Skruva du spikbleck.
Feltema/Bilbuttericks har billiga spikbleck.
 
Lite klena takstolar, men har dom hållit i 35 år lär dom hålla länge till. Inte ovanligt att gamla sjunker ihop lite, grannhuset (som är ca30 år gammalt) och har fabrikstillverkade fackverkstakstolar (W) ser ut som hela havet stormar, men det kommer att hålla i framtiden också

Men lösningen att bygga om det till W-takstol är bra och gör att du kommer att sova lugnare. Jag skulle kört på plyfa och spikat med spikpistol för att det går snabbare. Men skruvade plåtbleck är utmärkt.
 
som Autodidak1 skriver : har dom hållit i 35 år lär dom hålla länge till!

6 meter spännvidd är ju rätt lite, är svårt att se nått problem med takstolarna på bilderna. har du mätt upp hur stora svackorna är på insidan av råsponten? tänker att det kanske är strö o bärläkten som har gett sig så att det skapas svackor?
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Spikbleck är inte speciellt bra.

Det blir mycket starkare om du använder rejäla bitar av 16mm kryssfaner (plywood på modern utrikiska) och spikar med vanlig tretumsspik. Precis som du själv tänkte.

Jag har hållfasthetsberäknat några takstolar vid olika tillfällen även om jag inte är någon riktig professionell konstruktör. Jag räknade för hand i brist på datorprogram.
Rent principiellt är den snedsträvan som kommer längst från nocken hårdast belastad. Ju längre ut från mitten du får den utan att den blir för kort destu starkare takstol.
Med så låg taklutning och tungt tak som du har så skulle jag klä yttersta ändan av takstolarna med kryssfaner på båda sidorna ända så långt in att du få trä in ändan på första strävan mellan de båda skivorna och spika fast.
Yttersta strävan behöver i ällmänhet vara betydligt grövre än de andra. Sedan minskar belastningarna sträva för sträva ju närmare mitten man kommer.
Jag kan inte lova någonting men jag skulle tro att undre och övre bommen i dina takstolar är tillräckligt grova.

Lycka till!
 
daugaard skrev:
som Autodidak1 skriver : har dom hållit i 35 år lär dom hålla länge till!

6 meter spännvidd är ju rätt lite, är svårt att se nått problem med takstolarna på bilderna. har du mätt upp hur stora svackorna är på insidan av råsponten? tänker att det kanske är strö o bärläkten som har gett sig så att det skapas svackor?
Oftast är det som du säger bärläkten som ger sig, men även råsponten svackar med tiden. Sen rör sig takstolarna också. Det finns alltid en beräknad nedböjning vid alla konstruktioner och från att ha en "för stor" nedböjning till brottgräns är det långt.

Vi rev ett hus som var tillbyggt med en våning i början på 1900-talet och mellanbjälklaget var ca 50x150, idag vill man ha samma mellanbjälklag 45x220 (C24) med den spännvidden. Dert sviktade inte så mycket, men hängde en del. Men viktigast av allt är att det hade hållit utan problem i nästan 100 år
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…


är ganska övertygad om att den här takstolen inte håller på att skita sig av vad man ser på bilderna. i mina ögon så är inte takstolarna fuskbyggda och saknar inte ett fackverk. kan inte nån här berätta vart ni ser felen? :)
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Högbenen är kanske underdimensionerade. Eventuellt beräknade för lätt takbeläggning? Knutpunkten vid nocken ser lite svag ut. Den mår säkert bra av en laskbräda/hålplatta på sidan mot kameran också.
 
daugaard skrev:
i mina ögon så är inte takstolarna fuskbyggda och saknar inte ett fackverk. kan inte nån här berätta vart ni ser felen? :)
Det är inte ett fackverk. Ett fackverk består av trianglar och alla laster är (idealt) bara tryck eller draglaster, förutom lasten ovanpå taket då förstås som ger viss böjlast på överramen. I takstolarna på bilderna överförs större delen av lasten ner på underramen som får böjande punktlaster vid stöttorna. Det kan vara OK om underramen är dimensionerad som en balk som kan ta hela den lasten men uppenbarligen var så inte riktigt fallet här.

