F
Gäststugan kommer att byggas först. Som ett övningsobjekt och som byggbod under resten av bygget.
 
Två toaletter och större hall är det jag saknar med vår fjällstuga så det hade jag prioriterat. Öppet kök i storstugan tycker jag hör till och som spekulant hade jag inte varit intresserad av ett stängt lite kyffe till kök.

Vi har direktverkande el och håller ca 15 grader i vår stuga när vi inte är där, kostnaden är minimal. Så om det är av ekonomiska anledningar skulle jag inte kallställa.
 
Korvgubbe
Jag tycker det är helfel att ha en bastu i en fjällstuga. I mitt tycke så ska är det bättre med en fristående bastu.
Bastun stjäl mycket utrymme inne i huset, det blir en hel del spring genom huset när man ska ut och rulla sig i snön samt en massa vatten överallt och slutligen så blir det inte speciellt lugnt och skönt när man sitter där och hör alla andra aktiviteter i huset.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ett sätt att spara på utrymme är att kombinera kök och hall i ett och samma rum, det är dessutom väldigt praktiskt då man slipper springa fram och tillbaka genom huset när man kommer med all mat och dryck.
 
MissAnpassad skrev:
Ett sätt att spara på utrymme är att kombinera kök och hall i ett och samma rum, det är dessutom väldigt praktiskt då man slipper springa fram och tillbaka genom huset när man kommer med all mat och dryck.
Lite stökigt att torka pjäxor i ugnen bara...
Ursäkta, men för mig låter det utomordentligt korkat, du får gärna utveckla det där lite för jag har antagligen missat något ;)
 
thomasx skrev:
Lite stökigt att torka pjäxor i ugnen bara...
Ursäkta, men för mig låter det utomordentligt korkat, du får gärna utveckla det där lite för jag har antagligen missat något ;)
Trevlig du var.
Kombinera betyder inte att man ska använda ugnen för att torka tvätt eller skor, utan att man utnyttjar dödutrymmet till båda sakerna. Inom compact living ska mer eller mindre allt ha minst två funktioner, det kräver dock att man har ett öppet sinne när man tittar på en planlösning och inte sitter fast i massa "man måste ha så"-tankespår.
Jag bor med kombinerad kök och hall och det är faktiskt den bästa lösningen jag stött på.
 
Visst, men hur kombinerar man kök och hall i en fjällstuga, rent konkret?

Jag är ledsen, men för mig låter det enormt opraktiskt. Hallen i en fjällstuga blir snabbt belamrad med blöta skidkläder och pjäxor, hjälmar, vantar, halsdukar, mössor, och till detta de vanliga kläderna och skorna. Det blir blött på golvet och saker ska in i och ut ur torkskåp osv. Att stå i allt detta och laga mat kan inte vara någon höjdare. För det är ju så, att när man kommer in från skidåkningen, då vill man börja med maten, och inte sällan har någon redan börjat med den när resten av gänget trillar in.
 
Här kommer några generella kommentarer från en som bott i en bunt olika fjällstugor.

1) Bygg inte en gäststuga utan en fristående oisolerad friggebod där man kan förvara skidor, slalomutrustning, ved, skoter mm. Det kan också vara bra för att förvara egna prylar ifall ni vill hyra ut stugan.

2) Separat toalett är bra. En av de bästa lösningarna jag sett för badrum var på Ski Lodge i Lindvallen. Där kommer man in i ett rum med handfat. Duschen var avskild med frostat glas och skjutdörr och med ett draperi plus torkutrymme bakom. Toan var i ett separat utrymme med skjutdörr. Då kunde en person gå på muggen, en dusch och en borsta tänderna ifred samtidigt. Bifogar en skiss.
planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3) Se till att det finns plats för ett torkskåp någonstans. Det behövs för att torka upp blöta skidkläder. Det behövs också en blöt/snösluss när man kommer in och möjlighet att torka upp pjäxor, skor mm. Gott om krokar/galgar att hänga upp kläder och plats för pjäxor. Tak ovanför ytterdörren är viktigt.

4) En tvättmaskin är jättebra, det minskar behovet av packning. Man behöver ha med sig mycket färre underställ t.ex. Det räcker med en liten eller en toppmatad.

5) Det finns sängar som man kan fälla ned från väggen, och sängar man kan ha förvaring under. Jag skulle nog vilja ha en garderob per säng.

6) Ska man kunna kallställa stugan så tror jag direktel + braskamin är en bra uppvärmningsform. Då är det lätt att slå på värmen på distans innan man kommer dit. VVB borde man också kunna fjärrstyra. Jag hade sett till att ha värmekablar där det finns vatten så att man inte åker på isproppar i rören och gärna också en möjlighet att enkelt tömma vattensystemet - t.ex en tömningsventil på lägsta punkten och en luftningsmöjlighet på högsta.

7) Eftersom ni bygger litet så dimensionera antalet sängar och stolar kan användas bekvämt för hur många ni normalt är. Om ni har två barn så bygg ett föräldrasovrum med dubbelsäng och två barnrum med en golvsäng + en utfällbar väggsäng och sätt en dubbelbäddsoffa i umgängesdelen och ett draperi i taket. Är ni 4 så får barnen varsitt rum, får ni en familj på 4 som gäster så kan ni klämma in era barn i ett rum och gästbarnen i ett rum, och de vuxna får veckla ut bäddsoffan och dra för draperiet. Matbordet kan dimensioneras för 4, men se till att det finns skivor och vikstolar så man får in 8 pers.

8) Diskmaskin ska inte underskattas. Det är jäkligt skönt att slippa handdiska på semestern.

9) Bastun ska vara elektrisk. En vedeldad är inte varm när man kommer tillbaka från skidturen.

