyder inte längre automatiskt inloggning utan det betyder ja-jag-tycker-att-det-är-helt-okej-att-ni-har-koll-på-vad-mig.
Ska information från smarta hem säljas så lär dörrknackarna växa till antal och "ingen reklam"-lapp på postlådan lär inte hjälpa eftersom att allt kommer att vara personligt inriktat.
Det värsta scenariot jag kan tänka mig är hemlarm som kommer generera fler besökare till motsats av vad ett larm ska göra. Med information från ett larm kan så gott som sälja kalendrar till försäljare så att de alltid vet att man är hemma och eftersom att det inte krävs någon licens för att sälja saker via dörrknackning så vetefasen vem som får köpa informationen.
Och information från ljudanläggningen. Känns som att STIM och SAMI redan badar i pengar nu, men men.

Nej, man kanske inte ska tänka det värsta. De vill förmodligen bara skicka ut 20%-rabattkuponger precis som Ica :D
 
Bra tänkt Squall. Det finns ett skäl till att larmföretag kommer ligga högt upp på bland kandidaterna till uppköp i framtiden.

1. Man har en frontend till kund, din manöverpanel, ipad eller vad du nu använder för att styra larmet. Denna kan förstås anvädnas till MYCKET mer än bara att slå av och på larmet. Den som är smart låter detta bli en frontend för ett helt ecossystem där andra företag får komma till också.
2. Man vet när folk går, åker, var dom är, och med uppkopplade apparater, vad som görs i huset.
3. Kameror anslutna till larmet, med lite analys så kan man göra mycket mer än bara titta på en bild.....

Jag tror inte att det är larmföretagen som kommer klara av att kapitalisera på denna tillgång, men det finns ju andra som är bättre på att omsätta detta till pengar och ställa om sin affärsmodell. Guess who.
 
Jag slipper "märkliga sammanträffanden" mellan internetsökningar och annonser sedan jag övergav google, jag gör i stort sett alla sökningar via "DuckDuckGo den och några andra sökmotorer som inte sparar/delar data nämns här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.587212/5-alternativ-till-google

Apropå larmföretag som säljer data eller t.o.m. köps upp slår det mig att det vore en strålande affärsidé för en större brottsorganisation att köpa upp larmföretag. Efter en kartläggnig av vilka tider hemmet står tomt är det en smal sak att stänga av larmet, gå in och hämta det man vill åt och sedan hävda "vi har inte fått något larm, ni måste ha glömt att larma" – säg den som kan motbevisa det ... :(

Jag skulle för övrigt inte vilja sälja min ata. De kronor jag eventuellt skulle tjäna på det skulle kännas dyrköpta ...
 
O
Intressant bara att fler va intresserade av sälja sig själv billigt istället för dyrt...
Det var fler som var intresserade av att få presentkort och rabatter än pengar... Presentkort och rabatter är billigt för företagen, pengar är dyrt...
Skulle jag sälja mig skulle det vara dyrt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.