Om man vill få en känsla för hur fackverk fungerar kan jag rekommendera mobilspelet Bridge Constructor, finns för Iphone och Android. Spelet är både kul och lärorikt.
 
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
Oavsett hur konstruktionen ser ut så finns det inga tecken på bilderna att den inte skulle klara lasterna. Konstruktionen på bilderna är inte ovanlig på äldre hus, har sett liknande konstruktion på gamla villatak som också ser helt friska och stabila ut trots att det inte är vanliga W-takstolar.

Jag skulle inte lägga ner någon tid på att förstärka en konstruktion som stått sig i 35 år utan synliga skador. Om man sedan vill förstärka den för att man får en bättre nattsömn av det så är det självklart ingen nackdel. Då fungerar både plåtbleck och Plyfa utan problem (eftersom det fungerat utan förstärkningar i 35 år så blir inte belastningarna så stora)
 
f91jsw skrev:
Det är inte ett fackverk. Ett fackverk består av trianglar och alla laster är (idealt) bara tryck eller draglaster, förutom lasten ovanpå taket då förstås som ger viss böjlast på överramen. I takstolarna på bilderna överförs större delen av lasten ner på underramen som får böjande punktlaster vid stöttorna. Det kan vara OK om underramen är dimensionerad som en balk som kan ta hela den lasten men uppenbarligen var så inte riktigt fallet här.
Borde det inte ha glipat isär lite i underkant på nockskarven om takstolar hade sjunkit ihop. Tycker att det ser ut att va tajt o fint iaf.

Skulle va intressant att se en bild med en rätskiva liggandes på underramen för att se hur mycket den hänger ner.
 
sambons föräldrar har förvisso ett mindre garage men det ser likadant ut och hela grannområdet ser ut så. Står man i ett av deras sovrum och tittar ut över garagetaket så ser det inte klokt ut. Nocken hänger bra mycket och lika med taket. Det området är byggt typ 1975 och det har visst alltid sett ut så.
Med dagens mindre och mindre snömängder torde det vara ett ickeproblem hållfasthetsmässigt även om det såklart ser skumt ut.
 
Är det en synvilla eller är under och överarmen på sidan av varandra?

I så fall är det svårt att få det bra med plywood om man gör som på bildrena eftesom snedsträvorna kommer att bli sneda.
 
Autodidak1 skrev:
Oavsett hur konstruktionen ser ut så finns det inga tecken på bilderna att den inte skulle klara lasterna.
Enligt TS så har ju hela taket satt sig, vi får väl utgå från det.
 
f91jsw skrev:
Enligt TS så har ju hela taket satt sig, vi får väl utgå från det.
Jag ifrågasätter inte att taket "satt" sig. Men jag tror inte att taket är farligt på något sätt, vilket jag grundar på följande:

På bilderna ser det ut som skarvarna ser bra ut och inte tryckts isär av lasterna
Ganska kraftiga dimensioner för så liten spännvidd
Konstruktionen är INTE ovanligt (men inte heller den vanligaste)
Det har hållit i 35 år, varför skulle den nu blivit farlig? Ser torrt och bra ut på bilderna

Detta är min ÅSIKT (gissning?) utan att ha TITTAT på det i VERKLIGHETEN utan mätningar och kontroller.

Det är VANLIGT att tak sätter sig över tiden. Takstolarna kan sjunka ihop över tiden och även lite ojämnt. Men vanligast är att framför allt bärläkten ger med sig med tiden.

Jag roade mig med att titta på husen längs gatan. Av dom hus som inte har bytt tak senaste 15-20 åren har nästan hälften vågiga tak (troligen bärläkt som svackar) och ca 10-15% av dom har en synligt svacka längs hela taknocken pga att TAKSTOLARNA har satt sig. De husen är byggda från 40-talet och fram till 70-talet.

Men det finns en LITEN risk att TS har problem med taket hållfasthetsmässigt, men det tror jag inte är fallet.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Jag hade ungefär samma problem med ett altan tak med betong plattor som hade satt sig ca 20 cm och skapat bakfall.
Tog bort plattorna och lyfte upp taket med ett par domkraft. Förstärkte med med en extra stolpe och la tillbaka plattorna.
Det gick kanon bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.