10) Clubfotöljer på hjul kan vara bra för att få till en flexibel umgängesdel.
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
Vill påpeka för MissAnpassad att i en fjällstuga är hallen verkligen inget dödutrymme, utan det viktigaste rummet så används mest och alltid i direkt anslutning till matlagning.

Skjutdörrar är platsbesparande och praktiskt till sovrummen.
 
thomasx skrev:
Visst, men hur kombinerar man kök och hall i en fjällstuga, rent konkret?

Jag är ledsen, men för mig låter det enormt opraktiskt. Hallen i en fjällstuga blir snabbt belamrad med blöta skidkläder och pjäxor, hjälmar, vantar, halsdukar, mössor, och till detta de vanliga kläderna och skorna. Det blir blött på golvet och saker ska in i och ut ur torkskåp osv. Att stå i allt detta och laga mat kan inte vara någon höjdare. För det är ju så, att när man kommer in från skidåkningen, då vill man börja med maten, och inte sällan har någon redan börjat med den när resten av gänget trillar in.
Genom att ha garderober och köksskåp som matchar varandra. Och hur många pjäxor har ni per person egentligen? Jag räknar in max 10 sängplatser (dock bara matplats för 6, så TS verkar inte vilja bjuda med hela tjocka släkten), inte 23.
Sedan har det kommit tre nya uppfinningar på marknaden, de heter mopp, dörrmatta och tofflor. ;)
 
Anna_H skrev:
Vill påpeka för MissAnpassad att i en fjällstuga är hallen verkligen inget dödutrymme, utan det viktigaste rummet så används mest och alltid i direkt anslutning till matlagning.

Skjutdörrar är platsbesparande och praktiskt till sovrummen.
Golvutrymme är alltid dödutrymme, lika så dörrhål.
 
pelpet skrev:
[bild]
Vår "nya" stuga ligger 50m från Ski Lodge :)
Mycket bra tips om toa/dusch där, så ska vi göra när vi renoverar lill-toan framöver. ;)

Skjutdörrar är ett koncept som används starkt i det nya området i Lindvallen som heter Hills-365, det kan vara ett bra alternativ för köket och hallen om det måste vara dörrar där.
 
MissAnpassad skrev:
Genom att ha garderober och köksskåp som matchar varandra. Och hur många pjäxor har ni per person egentligen? Jag räknar in max 10 sängplatser (dock bara matplats för 6, så TS verkar inte vilja bjuda med hela tjocka släkten), inte 23.
Sedan har det kommit tre nya uppfinningar på marknaden, de heter mopp, dörrmatta och tofflor. ;)
Så om man har garderober och köksskåp som matchar varandra så har man kombinerat kök och hall?

Hur många pjäxor vi har? Tja, ställ 8 par pjäxor jämte varandra, 4 par löparpjäxor, 8 par vanliga vinterskor, och 4 par extra kängor till barnen.
Häng upp 4 vuxna skidställ och 4 barnskidställ, lägg till 8 par vanliga vinterjackor och 4 extra overaller till barnen. Fyll på med 8 hjälmar, och allt det där andra jag räknade upp innan. Häll en spann vatten över alltihop för att skapa lite realitet i det hela efter en snöig dag på fjället. Ställ dig nu mitt i allt detta, och släng ihop en lasagne till 8 hungriga personer. Samtidigt som någon annan försöker moppa golvet. Eller förresten, gör det under tiden resten av familjen kommer in från skidåkningen och ska av med allt det där, typiskt kommer ju inte alla exakt samtidigt heller, utan gärna utspritt så det är full belamring i hallen, eller jag menar, köket, under 20-30 minuter. Åsså med barnen som springer ut och in...

Visst ja, jag glömde, 8 par tofflor ska ju till också ;)

Så jag undrar fortfarande hur man kombinerar hall och kök i en fjällstuga, att ha matchande luckor på garderober gör ingen kombinering, det gör bara att man har samma stil i hall som i kök. Det går åt minst det väggutrymme som TS ritat in för att få ett kök, och minst det väggutrymme TS ritat in för att få en hall. Hur man än kombinerar de väggytorna, får man inte mycket mindre golvytan är TS har i sin stuga, att sätta ytterdörren mitt i köket hjälper föga.

Men, om du har någon smart lösning som fixar detta, så är jag väldigt nyfiken på hur den ser ut, för det kommer att innebära en mindre revolution för mig, och den kunskapen vill jag i så fall gärna ta del av!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
För vår del är köket en del av sällskapsutrymmet där man umgås medan man lagar mat, dit hör inte hallen. Den vill jag ha långt borta från detta. Separat hus för bastu kan vara trevligt men det kan bli ett ganska stort projekt om man vill få in dush och toa också. Har man inte det så blir det ändå spring in i huset som någon här ville slippa. Personligen tycker jag det inte är ett dugg besvärligt med bastun i huset.
 
F
Nu kommer en ny version med lite småjusteringar. Bättre garderobsutrymme i stora sovrummmet. En större hall med en vägg och halvhög vägg som avskiljer. Självklart golvvärme i hall, bad och wc. Bytt plats på förråd och sovrum i gäststugan. Köket tycker vi inte är så litet. Normalt är vi som sagt bara två. Det är 4 meter kök totalt vilket inte är så lite. Inte helt nöjd med innerdörrarna men gillar tyvärr inte heller skjutdörrar och tror inte heller det bättrar situationen i vårt fall. Sovrumsdörrarna är stängda eller öppna 90 grader mot en vägg. Köksdörren står i princip alltid öppen mot en vägg (när man är där). Så långt ok. Badrumsdörren är inte helt lyckad- skulle bli bättre av att öppnas inåt men det är ju inte praxis. Kanske får bli så i alla fall...
Annars är vi mycket nöjda med den här lösningen! Fjällstuga2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.