Lambr1 skrev:
De flesta delarna blästrade, grundade och, lite överraskande, lackade. [bild]
Nu har du snart skaffat dig ytterligare en punkt till "Vad har du gjort idag" tråden, nämligen:

Tvättat och vaxat sågen ;)
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Hei.
Håper det er greit om jeg blir med på denne tråden?
Som dere ser så er jeg fra Norge, så håper dere forstår hva jeg skriver:)

jeg var heldig å få kjøpt en wadkin 10 ags på onsdag.
type skiltet mangler, men det er en litt nyere type, den har millimeter skruer.og medfølgende spalt kniv, men den har det gamle typen klyv annhold.

Driver og demonterer den nå. ( Den er også blå :confused:)

wadkin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Hej och välkommen Henrym. Om inte annat så finns googel translate:)

Det är fint med blå tycker jag
 
Välkommen! En till blå! Vi får bilda en klubb :)
 
I väntan på delarna till klyvkniven ska jag göra ett rullande underrede till sågen. Har utgått från att man vill ha den så låg som möjligt men inser att det kanske kan finnas för och nackdelar med det. Vad säger ni som är mer erfarna användare av bordssågen?
 
Nu vet inte jag hur lång herrn är men om man utgår från att man står upp med armarna rakt ner. Har handflatan mot benen och bara böjer upp handen så den blir relativt parallell med golvet utan att böja armarna. Där mellan handflatan och golvet har du en bra arbetshöjd rent ergonomiskt. I den höjden behöver man inte använda så myket av axlar och armar. Utan man lutar lätt överkroppen med lätt böjda armar över det man håller i när man sågar. På det viset behöver man inte ta i så mycket med överkroppens muskler för att hålla ner det materialet man sågar. Brukar bli mellan 90-93 cm om man är 180. Jag är 180 och har 91,5
Men detta är rent ergonomiskt och passar inte alla.
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Har man inte obegränsat med plats kommer även omgivande saker med i beräkningen. Ämnet som sågas ska ju ha frigång framför, bakom och på sidan om sågen. Om alla andra saker i snickeriet är 92cm kan det vara dumt att ha sågen på 90cm... ja du fattar. Ett utmatnigsbord till sågen är också bra att ha, detta kan vara aningen lägre än sågytan.
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Ola nu vet jag att du är en noggrann kille. Men hur mycket är "en aningens lägre"
Jag förstår inte riktigt varför den skall vara lägre, är det för att det man skjuter över sågbordet inte skall fastna på kanten till utmatningsbordet. Eller är det ännu lägre du menar att det skall vara. I så fall varför

Och det är super smart att ha allt i verkstaden i samma höjd speciellt maskinerna. Arbetsbordet kan med fördel vara elektriskt. Det är så himlans skönt att kunna höja och sänka det beroende på vad man gör. Men det är ett lyxproblem
 
Så mycket lägre att det under inga omständigheter riskerar att bli högre, just av anledningen du skrev, att man inte ska krocka ämnet i utmatningsbordet. Med omständigheter syftar jag på icke helt plant verkstadsgolv och andra toleranser som kan tänkas påverka, typ ett utmatningsbord på hjul kan diffa lite i höjd beroende på hur hjulen orienterar sig. Mitt utmatningsbord är väl 1-2mm lägre än sågens toppyta.
 
På mitt utmatningsbord som ör i bockade plåt. Där har alla kanter en radie på ca 10 mm. När jag monterade sågen tyckte jag att va sjutton är det för billigt skräp på en dyr såg. Men det tog inte lång stund innan jag fattade att konstruktören kanske inte var så dum i alla fall:).
Så det är ett alternativ att göra an lång fas eller stor radie på bordsskivan i stället för att ha nivåskillnad mellan såg och utmatningsbord
 
Redigerat:
Motorn har fått nya lager och alla kablar fram till lindningarna bytta. Och lite färg. renoverad-motor-Brooks.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Med tanke på hur mycket "sågspåncement" det var på smorda delar inne i sågen funderar jag på att testa någon form av "torrt" smörjmedel. ProGold PG2000 verkar populärt i US. http://www.amazon.com/ProGold-Lubricant-PG2000-Ounce-Spray/dp/B003F0737A

Finns det några alternativ att köpa i Sverige? (De enda jag hittar vid en snabb googling innehåller silikon och det vill jag inte ha.)
 
Se bara! Nya framsteg Lambr1
Jag brukar smörja med vanlig maskinolja. Farmoil 10w30. Samma sort som i bakändan på traktorn. Den är bulkvara på landsbygden.
Om det var tjocka avlagringar i din maskin misstänker jag att någon har använt vaselin (smörjfett) i stället för olja. Vaselin och sågspån brukar baka ihop sig och bli som cement.
Tyvärr kan jag ingenting om torrsmörjmedel.

Selvfölgelig snakker vi litt norsk av og til Henry. Hur går det med ditt sågprojekt?
 
Efter ett långt uppehåll blev det tid för lite sågmek ikväll. Mr Wadkin har ett ett ganska stort glapp i mekanismen som höjer och sänker klingan som jag undrar om. (Bilderna är kanske mest till Ola C :), jag verkar inte kunna skicka bilder i DM).

glapp1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


glapp2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.