Hej!

Vilken gräsklippare är bäst för den som bara har 2000:- att spendera?

Är biltemas billigaste ens att tänka på, eller är det bara skit?
 
Jag skulle kolla beggad Klippo eller nytt McCullochs billigaste, brukar landa på under 2000 spänn.
 
Hur stor tomt? En Flymo elklippare är billig i både inköp och drift och behöver minimalt med underhåll.
 
En rotorklipppare utan motor skulle jag rekommendera om du inte har för stor tomt.
 
huggan skrev:
En rotorklipppare utan motor skulle jag rekommendera om du inte har för stor tomt.
Hur ser en sådan ut? Eller menar du cylinderklippare?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ja det menar jag.
 
Billiga maskiner gör jobbet minst halvbra, utan tvekan, men risken e stor att de e slut långt tidigare än exempelvis en begagnad Klippo. Och så är det ju bra mycket lättare att hitta reservdelar till en gammal märkesmaskin.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte själv en Alpina (systermärke till Stiga) Dino 47B förra året (1699 kr på ÖoB). Samma chassi som den jättegamla klassikern Stiga Dino. Tjock plåt och en Briggs & Stratton 300E (samma motor som 450E). Enkel och borde hålla länge med normal skötsel (oljebyten, filterrengöring, etc).

/Erik
 
Har man tummen på rätt ställe, så åker man till sin återvinningscentral , gärna på en helg då privatpersonerna är där, efter en stund kommer någon med en fin gräsklippare som de tröttnat på. Då kliver man fram och frågar artigt om man kan få den. Tar man den INNAN den snuddat containern så ägs den inte av återvinningscentralen. Snuddar den containern får man inte. ( iaf på min Å.C) Varje gång jag är på Å.C. häpnar jag över vad folk slänger.
Jag har förvisso aldrig åkt dit för att hämta saker, men däremot flera gånger fått med mig saker hem då jag varit där för att kasta sopor. Min bensinmotoriserade cylinderklippare har jag fått på detta vis, den "startade inte eftersom den stått ute under vintern" och var därför på väg mot containern. Ny bensin räckte för kurera det felet.
 
  • Gilla
anderols
  • Laddar…
A
Joel Olsson skrev:
Hej!

Vilken gräsklippare är bäst för den som bara har 2000:- att spendera?

Är biltemas billigaste ens att tänka på, eller är det bara skit?
Kolla om du hittar en Husqvarna M46 eller Master 46, gräsklipparnas motsvarighet till Volvo 240. Enklast möjliga, inget lullull öht. Plastchassie på de äldre, aluminium på de nyare. Är osäker om de tillverkas fortfarande men det märker du nog.
Jag har en sån från 90-talet, med plastkåpa och den är så jäkla bra, väger ingenting och ingen drivning som krånglar. Den är lätt att knuffa fram ändå så drivning behövs inte.
 
Biltema klipparen fungerar bra (Ursäkta att jag svär i forumet;))
Jag är inne på 3:e eller 4:e säsongen nu och inget har gått sönder ännu.
Har man en mindre gräsmatta så kan man gott ha en sådan att klippa med , det är ju garanti på maskinen och reservdelar finns det också att köpa.
Skulle inte köpa mig en begagnad Klippo med 10år på nacken och lägga ner en massa tid när den börjar att strula.
 
Vasara skrev:
Kolla om du hittar en Husqvarna M46 eller Master 46, gräsklipparnas motsvarighet till Volvo 240.
Verkar ju finnas (eller iallfall liknande) under namnet LB 146. Fast drift på framhjulen vill man ju inte vara utan.
 
Kul Micro att biltemaklipparen funkar bra! Vilken av modellerna är det du har? Den billigaste eller den lite större?
 
Micro skrev:
Biltema klipparen fungerar bra (Ursäkta att jag svär i forumet;))
Biltema är ofta skräp, men inte alltid. Det gäller bara att sortera ut vilka grejer i sortimentet som funkar och vilka som är kass.

Själv har jag en sketen Partner trädgårdstraktor som jag ärvt av min far. Tror att den är från 1992. Vet inte antal timmar den gått totalt men de senaste tio åren, då jag haft den, har den i alla fall gjort närmare 700 timmar. Har kostat några oljebyten, ett knivbyte, ett antal knivslipningar, två batteribyten, ett svetsat fäste till klippbordet och en flaska remspray.
Så, en billig skitklippare kan överraska. Nu har Partnern ganska många nackdelar ändå, så jag skulle aldrig köpa en. Men tänker envisas med att köra med den jag fått tills den skickar ut vevstaken genom blocket.
 
Om du Norrhyttan ser till att den har olja, så skickar den inte ut vevstaken genom blocket...
De billigare/enklare Briggsmotorerna (*) har stänksmörjning och blir kritiska om oljenivån är låg.
* Jag antar att dyrare Briggsmotorer har oljepump ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.